כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"היה מלא 'דרייב' לקרב" • הרב יונתן סנדלר הי"ד

כילד, נשלח יונתן סנדלר מפאריז ל'חיידר' בטולוז • שנים לאחר מכן הגיע בשליחות • הבוקר נרצח עם שני ילדיו הקטנים בפתח תלמוד-תורה • חבריו ומכריו על איש מופת

השם יקום דמם, יונתן סנדלר ז"ל
השם יקום דמם, יונתן סנדלר ז"ל



בקהילה היהודית בטולוז שבדרום צרפת ממשיכים לעקוב בדאגה רבה אחר מצבם של הפצועים בפיגוע הירי שאירע הבוקר (ב') סמוך לבית הספר 'אוצר התורה'.

ראשי הקהילה מתקשים לעכל את הפיגוע המתועב בו נהרגו הרב יונתן סנדלר ושני בניו, אריה וגבריאל בני ה-6 וה-3.5 ובתו של מנהל בית הספר, מרים מונטנגו בת ה-8 - ה' יקום דמם.

יונתן סנדלר הי"ד, יליד פאריז, הגיע לטולוז שבדרום צרפת לפני מספר חודשים, במסגרת פרויקט קירוב רחוקים הממומן על-ידי 'קרן וולפסון'. את התלמוד תורה בטולוז, יונתן הכיר היטב, שכן בילדותו נשלח לשם על ידי הוריו כדי שיקבל חינוך חרדי. לאחר שסיים את בית הספר, עבר לישיבת 'בית הלוי' בבית וגן בירושלים.

עוד בנושא:
פיגוע ירי בצרפת • אברך, שני בניו וילדה, נרצחו בכניסה לתלמוד-תורה בטולוז • צפו
מזועזעים • כלי התקשורת באירופה על הרצח

לאחר שנישא בצרפת, חזר ארצה ולמד בכולל 'זכרון שמעון' בשכונת הר נוף בירושלים. הכולל, הממומן על ידי 'קרן וולפסון', נועד להכשיר אברכים לשליחות בקהילות יהודיות בחוץ לארץ.

"הוא היה אחד האברכים המבריקים ביותר בפרויקט", מספר גורם בקרן ל'בחדרי חרדים'. "ראו שהוא מגיע עם המון נכונות והמון רצון. הוא היה מלא 'דרייב' לקרב כמה שיותר יהודים לאביהם שבשמים והשקיע הרבה מעל למצופה בלימודים".

"התרגש מהחזרה לטולוז"

הרב אהרון גץ, שלמד איתו בחברותא במסגרת הלימודים לקראת השליחות בכולל 'זכרון שמעון', מספר ל'בחדרי חרדים': "יונתן היה אברך מאוד חברותי. הוא היה מקרב סטודנטים צרפתיים שהיו מגיעים לארץ כדי להשלים לימודים. היה מזמין אותם לשבת והיה דואג לכל מה שהם צריכים.

"בחודש האחרון שהיה בארץ, הוא דיבר איתי על ההתרגשות שלו מהנסיעה חזרה לטולוז. הוא הרגיש שהוא נוסע למשימה מיוחדת, הייתה לו הרגשה שהוא נוסע להכיר להם טובה על כך שחונך שם בעצמו.

"היו לו תוכניות מאוד מאוד ברורות. הוא התכוון לחזור לארץ אחרי שנתיים של שליחות כדי להשלים את מסלולי הלימוד בהלכה שהוא ערך כאן בארץ. הכל היה מוכן אצלו בקפידה. הרצח הפתאומי היכה את כולנו בהלם".

עם המשפחה והילדים שנרצחו ובתמונת מחזור של 'כולל השליחות' • צילום: אהרון גץ



"עושים הכל כדי להקל על רעייתו"

"מדובר באברך חשוב ויקר שהגיע לכאן לפני ראש השנה", מספר ל'בחדרי חרדים' הרב אברהם וייל, רבה הראשי של טולוז, שעה קלה לאחר הרצח.

"הוא עשה כאן פעילות בקרב בני הנוער והיה אהוב מאוד על כולם. אברך משי של ממש. כמעט כל יום הוא היה נוסע מרחק של 200 ק"מ בכדי לקרב סטודנטים מהאוניברסיטה לאביהם שבשמים. קשה לעכל את גודל הטרגדיה. אברך צעיר ושני ילדיו בבת אחת. בלתי נתפס".

הרב וייל מספר כי הוא נמצא בקשר שוטף עם רעייתו של יונתן ז"ל. "אנחנו נמצאים בקשר מלא עם המשטרה ורשויות החוק כדי להביא אותם במהירות האפשרית לארץ. זאת פרוצדורה שעשויה לקחת שעות, ואנחנו מנסים להקל ככל הניתן".

על התחושות בבוקר הקשה בטולוז, אומר הרב וייל: "כמו שאני אומר לכולם, קשה לי לדבר. מה שקרה כאן זה נורא ואיום. אסון גדול. המחבל הגיע מול בית הספר והתחיל לירות. קשה לנו לקבוע מספרים מדויקים של פצועים, אבל צריכים הרבה תפילות".

"אדם צנוע ופשוט"

הרב רחמים סבג, ששימש כמורה בבית הספר בו לימד יונתן סנדלר וישב איתו ב'כולל' במהלך שעות היום, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "זה אסון גדול ליהודים בגולה, שה' יעזור כולנו, צריכים להתפלל, קשה לי מאד לדבר.

"מדובר באדם צנוע ופשוט, שעשה עבודה מאד טובה בקירוב רחוקים. היה עוזר לסטודנטים מרחק עשרות קילומטרים מטולוז. בכולל הוא לא היה מרפה דקה אחת מלימוד התורה.

"כולנו בהלם, המשפחה שלו עושה את דרכה לטולוז. אביו מנהל קהילה בפריז".

על התחושות בקרב הקהילה היהודית בטולוז, אומר הרב סבג: "כולנו בהלם, דבר כזה לא קורה בדרך כלל בצרפת. צריכים ישועה".
סנדלר טבח צרפת שליחות יונתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד