כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מוזס מספיד בכנסת: "חינוך, חינוך, ושוב חינוך"

ח"כ מוזס הספיד את מורו ורבו האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל במליאת הכנסת • "נושא החינוך בער בעצמותיו, ותמיד זעק על כך" • ויש גם וורט אקטואלי

סגן השר מוזס עם האדמו"ר זצ"ל
סגן השר מוזס עם האדמו"ר זצ"ל



לכבוד יום הדיונים שהתקיים היום (ב) בכנסת, נטל סגן שר החינוך, אליעזר מנחם מוזס, הפסקה קלה משהותו המתמשכת בבית האבלים בויז'ניץ ועלה ירושלימה.

במהלך השבוע האחרון היה מוזס עסוק עד למעלה מראשו, כאשר מלבד האבל על מורו ורבו, האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, שבביתו גדל מאז היה ילד כבן 9, עסק גם בקבלת פני השרים והח"כים שצבאו על הבית ברחוב אהבת שלום, בבואם לחלוק כבוד אחרון לנשיא מועצת גדולי התורה ולנחם את משפחתו.

ראשון המנחמים היה יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, לאחריו הגיע גם נשיא המדינה, שמעון פרס, ובזה אחר זה זרמו פוליטיקאים מכל קצוות הקשת. בהם: שר החינוך גדעון סער, שרי ש"ס אלי ישי ואריאל אטיאס, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ועוד.

אך גם כאשר הגיע למליאת הכנסת, לא שכח מוזס להקדיש את נאומו "לזכרו של מרן האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל, שהלך בשבוע שעבר למנוחות, ואותנו, צאן מרעיתו ועדתו, ועם ישראל כולו, עזב לאנחות".

וכאן עבר מוזס לספר על רבו ומורו: "האדמו"ר עלה לארץ לאחר שניצל מציפורני הנאצים בעירום ובחוסר כל, וכאשר הציעו לו להתפרנס מליטוש יהלומים הוא אמר: 'תפקידי בחיים הוא ללטש נשמתי ונשמות דור העתיד'. ואכן, מאז שזכיתי להסתופף בצילו וליהנות מאורו, בעודי ילד כאשר אבי ז"ל שלח אותי לקיים מה שנאמר בפרקי אבות 'והווה גולה למקום תורה', לבני-ברק. באותם ימים הייתה קריית ויז'ניץ שכונה נידחת בקצה הדרומי-מזרחי של בני-ברק, כאשר אפילו תחבורה ציבורית לא הגיעה למקום נידח זה אשר היה מוקף בפרדסים וביללת תנים בלילות.

"ראיתי את האדמו"ר בתור ראש ישיבה העומד לצידו של אביו הענק בענקים מרן 'האמרי-חיים', זכותו יגן עלינו, אשר בעיני רוחו הקים את קריית ויז'ניץ, הנחשון שבקריות החסידיות בארץ. וכל כולו של ראש הישיבה היה זועק: חינוך, חינוך, חינוך, ושוב חינוך.

עוד בנושא:
"הייתי כבנו ממש. ילדיו מתייחסים אליי כאח"
גם הכנסת מרכינה ראש: ריבלין פתח המליאה בהספד
'אהבת ישראל' של ה'ישועות משה' • יו"ר הכנסת מנחם

"לאחר 30 שנות כהונה כראש ישיבה, כרב השכונה, הוטלה עליו אדרת ההנהגה של האדמו"רות ונשא את משא העם על שכמו, ונתן את ליבו לכל הפונים אליו, ובמאור פניו שלצערנו כבר לא נזכה לאור הזה היה מחייה את הנדכאים ושבורי הלב, והפיח בקרבם תקווה ושמחה".

מוזס המשיך להספיד: "כפי שציין יושב-ראש הכנסת רובי ריבלין בנאומו ביום פטירתו מעל במה זו, זכור לו גם שנושא החינוך היה בוער בעצמותיו, וכל מי שנקלע לדל"ת אמותיו היה שומע דאגתו על כך שכמיליון ילדי יהודים לא יודעים מה זה 'שמע ישראל' ואי-החינוך לערכי היהדות טומן בחובו את מכת האלימות ושאר מרעין בישין.

"זכור לי שהציע לזבולון המר שר החינוך המיתולוגי בימים ההם: צא אתה ושר המשטרה, תעשה סקר בבתי-הסוהר ותראה אלה שיושבים שם איזה מוצר הם, מאיזה חינוך הם באים. מה החינוך שהם קיבלו".

חג הפסח - חג החינוך

מוזס המשיך: "גם הנשיא, שמעון פרס, כשבא לנחם ביום חמישי בערב את האדמו"ר, סיפר שהוא זוכר עוד לפני 40 שנה כשהוא היה שר התחבורה בטיסה טרנס-אטלנטית כל הזמן הרבי דיבר איתו על נושא החינוך. אותו דבר אמר לי גם ראש הממשלה כשהתקשר אליי לנחם. הוא רצה לבוא לבקר, אבל בשל בעיות ביטחוניות לא הגיע. אבל גם הוא אמר לי שכולו חינוך וחינוך.

בסיום דבריו קינח מוזס ב'וורט' אקטואלי: "ואני רוצה לסיים באמרה שלו לכבוד חג הפסח הבא והמתקרב, וגם הכנסת הרי יוצאת עכשיו לפגרת הפסח. חג הפסח, אמר האדמו"ר זצ"ל, זה מסמל את חג החינוך: 'והגדת לבנך'. וכנגד הארבעה הבנים דיברה התורה: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול.

"והוא הסביר שאנחנו צריכים להשקיע גם בילד החכם המחונן – תן לחכם ויחכם עוד. בילד הרשע תתמודד עם האלימות שלו. תתמודד עם זה, אל תתייאש. בילד התם - תהפוך אותו למחונן, ושאינו יודע לשאול – זה הילד שזקוק לחינוך המיוחד".

כשיצא מוזס מהמליאה, מיד עם סיום נאומו, פגשתי אותו. הוא עוד היה נרגש כבדברו. "השר בני בגין, שהיה השר התורן מטעם הממשלה", סיפר לי, "אמר לי שהתרגש לשמוע את דבר התורה שלי. הוא אמר שעוד ישתמש בו בימים הקרובים, ערב חג הפסח".
מנחם אליעזר מוזס האדמו אמרי חיים בנימין נתניהו ראובן רובי ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד