י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הח"כ החדש מש"ס

"יהדות אתיופיה גמלה לנו חסד גדול מאוד"

חסד נעורים: הח"כ הטרי מש"ס בנאומו אתמול - "כשישבתי אמש לספר לבתי הבכורה נעמה סיפורים נבחרים בחרתי ב"המסע אל החלום" על יהודי אתיופיה - בתי היתה היא נפעמת מעוצמת האמונה היוקדת והדביקות במטרה חרף כל הקשיים והאסונות שבדרך" • הנאום המלא

"יהדות אתיופיה גמלה לנו חסד גדול מאוד"
קייסים צילום: פלאש 90

חבר הכנסת החדש של ש"ס, משה ארבל, נאם אתמול (שני) בטקס זיכרון ליהודי אתיופיה - שנספו בדרכם ארצה - שנערך בכנסת. ארבל דיבר על תרומתו של הגר"ע זצ"ל לעלייתם ועל מסירות הנפש שלהם לעלות לארץ ישראל.

ארבל פתח את נאומו בדברי הנביא: "הלוך וקראת באזני ירושלים לאמור: כה אמר השם, זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותייך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".

לדבריו, "מילים אלו של הנביא ירמיה מכילות בתוכן את תמצית ההוויה שלנו כעם, היוצא מבית עבדים וזוכה לניסים גלויים, ויחד עם זאת, למרות שחסד בדרך כלל הוא מעשה שעושה הצד החזק ובעל היכולת למען החלש, כאן לומדים שהליכת החלש היוצא מבית עבדים במדבר בארץ לא זרועה באמונה פשוטה, אף היא נחשבת לחסד. חסד נעורים. המשמעות הזו לטעמי הוא תמצית ההוויה של יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל".

הח"כ הטרי הוסיף: "יכולנו לכאורה להתפעל מעוצמת המעצמות במהלך "מבצע משה" לפני כשלושים וחמש שנים, יכולנו להתפעם ממעורבות ה-CIA ומסיוע הנשיא ג'ורג' בוש האב, יכולנו אף להתפעל מעוצמתו הרוחנית והערכית של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שתבונתו וגדלותו היא שהביאה לעליית יהודי אתיופיה לארץ ישראל ולירושלים הנכספת".

"כפי שהיטיבה לתאר זאת חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה בראיון לאתר ynet מאוקטובר 2013 תכף אחר פטירתו של מרן הרב עובדיה יוסף. שאמרה: "הפסיקה שלו הייתה פורצת דרך, תרתי משמע. תרומתו ליהודי אתיופיה היא ענקית. רק כשאדם הולך מאתנו אנו מבינים אילו פיסות היסטוריה הוא לוקח איתו".

"ועוד הוסיפה לתאר כי הייתה לקראת התארגנות לעוד יום פוליטי, ופתאום כששמעה על פטירת מרן הרב עובדיה, התחילה לבכות, בשל הכרת התודה על מה שעשה. ההתייחסות הכל כך אנושית, העובדה שהוא קרא לרשויות המדינה לפעול באומץ לב להציל את יהודי אתיופיה ולהעלות אותם לארץ ישראל. זה רק מלמד על אהבת הזולת הכל כך גדולה שלו".

הגר"ע זצ"ל תרם תרומה אדירה. ח"כ משה ארבל. צילום: נועם רבקין פאנטון

"אהבת התורה ואהבת החכמים הזו של ח"כ תמנו-שטה איננה חדשה לי", ציין ארבל, "שכן כבר לפני שנים רבות כרב קהילה בפתח תקוה זכיתי יחד עם אחיה רבי ישעיהו תמנו לחגוג לעשרות בני נוער מהעדה הנחת תפילין ובר מצווה בכותל המערבי, את דמעות השמחה באותו מעמד לא אסיר לעולם מלבי".

"אבל דוקא היום אני מבקש שלא להתפעל מכל זה, אלא להאיר את הזרקור דוקא על הסיפור עצמו, לדבר על החסד שיהדות אתיופיה גמלה והעניקה היא לנו, אזרחי ישראל הוותיקים מכל קצוות תבל, הזכות והיכולת לספר לילדינו סיפורי מופת וגבורה ואהבת הארץ על אנשים אשר חיים כאן בקרבנו, חלקם קשיי יום, סיפורי גבורה שבלעדיכם היו הם נחלת ספרי ההיסטוריה, כדוגמת מסירות הנפש של תלמידי הבעל שם טוב בעלייתם לארץ לפני מאות שנים, אין כמעט עוד בנמצא בדורות האחרונים אנשים שחיים בתוכנו וממש מסרו את נפשם למען אהבת הארץ והגשמת החלום להגיע לירושלים.

כשישבתי אמש לספר לבתי הבכורה נעמה סיפורים נבחרים, כאלו שיכלה להכיל בהתאם לגילה מתוך ספרו של אברהם אדגה "המסע אל החלום", היתה היא נפעמת מעוצמת האמונה היוקדת והדביקות במטרה חרף כל הקשיים והאסונות שבדרך.

"וכפי שכתב: "ההמון שכיסה את השבילים הרבים הלך בלי להתלונן, ילדים בגיל שש ושבע הלכו ברגל מאות קילומטרים מבלי להוציא הגה, האנשים הלכו דמומים וקיוו שבסוף הדרך ימצאו את ירושלים". על ההנהגה הזו התכוון הנביא ירמיה כשאמר "זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".

"עלינו כמדינה לעשות הכל בכדי להיות ראויים לאמון ולאמונה המוחלטת עד כדי מסירות נפש שנתנו העולים מאתיופיה בעלייתם ארצה. כאשר בחודש יולי 2013 בית המשפט העליון בהרכב של שלושה שופטים, הנשיא דאז גרוניס, והשופטים דנצינגר וזילברטל דחו על הסף עתירה המבקשת לקבוע כי שארי הנספים יוכרו כמי שנפלו בדרכם לארץ ישראל, על כל הזכויות המגיעות מכך, אני מבקש לסיים את דברי בשאלה, האם ההחלטה היתה זהה ומתקבלת פה אחד גם אם אחד משופטי ההרכב היה ממוצא אתיופי או ממוצא מזרחי?!".

לסיום הוסיף ארבל, "עלינו לעשות הכל שכל אחד משבטי העם יכיר את הסיפור יחנך את ילדיו לאורו ואך ורק כך נוכל להיות לחברת מופת".

אתיופיה משה ארבל הרב עובדיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד