י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עידן חדש

כשהח"כ זעק: "לא כלכלה אתם רוצים, אלא ביטול הפרדה"

חברי הכנסת שנכחו במליאה האזינו לנאומו המפתיע של יצחק פינדרוס, אשר הרים את הכפפה והביע את הזעקה על האפליה כלפי חרדים במוסדות האקדמיה | צפו בוידאו

כשהח"כ זעק: "לא כלכלה אתם רוצים, אלא ביטול הפרדה"
פינדרוס צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

חבר הכנסת יצחק פינדרוס עלה לדוכן והביע את כאבו בפני מליאת הכנסת על האפליה נגד המגזר החרדי באקדמיה. פינדרוס האשים, "את אף אחד במדינת ישראל, ואני אומר, ממקבלי ההחלטות לא מעניינת הכלכלה של מדינת ישראל".

תמליל הנאום המלא:

אני צובט את עצמי לפעמים להבין איפה אני חי - בחלם או במדינת עם חכם ונבון? התפרסם דוח המבקר על נושא האקדמיה. הסכום גם אותי הפחיד, לא ידעתי. הכרתי את הנושא אבל לא ידעתי את הסכום. מדינת ישראל השקיעה 1.7 מיליארד שקל. 1.7 מיליארד שקל בשביל להכניס את החרדים לאקדמיה.

לאחר עשור, התכנית נכשלה במאת האחוזים. בכל הפרמטרים שהתכנית היתה אמורה להצליח, נכשלה במאת האחוזים ואף אחד לא לומד לקח והמדינה לא מזדעזעת, הכול בסדר. 1.7 מיליארד שקל. לא 50 מיליון, 100 מיליון. חצי מיליארד שקל, כולם נכנסים לזה, 100 מיליון כולם נכנסים להיסטריה. 1.7 מיליארד שקל, ובמדינת חלם נכשלה התכנית. רצו להוריד את כמות ההולכים להוראה במגזר, הגדילו את זה. רצו להכניס אנשים לתואר שני ושלישי, להעלות את רמת ההכנסה – נכשלו.

הדבר היחידי שכן קרה, שאנשים בשביל לקבל תואר ולקבל העלאה בשכר בעבודות שהם כבר היו כי התואר נותן להם נקודות – את זה הם קיבלו. ואף אחד לא שואל את עצמו מה קרה, ואנחנו ממשיכים לעסוק במה? באיכות האקדמית אם תהיה הפרדה כי סטודנט שלא יפגוש סטודנטית בבוקר, כשהוא בא ללימודים, מה לעשות? הוא לא יהיה מספיק אינטליגנט, הוא לא יוכל להיכנס לשוק העבודה, הוא לא יוכל לעבוד.

אז הסכימו שבתואר ראשון, זמנית, נסכים שיהיה בהפרדה ולא ביקשנו מהאוניברסיטאות בהפרדה. ביקשנו בתוך המגזר. אם הוא לא יפגוש סטודנטית, הוא לא יוכל להתקדם, הוא לא יוכל להתפתח, הוא לא יוכל להיות איש אינטליגנט. הם כנראה לא יודעים שיש בכמה מקומות, גם במדינת ישראל, שמעודדים היום לימודים מרחוק, מעודדים היום לימודים באינטרנט. אני לא יודע את מי הוא כן יפגוש כשהוא ילמד בבית, בחדר שלו דרך האינטרנט אבל לא, האיכות האקדמית תיפגע. התחושה היא שאותו 1.7 הלך לטמיון.

אבל אני רוצה לומר עוד משהו – ואנחנו בחלם רק לפני שבועיים: החרדים, אמר את זה גם מי שהיה פה פעם שר האוצר, שיש עילויים שימשיכו ללמוד תורה. אז כשמדברים להעלות את אחוז ההשתתפות – 50% משתתפים בשוק העבודה ומקבלים מחצית מהשכר שמקבל מקבילה מה"לא חרדי". נשים נמצאות בשוק העבודה – מקבלות פחות ממחצית מאשר המקבילה שלהן בשוק העבודה. יש את אותם מוצלים ועילויים, שאותו שר אוצר גם הסכים שימשיכו ללמדו תורה, זה בסדר. אבל מדינת ישראל עוסקת אולי בלהגדיל בעוד חמישה אחוז, כשהיא לא עוסקת באותן נשים, ויכול להיות שלא למדתי ליב"ה.

אם אני לוקח 72% – מתוך ה-200%, כן? הגברים והנשים – ואני מכפיל את השכר שלהם, או שאני לוקח 10% ונותן להם רבע שכר, מה יתרום יותר לכלכלה הישראלית? – אולי בגלל שלא למדתי ליבה, אני בוגר תלמוד תורה, בניגוד לחברי מלכיאלי לא הייתי באוניברסיטה העברית, אולי אני לא יודע חשבון – מה יתרום יותר לתל"ג במדינת ישראל? ואז בחלם הזה יש כבר מערכת שעובדת במגזר החרדי – מה"ט, הכול עובד. לא רק שעובד, הציבור החרדי מנסה להיכנס לשם בהכשרה מקצועית.

אז מקבלת מדינת ישראל החלטה – ואדוני, אני בזה אסיים, רק להראות את גודל האבסורד – ממשלת ישראל קיבלה החלטה בינואר 2018 שאומרת: בוא נשדרג את מה"ט, לשדרג אותו; נשקיע בו חצי מיליארד שקל, לשדרוג של מה"ט, לשדרוג הכוח המקצועי שהוא לא הולך לאקדמיה; שהוא מה לעשות, אפילו שהוא לא חרדי, הוא גם לא הולך לאקדמיה. אולי נשדרג אותו?

אבל החרדים, שהמיינסטרים החרדי רוצה ללכת לשם, בהם מחליטים ככה – אני מקריא – מה"ט ואגף התקציבים במשרד האוצר יבחנו, עד ליום 1 ביולי 2018, אפשרות לקבוע עבור מוסדות המיועדים לאוכלוסייה חרדית מסלול תקצוב נפרד, בהתבסס על אמות מידה רלוונטיות.

אולי, עוד הפעם, בגלל שאני בתאריך העברי, אני לא יודע תאריכים – ממשלת ישראל מקבלת לפני חודש עוד פעם את אותה החלטה, אבל החרדים יהיו בחוץ. אתם יודעים למה? כי את אף אחד במדינת ישראל, ואני אומר, ממקבלי ההחלטות לא מעניינת הכלכלה של מדינת ישראל; אף אחד במדינת ישראל לא מעניין באמת את ה-OECD. זה שימוש ציני אולי לקדם איזושהי אג'נדה של הפרדה באוניברסיטת תל אביב.

יצחק פינדרוס אפליית חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד