י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בעיתון הטורקי

אחרי 71 שנה: תמונה חדשה של הרבי • נדיר

התרגשות בחסידות גור לאור ממצא חדש התגלה באחרונה במפתיע בעיתון טורקי | איך התמונה הגיעה לארכיונו של ארדואן ומהיכן הגיעה "הבשורה"

אחרי 71 שנה: תמונה חדשה של הרבי • נדיר
תמונה חדשה של ה'אמרי אמת' זי"ע בעיתון טורקי צילום: באדיבות המצלם

בחג השבועות האחרון ציינו בחסידות גור את היארצייט ה-71 של האדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' מגור זי"ע, שהסתלק בעיצומו של חג מתן תורה.

בתוך כל הדברים, שיחת היום עסקה בתמונה חדשה ונדירה של הרבי, שעד עתה לא הייתה מוכרת ונחשפה בערב החג.

החשיפה הראשונה הייתה בגיליון ערב החג של עיתון 'משפחה' בטורו של סגן העורך ישראל א. גרובייס 'מראה מקום'.

בתוך דבריו סיפר גרובייס כיצד התגלגלו הדברים: "ערב היארצייט ה-71, קיבלתי הפתעה מרגשת, שאני חש חובה לשתף בה את קוראיי חובבי ההיסטוריה החסידית".

לדבריו, "מדובר בתמונה חדשה, שהתגלתה ממש בימים אלו, בארכיונים הרשמיים של ממשלת טורקיה".

ואיך מגיעים לארכיונים של ארדואן? בשביל זה יש קשרים. "הבשורה", כותב גרובייס, "הגיעה דווקא מארצות הברית, שם מתגורר ידידי, תלמיד חכם וחוקר חסידי ידוע, הרב ישראל זאב גוטמן. בתפקידו הרשמי, הוא בכלל משמש כיו"ר הוצאת הספרים של חסידות מונקאטש, אבל באופן כללי, הוא מהווה אוצר מהלך של ידע בכל תחומי המחקר התורני".

החוקר של חסידות מונקאטש, מיודד עם השליח החב"די שמכהן היום בתפקיד הרב הראשי אשכנזי של טורקיה. הרב מנחם מנדל חיטריק, שחוץ מפעילותו להזרים יהדות בארץ התרבושים, הוא מתגלה בעצמו כידען חסידי. וכך, שיתוף הפעולה של מונקאטש וחב"ד, הביא למציאת תמונה חדשה של הרבי האמרי אמת מגור זי"ע...

"מדובר בצילום של העיתון הטורקי, 'ג'ומהורייט' (שיוצא לאור גם בימים אלו), מיום 01/23/1932 שהוא י"ג שבט תרצ"ב. ממש באותם ימים, יצאו הרבי ופמלייתו לנסיעה לארץ ישראל. בשונה מכל מסעותיו שעברו בדרך המקובלת – בהפלגה ימית ליפו – החליט הרבי לנסוע דרך היבשה. כששאלו אותו על כך, הסביר הרבי ש"יש לנסות את כל הדרכים לארץ ישראל". 

"מה שברור, שכבר אז עוררו הרבי ופמלייתו את סקרנות התקשורת העולמית. העיתון הטורקי הקדיש לכך כותרת, ואף פרסם תמונה מרגשת שבה נראה הרבי, כשלצידו בנו הצעיר – לימים כ"ק מרן האדמו"ר ה'לב שמחה' זי"ע – לצדו של רבה האשכנזי של איסטנבול". 

תחת התמונה מופיע הכיתוב, "הרב הראשי מפולין מ. גורא (השיבוש כמובן במקור-כך, כינו העורכים, בטעות את שמו ותארו של הרבי מגור) הגיע אתמול לעירנו, לידו נראה הרב ד"ר דוד מרקוס, הרב הראשי האשכנזי של איסטנבול, שהוא גם מנהל בית הספר היהודי (יבנה)".

בגוף הידיעה נכתב: "הרב הראשי הפולני התקבל בכבוד גדול בטקס מכובד, עם גדול ונכבד הגיע. הגעתו לעירנו הוא מאורע חשוב אצל הקהילה היהודית, והוא בדרך לביקור בפלסטינה".

אמרי אמת חסידות גור תמונה חדשה עיתון משפחה עיתון טורקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד