י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"ה' לוקח את הטובים" • ידידי הנרצחים נפרדים • צפו

כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם • קרובים, ידידים ושכניהם של הרוגי פיגוע הירי בטולוז, מספרים בראיונות בלעדיים על הנרצחים • על התורה, החסד והדאגה לכלל • ראיונות וידאו

משפחת סנדלר. משמאל, יונתן ושני בניו שנרצחו
משפחת סנדלר. משמאל, יונתן ושני בניו שנרצחו



פיגוע הירי הקשה בעיר טולוז שבדרום צרפת, בו נהרגו הרב יונתן סנדלר, בן 29, שני ילדיו, אריה בן ה-6 וגבריאל בן ה-3 וחצי, ומרים מונסונגו בת ה-8, ה' יקום דמם, הותיר את בני המשפחות, החברים והשכנים המומים וכאובים, מתקשים לעכל את הטרגדיה הקשה.

בשכונת מגוריו של הרב יונתן סנדלר בקרית יובל בירושלים, השכנים היו המומים לשמוע את הדיווחים בכלי התקשורת; בכולל 'זכרון שמעון' בשכונת הר נוף יושבים האברכים, רובם עולים מצרפת, ומנסים להמשיך בשגרת סדרי הלימוד, למרות הטרגדיה הקשה.

יונתן, בן למשפחה מכובדת, המתגוררת בצרפת, נשלח על-ידי הוריו ללמוד בצעירותו בבית הספר 'אוצר התורה' בטולוז, שבשעריו נרצח היום, יחד עם שניים מילדיו. חבריו מעידים כי הסיבה שהוריו שלחו אותו מפריז ללמוד דווקא שם היא בגלל "רמת הלימודים הגבוהה והשקט שמאפיין את העיר".

מיד לאחר שסיים את לימודיו, בעצה אחת עם הוריו, בחר יונתן הי"ד להגיע לארץ-הקודש וללמוד בישיבה. את השנים הראשונות בישראל העביר בישיבת 'בית הלוי', הממוקמת בשכונת בית-וגן. לאחר מכן חזר לבית הוריו בצרפת, התחתן, וחזר ארצה כדי ללמוד בכולל 'זכרון שמעון'.

לפני יותר מחצי שנה החליט יונתן, יחד עם רעייתו, לעבור להתגורר בטולוז, כדי לשמש כמורה בבית הספר בו למד כנער. "זה היה עבורו כמין סגירת מעגל, הוא רצה מאוד להחזיר טובה לרב מונסונגו, מנהל בית הספר", מספר נתנאל, אברך בכולל 'זכרון שמעון' בראיון עם 'בחדרי חרדים', שעות לאחר הרצח הנתעב.

עוד בנושא:
פיגוע בטולוז • יונתן סנדלר, שני בניו וילדה, נרצחו
"היה מלא 'דרייב' לקרב" • הרב יונתן סנדלר הי"ד
מזועזעים • התקשורת באירופה על הרצח
חקירת הרצח בטולוז • הרוצח הותיר עקבות בזירה

"תמיד היה בו את הרצון להרביץ תורה ולהרבות כבוד שמיים, אברך שהיה מעורב מאוד בחיי הכולל, השתלב ועלה מעלה בלימוד התורה וברוחניות. הוא תמיד ידע להעריך את התורה כפי שלא ניתן להסביר.

"למרות הקשיים ולמרות שהוא בא ממשפחה שעולם הישיבות לא היה מוכר לה, היה לו תמיד רצון להעביר את הטוב שהוא קיבל הלאה לאחרים. הוא הרבה ללמוד כמה שיכל. הוא וילדיו נרצחו היום על קידוש ה', אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים מה הם, אבל זו הגזירה מהקב"ה".

כאשר נפרד יונתן הי"ד מחבריו בכולל, באחד הערבים שערכו לרגל הפרידה, אמר לכמה מאברכי הכולל: "יהיו לנו עוד הזדמנויות רבות להיפגש, בין היתר גם בדינר הקבוע של הכולל בצרפת".

והערב, יום שני, זה אכן קורה בצרפת, שם מתקיים הדינר בהשתתפותם של ראש הכולל הגר"י אסולי, גבירים ובכירי הקהילה היהודית במדינה.

אבל הרב יונתן סנדלר, כבר לא ישתתף. ארונו, וארונות שני בניו, יצאו בדרכם לארץ-ישראל.

"השקיע את כל מרצו בהרבצת תורה"

צבי גנץ, אברך בכולל בו למד יונתן עד לפני 7 חודשים, מספר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על אישיות יוצאת-דופן: "הוא הגיע ממשפחה מסורתית בצרפת, והוא בחר בדרך התורה למרות שהיא לא הייתה קלה עבורו, והוא התמסר לדרך הזו מאוד, השקיע בה כדי להגיע להישגים גדולים עד שהפך להיות מרביץ תורה גדול בעצמו".



יונתן היה נוהג מידי חודש לשקוד שעות רבות על טורו בעלון 'קונטרס'. "הוא היה מאוד מוכשר בכתב, הוא השקיע את כל מרצו ואסף את כל הכשרונות שלו רק כדי להרביץ תורה ולכתוב את הטור החודשי. הוא גם היה מקבל תגובות רבות מאברכים, ששאלו אותו על דברים שכתב והתעניינו לדעת מקורות על עניינים שנכתבו שם".

"קשה לנו להכיל את האובדן הקשה של אברך כל כך יקר", אומר גנץ. "אדם עם מידות מיוחדות כל כך. אנחנו רק מבקשים מהקב"ה שיאמר לצרותינו די, ושינחם את האלמנה היקרה ואת ההורים היקרים שעבורם הוא היה בן יחיד. אנחנו וכל החברים שלו אהבנו אותו אהבת נפש וכל מה שנותר לומר הוא שהשם יקום דמו".

השכנים: "היינו בהלם מוחלט"

משפחת סנדלר התגוררה ברחוב ברזיל, בשכונת קרית יובל בירושלים, במשך מספר חודשים. גם שם התקשו הבוקר לעכל את הטרגדיה הקשה. "הוא היה אדם שכל כולו לזולת, היו לו גמ"חים בדירה, כשהמנקה של בית הכנסת היה חסר ולא היה יכול למלאות את תפקידו, הוא היה מתנדב לנקות. הוא העיר פנים לכל אחד".



"כששמענו הבוקר על הפיגוע שבו הוא וילדיו נהרגו היינו בהלם מוחלט. התחושות הן קשות מאוד. חבל על דאבדין". מסכמים שכניו לשעבר.

"היו משפחה מקסימה"

לאה שריג, שכנתם של משפחת סנדלר, התקשתה גם היא להאמין למה ששמעה הבוקר: "כשהם עזבו לצרפת אני מאוד הצטערתי, למרות שלא הייתה ביננו היכרות מעמיקה, לא היה לי מושג אם הם יחזרו. הם היו משפחה מקסימה, אנשים מסבירי פנים, שאלו תמיד לשלומי, אנשים טובים מאוד".



"אני שמעתי על הפיגוע, אבל לא ידעתי שמדובר במשפחה הזו. כשהשכן סיפר לי הייתי בהלם מוחלט. הרבצתי לעצמי כדי לראות שאני לא בחלום מסוים, אתה מכיר בן אדם במשך תקופה ארוכה ואז פתאום בוקר אחד אתה מגלה שהוא הלך לעולמו. מצער מאוד לשמוע שאנשים כל כך טובים הלכו היום לעולמם. אני משתתפת בצערם של בני המשפחה ומקווה שה' יעזור להם להשתקם הלאה".

"הוא בא לארץ במסירות נפש"

אהרון גץ, מי שלמד בחברותא עם יונתן סנדלר הי"ד, משחזר היום את השבועות האחרונים במחיצתו, כאשר ישבו בכולל ולמדו יחד: "הוא היה אברך חביב, חברותי ואהוב על כולם שרק רצה לתת את כל כולו לטובת הכלל.

הכרתי אותו כאברך שיושב בצד ותמיד לומד. אברכים תמיד באו לשאול אותו שאלות. היו נגשים אליו לעזרה כי ידעו שהחומר אצלו מסוכם בצורה מסודרת, והיה גם כיף להיעזר בו כי הוא היה תמיד אוהב לעזור לאנשים אחרים".



"כשהוא בא לארץ, זו הייתה מסירות נפש עבורו, הוא השאיר את הוריו בצרפת, והרצון שלו היה יחיד - להתקדם בלימוד ובהשקפה, הכל כדי שכשהוא יחזור לשליחות בצרפת הוא יוכל לתת את מה שהוא למד.

"הדבר שמאוד היה ניתן להכיר באופי שלו, זו מידת הכרת הטוב. הוא תמיד ידע לומר אם נתנו לך, השקיעו בך, צריך להחזיר להם. זאת הייתה גם המטרה שלשמה הוא נסע לטולוז, לחזור ולהעניק חזרה ל'אוצר התורה', ודווקא שם במקום שהוא למד ורצה ללמד הוא נרצח יחד עם שני ילדיו".

"ילדה מושלמת, ה' לוקח את הטובים"

מרים מונסונגו בת ה-8 נפצעה הבוקר במהלך פיגוע הירי. שעה לאחר מכן היא נפטרה מפצעיה: "מרים הייתה ילדה מושלמת מכל הבחינות", אומר הערב (ב) דודה, אריאל מונסונגו, בראיון ל'בחדרי חרדים'.

"הכישרונות שלה, המידות, העליזות והשמחה... אני לא חושב שיש לה איזה שהוא חסרון, כנראה שה' לוקח את הטובים. אחי הוא דמות מיוחדת מאוד, הוא מסר את נפשו במשך 20 שנה לטובת הכלל.

"הפעילות שלו בטולוז נשאה פירות ברמה שאי-אפשר לתאר, הוא הפך מקום מהשפלות שלו למקום שהיום גאה בעצמו".

מרים למדה בבית הספר בעיר, היא הייתה בת למשפחה בת 5 נפשות. "קשה מאוד. אדם שמסר את נפשו למקום צריך לספוג מכה קשה כזו? רק האמונה מחזיקה אותנו בשעות האלו. לא דיברתי איתם מהבוקר, אני לא חושב שאפשר, כנראה הם עוד נמצאים בהלם".
סנדלר מונסונגו צרפת זכרון שמעון טולוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד