י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הסיבות לקלקול הגיר ברכב

גיר תקין ברכב חיוני מהרבה מאוד סיבות. הוא לא רק מאפשר להשיג תאוצה טובה כדי לעקוף או מספק כוח למנוע כדי לעבור עליות • גיר תקין שומר בתנאי דרך משתנים על המנוע, הוא מאפשר לשמור על סיבובי מנוע בטווח הסביר, כלומר, גיר לא תקין עשוי לקצר מאוד את חיי המנוע ואפילו לגרום לנזק חסר תקנה

הסיבות לקלקול הגיר ברכב
מוסך מכוניות צילום: קאר גיר

גיר תקין ברכב חיוני מהרבה מאוד סיבות. הוא לא רק מאפשר להשיג תאוצה טובה כדי לעקוף או מספק כוח למנוע כדי לעבור עליות. גיר תקין שומר בתנאי דרך משתנים על המנוע. הוא מאפשר לשמור על סיבובי מנוע בטווח הסביר. כלומר, גיר לא תקין עשוי לקצר מאוד את חיי המנוע ואפילו לגרום לנזק חסר תקנה. הפעם נספר לכם על כמה סיבות נפוצות לתקלות בגיר של הרכב. ואגב, אם אתם מרגישים שההילוכים לא עוברים כמו שצריך, אם הרכב משמיע רעשים כאשר מעבירים הילוכים, אם יש ריח חרוך וסיבובי המנוע (סל"ד) מטפסים כל הזמן, אל תמתינו. גשו עם הרכב לאבחון התקלה וטיפול.

תקלה בקולר גיר

בעיה מאוד נפוצה בגיר של הרכב הינה תקלה מסוג "קולר גיר". קולר גיר, חשוב לומר, זהו בעצם הרדיאטור של הגיר – רדיאטור גיר. המטרה שלו, בדומה לרדיאטור רגיל, היא לקרר את העסק. במקרה זה, המטרה היא לקרר את שמן הגיר ולמנוע ממנו להתחמם יתר על המידה. מתי נוצר תקלה של הרדיאטור הזה? למשל כאשר יש סתימות. סתימה יוצרת אצלכם ברכב עוד בעיות בגיר וחשוב לטפל בכך.

גם אם יש תקלות אחרות בגיר, או מבצעים שיפוץ גיר אוטומטי מלא, מקובל מאוד וגם מומלץ להחליף קולר גיר. כך אפשר לדעת שהמערכת הזאת נקייה לחלוטין. אפשרות אחרת היא לנקות אותו היטב, על מנת למנוע בעיות בהמשך. אגב, ככל שהרכב גדול יותר, ברכבי שטח וברכבים אחרים, לקולר גיר יש המון משמעות. מי שלא יזכור זאת יגלה כי הגיר עצמו יינזק, חיי הגיר יתקצרו ואולי אפילו ייווצרו תקלות למנוע כולו.

איך אפשר לזהות שיש תקלת קולר גיר: במידה ואין נזילות שמן גיר, הסימן לבעיה יהיה התחממות של השמן, גם כשהכמות בסדר גמור. אפילו לאחר נסיעה קצרה מאוד, בלי עומסים, בלי עליות, השמן ממש רותח. זה יכול להגיע למצב כזה שהרכב פשוט עומד ואי אפשר לנסוע. יכול להיות שהתקלה היא בפילטר שמן ויכול להיות שפשוט כל מערכת הקירור של הגיר סתומה ולכן גם לא יעילה. כדאי לטפל בהקדם.

נזילת שמן גיר

בגיר יכולה להופיע בעיה נוספת, של נזילת שמן. מעת לעת, חשוב מאוד לבדוק שאין נזילות של שמן הגיר. אפשר לבדוק זאת בקלות באמצעות מדיד השמן. שימו לב כי המדידה נעשית כאשר הרכב חם, כלומר המנוע עובד. שמן הגיר הינו מערכת סגורה, המנוע לא אמור "לאכול" שמן. במילים אחרות, אם אתם מגלים שיש מחסור בשמן, חשוב כמובן למלא אבל זה לא הכל. יש לגשת לתיקון הנזילה.

גלגלי שיניים שחוקים, מחשב גיר, מצמד לקוי

תקלות בגיר של הרכב יכולות להופיע למשל כאשר ההילוכים לא עוברים בזמן, לפעמים יש כניסה להילוך ברגע לא נכון. תקלות רציניות בגיר יכולות להביא לכך שפתאום יש כניסה להילוך ניוטרל באמצע נסיעה. במקרים כאלה, כאשר רואים שההילוכים לא מגיבים כמו שצריך, חייבים לבדוק זאת ומהר. זו יכולה להיות סכנה, כאשר גלגלי השיניים שחוקים או המוט שעליו מולבש גלגל שיניים תקול. גרירה של המצמד, שיכולה לבוא לידי ביטוי בקושי בהחלפת הילוכים עשוי להצביע על בעיה בדוושת המצמד (קלאץ').

חשוב לציין כי יכולות להיות סיבות נוספות לכך שיש תקלות בגיר הרכב. למשל כל מיני תקלות חשמל. ברכבים חדישים או ברכבי יוקרה, כאשר הגיר פועל על בסיס מחשב, תקלה יכולה להיות תוצאה של חיישנים או רגשים לא תקינים. במקרה של תקלה, חובה להכניס את הרכב לאבחון. זה לא דבר שניתן לבדוק עצמאית (בניגוד לנזילות, למשל), הדרך לבדוק בעיות גיר ברכבי יוקרה או רכבים חדישים היא באמצעות מחשב של החברה או של מוסך המתמחה בגירים, המחשב מציג את קודי התקלה וכך ניתן לדעת מה בדיוק יש להחליף בפנים הגיר.

 

 

מנוע רכב תקלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד