י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
תקיפת החרדי: "השלכות מרחיקות לכת"

מנכ"לית משרד המשפטים: צריך לרסן את הכוח של השוטרים

מנכ"לית משרד המשפטים מתייחסת היום (רביעי) לתקיפת החרדי שלוקה בשכלו בידי שוטרי מג"ב ומאשימה: "זה פשוט היה מראה מזעזע, חמור וקשה. ללא ספק נושא שצריך להיחקר ולהיבדק" | המנכ"לית הדגישה: "הכוח העצום שניתן לשוטר הבודד - הוא כוח שצריך ללמוד לרסן אותו"

מנכ"לית משרד המשפטים: צריך לרסן את הכוח של השוטרים
תקיפת יענקי רוזנברג צילום: המצלם

שבועיים לאחר התקיפה הקשה בירושלים, במעצרו של יענקי רוזנברג (23) בעל מוגבלות שכלית, התייחסה מנכ"לית משרד המשפטים ואמרה כי "הכוח העצום שניתן לשוטר הבודד, הוא כוח שצריך ללמוד לרסן אותו".

אתמול (שלישי), שכר ברוך רוזנברג אביו של יענקי, את שירותיו של עו"ד עמית חדד שצפוי להגיש תביעה משפטית נגד המשטרה ותלונה למח"ש. הבוקר (רביעי) אמרה מנכ"לית משרד המשפטים על התקיפה כי "זה היה מראה מזעזע, חמור וקשה. ללא ספק נושא שצריך להיחקר ולהיבדק".

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, עלתה לראיון ברדיו 'קול ברמה' בעניין סיום תפקידה של שרת המשפטים איילת שקד, ובסיום הראיון ביקש העיתונאי נועם זיגמן את התייחסותה למקרה המצער של יענקי. פלמור, ציינה בתחילת דבריה כי כמשפטנית היא חונכה להסתכל בזהירות על סרטון כזה, מאחר וטרם ברור אם זה הסרטון המלא, נסיבות נוספות וכו'.

"אבל אחרי מכבסת המילים האלה, קודם כל כאדם" אמרה פלמור, "זה פשוט היה מראה מזעזע, חמור וקשה. ללא ספק נושא שצריך להיחקר ולהיבדק". לשאלת המראיין השיבה כי "אם אכן מה שראינו, זה מה שהיה - צריכות להיות לדבר הזה השלכות מרחיקות לכת בעיניי".

מנכ"לית משרד המשפטים אמרה כי ביקרה והודרכה בעבר בבית הספר לשוטרים, על מנת להבין עד כמה מורכב ללמד שוטר להגיב במצבים משתנים, עד כמה קשה לקבל החלטות בשניות ספורות. כשמדובר בירי, אנו נוטים לזלזל בזה כאזרחים, בגלל שאנו לא יודעים עד כמה זה מורכב. עם זאת הוסיפה, "הכוח העצום שניתן לשוטר הבודד באשר הוא, הוא כוח שצריך ללמוד לרסן אותו. לא יכול להיות שאזרח יימצא בסיטואציה כזאת כל כך חסר אונים, עם משהו שנחזה להיות כוח מופרז".

היא הזכירה את המחאה של יוצאי אתיופיה, שהחל "בגלל החיכוך היום יומי עם השוטרים, שהפך להיות משהו בלתי נסבל שכל צעיר יוצא אתיופיה חווה אותו". היא הוסיפה כי בעקבות המחאה שלהם, כל החברה הישראלית חייבת חוב ליוצאי אתיופיה, כולל המגזר החרדי.

"צריך לחקור את הנושא הזה, צריך להבין מה התרחש שם. המראה אבל, הוא מזעזע גם בלי מה שנאמר על הצעיר עצמו שאני מבינה שהוא סובל מלקות. מראה מאוד מאוד קשה. משהו שנראה כמו שאומרים הילדים ש'הוא לא כוחות'", אמרה פלמור.

המראיין נועם זיגמן, הזכיר מספר מקרים בהם תועדו שוטרים נוהגים באלימות נגד אזרחים - והושעו מיידית מפעילות מבצעית, ובהם פעיל זכויות האדם ג'עפר פרח בחיפה, חייל אתיופי שהוכה בחולון, נהג משאית ערבי שהוכה על ידי שוטר יס"מ בשכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים. "במקרה הזה אנחנו עדיין רואים את אותם שוטרים שעדיין נמצאים בפעילות ללא שהושעו מתפקידם".

המחלקה לחקירה שוטרים, היא זרוע של משרד המשפטים. כמנכ"לית המשרד, שאל זיגמן את פלמור, "האם יכול להיות מקרה שכזה שעבר שבועיים ועדיין לא שומעים מילה וחצי מילה מהמחלקה לחקירת שוטרים?". פלמור, שלא הייתה ערוכה לראיון בנושא זה, אמרה שלא בדקה את העניין נקודתית.

עם זאת ביקשה לציין באופן כללי כי חקירות לוקחות זמן מהמובן הזה, שמנסים לאסוף חומרי חקירה נוספים, ממצלמות אבטחה ועדויות, דברים שלוקחים זמן. "אני לא אומרת את זה כתירוץ, אלא כדרך לשקף את זה שלוקח זמן לאסוף את חומרי החקירה כולם, לשאול את עצמינו מה הדברים הנוספים שאולי לא בדקנו, ולהכין סיכום".

"אני מסכימה איתך, שיש ציפייה ציבורית למהירות בפעולות האלה, ומהצד השני גם הציבור לא היה רוצה שיהיה פה בית דין שדה והחלטות פזיזות ולא בדוקות עד הסוף, בכל תחום מתחומי החיים. גם באירוע כזה, שהדם מתחמם והלב גועש, כשרואים את הסרטון הקשה הזה" סיכמה את הנושא.

יענקי רוזנברג אמי פלמור המחלקה לחקירת שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד