ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

נטילת תרופות לאחר ניתוח קיצור קיבה

ניתוחים לקיצור קיבה הנפוצים לטיפול בהשמנת יתר כמו למשל: ניתוח שרוול קיבה או ניתוח מעקף קיבה, משנים את צורתה של מערכת העיכול של המנותח ומשפיעים על תפקודה. כתוצאה מכך עלולה להשתנות ספיגת התרופות בגוף, ויעילותן של תרופות שהיו שימושיות לפני הניתוח עלולות לרדת לאחר הניתוח ואף לגרום לתופעות לוואי לא רצויות. מכאן שמאזן התרופות משתנה באופן תדיר בהשוואה בין התקופה שלפני ניתוח קיצור קיבה ולאחריו

נטילת תרופות לאחר ניתוח קיצור קיבה
תרופות צילום: pixsabay

ניתוחים לקיצור קיבה הנפוצים לטיפול בהשמנת יתר כמו למשל: ניתוח שרוול קיבה או ניתוח מעקף קיבה, משנים את צורתה של מערכת העיכול של המנותח ומשפיעים על תפקודה. כתוצאה מכך עלולה להשתנות ספיגת התרופות בגוף, ויעילותן של תרופות שהיו שימושיות לפני הניתוח עלולות לרדת לאחר הניתוח ואף לגרום לתופעות לוואי לא רצויות. מכאן שמאזן התרופות משתנה באופן תדיר בהשוואה בין התקופה שלפני ניתוח קיצור קיבה ולאחריו.

התאמת התרופות למטופל הינה אינדיבידואלית ומשתנה ביחס לגורמים שונים כגון: מדדים של המטופל, סוג הניתוח שעבר, אופי ספיגת התרופות בגוף, מחלות נלוות שונות (כגון: סוכרת, לחץ דם, כולסטרול ועוד). לכן חשוב מאוד לבנות את הטיפול התרופתי לאחר הניתוח ולהתאימו מחדש בהתאם למצבו הבריאותי 'החדש' של המנותח. חשוב לעשות זאת בהתייעצות עם גורם מקצועי שיהיה מעורב בתהליך וינחה אתכם אילו תרופות להוסיף, להוריד,  לשנות ולעקוב אחר התגובות שלכם לשינויים. כל זאת כדי להתאים לכם את הטיפול התרופתי היעיל ביותר.

לפניכם 7  טיפים שכדאי לדעת על נטילת תרופות לאחר ניתוח קיצור קיבה, מאת ד"ר עזרן כרמיל מנהלת תחום רוקחות קלינית במרכז הביראטרי, הרצליה מדיקל סנטר.   

  1. ליווי מקצועי של רוקח קליני- לפני הניתוח מומלץ להתייעץ ולבקש הנחיות ברורות ומדויקות מרוקח קליני, מהמנתח או רופא פנימי, בנוגע לחלופות הנדרשות לטיפול התרופתי הקבוע שלכם (כולל תרופות ללא מרשם, גלולות, תוספי תזונה, תרופות הומיאופתיות וכל תרופה שאתם נוטלים באופן קבוע). לאחר הניתוח חשוב שתקפידו לפעול על פי ההנחיות שקבלתם בכל הקשור למינונים וחלופות של תרופות, תוך שיתוף עם רופאי המשפחה. חשוב לציין שלפני כל לקיחת תרופה חדשה (כולל תרופות ללא מרשם) רצוי לברר אם היא מתאימה ללקיחה לאחר ניתוח קיצור קיבה. בנוסף, יתכן שתתבקשו לבצע בדיקות דם לפני או אחרי הניתוח על מנת לוודא כי הטיפול תואם את מצבכם החדש.
  2. רכישת התרופות מראש- רכשו את התרופות החלופיות לפני הניתוח כך שתוכלו ליטול אותן מיד לאחר צאתכם  מבית החולים.
  3. ריסוק וכתישת התרופות- שינוי נפח הקיבה הקטן לאחר ניתוח קיצור קיבה והפחתת החומציות בקיבה גורם לה לקושי בפירוק התרופות. בשל כך מומלץ לכתוש את התרופות או ליטול אותן בסירופ. לפני כתישת תרופות יש לוודא שמותר לכתוש אותן (אין לכתוש  תרופות הפועלות בשחרור מושהה), במידה ולא ניתן כדאי למצוא להן חלופות אחרות במידת האפשר.
  1. התאמה נכונה של התרופות-  לאחר ניתוח קיצור קיבה, ישנן תרופות שעלולות לגרום לתופעות לוואי ולסיבוכים כגון: כיבים, התייבשות, צניחת סוכר חריפה בדם ועוד. (תרופות מקבוצת  NSAID'S -תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים כמו אדוויל, נפרוקסן ווולטרן עלולות להעלות את הסיכון לכיבים). לעומתן, תרופות כגון אקמול ואופטלגין נחשבות בטוחות לשימוש.
  1. תרופות לטיפול במחלות לב, כלי דם וסוכרת

שימו לב- בשל שינויים ביכולת השתיה לאחר ניתוח קיצור קיבה, ישנן תרופות נפוצות לטיפול ביתר לחץ דם, העלולות לגרום להתייבשות ואף פגיעה בתפקוד הכליות. כמו כן, גם תרופות רבות לסוכרת אינן מומלצות לאחר ניתוח קיצור קיבה בשל  השינויים ההורמונליים שמתרחשים  בגוף ויכולים  לגרום להיפוגליקמיה (צניחת סוכר). לכן בהתאם למצב המטופל האינדיבידואלי ובתיאום עם הרופאים לאחר ניתוח קיצור  קיבה, נוהגים להפחית את מינוני התרופות לטיפול בסוכרת, יתר לחץ דם , תרופות לדילול הדם כמו קומדין ותרופות לכולסטרול.

  1. מעקב אחר הטיפול התרופתי- ניתוח קיצור קיבה מחייב מעקב ושינוי מינוני התרופות והפסקתן במידת הצורך. הקפידו על מעקב צמוד בהתאם להנחיות הרופאים בעיקר בשנה הראשונה לאחר הניתוח אך גם לאחריו. חשוב מאוד להדגיש את המעקב אצל מנותחים שנוטלים תרופות בעלות טווח טיפולי צר כמו: פניטואין לחולי אפילפסיה, דיגוקסין לחולי לב, ליתיום למצב רוח ואף אלטרוקסין. כיוון שמינון תרופות אלו הוא בעל השפעה ישירה על איזון המחלה והחמרתה, ולכן נדרשים למעקב צמוד מאוד בעקבות הניתוח ובהתאם לבדיקות.
  1. תוספי תזונה- לאחר ניתוח קיצור קיבה ובהתאם לסוג הניתוח, כושר ספיגת הוויטמינים והמינרלים עלול להיפגע מאוד. לכן ישנה חשיבות רבה לנטילת תוספי תזונה בקרב מטופלים לאחר ניתוח קיצור קיבה. התוספים הנדרשים בדרך כלל הם: סידן, ויטמין D , חומצה פולית, ברזל B12 ומולטי ויטמינים. מומלץ מאוד להקפיד ליטול את תוספי התזונה שקיבלתם על פי הנחיות הרופאים כי הם חיוניים ביותר להמשך תפקוד תקין של הגוף ומניעת מחלות אחרות. יש לשים לב לכך שחלקם עלולים להתנגש עם תרופות מסוימות ועל כן יש להתייעץ לפני נטילת תרופות חדשות.
קיצור קיבה תרופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד