י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הזמנתם מד"א ולא טופלתם? לא תשלמו

חוק מד"א שאושר הערב בקריאה שניה ושלישית יפטור מתשלום מאגרה במקרה בו מד"א הגיעה לשטח אך לא טיפלה • תשלום מופחת ייקבע למקרה של טיפול בשטח ללא פינוי

הזמנתם מד"א ולא טופלתם? לא תשלמו

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מגן דוד אדום שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

לפי הצעת החוק שאושרה סופית, מד"א לא תגבה תשלום בקריאות חירום במקרים בהם ביצעה בדיקה בלבד, ובמקרים בהם היה סירוב להתפנות ולא ניתן טיפול. למקרים בהם הוזעק אמבולנס וניתן טיפול על ידי מד"א בשטח ללא צורך בפינוי, תיקבע אגרה מופחתת.

בנוסף, מד"א תהיה רשאית להעניק הנחות ולהתגמש בקביעת תעריפים בהענקת שירותים שאינם פינויי חירום, כמו הסעה באמבולנס לטיפול רפואי שנקבע מראש, נוכחות אמבולנסים באירוע ציבורי או המוני, ביקור לצורך קבלת טיפול בתחנת מגן דוד אדום.

מד"א גם תקבע כללים לעניין הנחות או פטורים מתשלום בשל מצב כלכלי או בריאותי של הפונה, ותהיה רשאית לוותר על ריבית, הפרשי הצמדה או קנס, במקרים בהם לחייב לא הייתה שליטה עליהם. זאת, גם במקרים של קריאות חירום וגם במקרים אחרים.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב: "חוק מגן דוד אדום, התש"י-1950, מסדיר בסעיף 7א שבו את אופן קביעת הסכומים והגבייה של תשלום בעד שירותים הניתנים בידי אגודת מד"א באמצעות הגדרתם כ'אגרות', ומתן סמכויות גבייה למד"א לפי הוראות פקודת המיסים (גבייה). צורת הסדרה זו, על מאפייניה המיוחדים, ומתן סמכויות הגבייה כאמור, מתאימים במיוחד למקרים של הסעת חירום באמבולנס. במקרים אלו מד"א מנועה מלהתנות את השירות בתשלום, ואינה יכולה להסדיר את גביית התשלום מראש. זאת בניגוד למקובל במקרה של אספקת שירות בין 'קונה מרצון' ל'מוכר מרצון'. לאור האמור, יש חשיבות מיוחדת לתת למד"א כלי אכיפה יעילים כלפי מקבלי שירות שהם 'סרבני תשלום'.

"ואולם, לא כך הדבר לגבי שירותים שאינם 'הסעת חירום'. שירותים אלה אינם ניתנים במצבי חירום, ולכן רשאית מד"א, ככלל, להתנותם בתשלום, באופן המייתר את הצורך בהקניית סמכויות גבייה למד"א בהתאם לפקודת המיסים (גבייה). שירותים אלה ניתנים על פי רוב בתנאי תחרות ההופכים את צורת ההסדרה הנוקשה יחסית של אגרות לבעייתית ולבלתי מתאימה לעניין זה. צורת הסדרה זו אינה מאפשרת גמישות למד"א כנותנת השירות, להתאים את סכום השירות למציאות השוק המשתנה".

שר האוצר הגיש הסתייגות לפיה אישור הוועדה לתקנות האגרות יחול כהוראת שעה לחמש שנים בלבד. ההסתייגות התקבלה ברוב של 26 תומכים מול 12 מתנגדים.

37 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה וח"כ אחד התנגד. 38 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית וח"כ אחד התנגד.
מד תשלום כנסת מגן דוד אדום וועדת הרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד