כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

שנלר מסמן וי נוסף: חוק הגט עבר

ח"כ עתניאל שנלר יכול להיות מרוצה: לאחר שקידם את חוק רבני צוהר, הביא לסיום את 'חוק הגט', שיקל על המתגרשים • "החוק הוא פרי פשרה, אך הוא טוב מכלום"

עתניאל שנלר. צילום: ויקיפדיה
עתניאל שנלר. צילום: ויקיפדיה



הצעת חוק בתי דין רבניים של הח"כים עתניאל שנלר (קדימה) וזבולון אורלב (הבית היהודי) עברה הערב (ב) סופית בכנסת. ההצעה נדונה בוועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו.

הצעת החוק קובעת כי יהא על בית הדין הרבני לקבוע מועד לסידור גט בתוך 45 ימים מיום מתן פסק דין לגירושין, כאשר אם לא יינתן הגט במועד זה, יקיים בית הדין דיון במתן צו הגבלה תוך 45 ימים נוספים. במידה ומדובר בפסק דין המאשר הסכם גירושין, ייקבע מועד לסידור גט תוך 45 ימים.

עוד נקבע כי במידה וניתן צו הגבלה, ייקבע דיון מעקב תוך 90 ימים ממועד מתן הצו, בו ייבחן הצורך בשינוי הצו או בהחמרתו. במידה ולא ניתן צו הגבלה, ייקבע דיון מעקב תוך 45 ימים, בו ייבחן שנית הצורך בו. בית הדין יוסיף ויקבע דיוני מעקב עד לקיום פסק הדין.

כמו כן נקבע, כי דיון מעקב יוכל להתקיים בפני דיין אחד, ואם הוא סבור שמוצדק להטיל צו הגבלה או לשנותו - יעביר את העניין לדיון בהרכב, שיתקיים תוך 15 ימים. בנוסף, נקבע כי אם הוגש ערעור על צו ההגבלה, לא יעוכב ביצועו, אלא מטעמים שיירשמו.

על החלטה שלא ליתן צו הגבלה ניתן יהיה לערער לבית הדין הגדול תוך 60 ימים, והוא ייתן החלטתו תוך 60 ימים נוספים. בערעור על פסק דין או צו הגבלה, תינתן תוך 60 ימים החלטת בית הדין הגדול. בערעור על החלטה שלא ליתן צו הגבלה, תינתן תוך 30 ימים החלטה.

שנלר: "הכל בתיאום עם בתי הדין"

בדיון שקיימה ועדת החוקה, חוק ומשפט, להכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית, התנגדו ארגוני הנשים להצעה. לדבריהם, אף שמטרת הצעת החוק נועדה לשפר את מצבן של מסורבות הגט, נוסח הצעת החוק שאושר, מרע את מצבן, כיון שהחוק הנוכחי מחייב לדון בהטלת הגבלות על סרבן הגט, תוך 30 יום. ואילו התיקון לחוק, מאריך את המועד ל-90 יום. גם דיוני המעקב שנועדו לאלץ את סרבני הגט, עלולים להתיש את הנשים ולגרום להן לוותר על זכויותיהן, בתמורה למתן הגט.

ח"כ אורלב ענה לארגוני הנשים: "אתן צודקות, אולם צריך לקבל את המעט שהצלחנו להשיג. עצם המנגנון של קיום דיוני מעקב הוא חשוב מאוד. יש בכך צעד קדימה. החוק הוא פרי פשרה. אני לא מאוהב בו. אולם, ההצעה הנוכחית, טוב יותר מהשארת המצב הנוכחי על כנו".

ח"כ שנלר אמר: "הלוואי ויכולנו להגיע למצב, בו ביום שיוכרע כי חובה על בני הזוג להתגרש, יינתן גט. החוק הנוכחי אינו גורם לגט. חשיבות החוק היא, בכך שבית הדין לא עוזב את הזוג, עד לביצוע של הגט בפועל". שנלר הוסיף וציין כי הוא ניהל מו"מ ארוך עם הנהלת בתי הדין הרבניים וכי הנוסח המוצע, מתואם ומקובל על מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב שלמה דיכובסקי.

11 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה וח"כ אחד התנגד. 9 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית וח"כ אחד התנגד.

נציין כי מאחורי הקלעים קדמו לאישור סופי של החוק בוועדה, דיונים רבים בין ח"כ שנלר לבין גורמים ברבנות הראשית שסירבו לתת אישור לקידום החוק, הגם שהרב דיכובסקי נטה לתמוך בו.

לשבחו של ח"כ רותם ייאמר כי הוא הקפיא את המשך הדיונים בחוק למשך שבועות ארוכים עד לגיבוש סופי של הבנות בין שנלר לבין הרבנים עמם התייעץ. הערב, כאמור, הגיע החוק אל הישורות האחרונה שלו, כשח"כ שנלר (קדימה, מחנה מופז) יכול לרשום לעצמו עוד הישג בסדרת החוקים אותם הוא מקדם.

חוק נוסף שלו, חוק רבני צוהר, מקודם בימים אלו ויעלה לדיון במליאה. התוכנית המקורית הייתה להעלותו לדיון כבר ביום רביעי האחרון, לקראת סיום הפגרה, אולם כוונתה של 'יהדות התורה' להצביע אי אמון בממשלה כתגובת מחאה על קידום החוק תמנע, כפי הנראה, את העלאת החוק ואת הסצינה הצפויה שאינה 'מתאימה' ליום האחרון לפני צאת הכנסת לפגרה.
עתניאל שנלר קדימה גט הרב דיכובסקי זבולון אורלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד