כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

'קדימה' נערכת ליום שאחרי • כל התרחישים מאחורי הקרב הגדול

למי באמת מירב הסיכויים לנצח בפריימריז של 'קדימה' - לבני או מופז? • מדוע דליה איציק שומרת בסוד את שאלת הנאמנות? • האם תכריז ציפי לבני על פרישה עוד בטרם ייפתח המירוץ? • ואיך יתבטא יחסם של כל אחד מהמנצחים לחרדים? • וגם: לא תאמינו מהם ארבעת התרחישים הצפויים למפלגה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



בעוד שבוע ימים, תדע מפלגת 'קדימה' מיהו המאושר שיזכה לעמוד בראשה ולהנהיג אותה בדרך הקשה הצפויה לה.

אם לומר את האמת, אין מכשיר מדידה מדויק שיכול לצפות את התוצאות.

במחנה לבני מציגים נתונים, לפיהם יש באמתחתם יותר בוחרים מאשר למופז. במחנה מופז, מצידם, מסתובבים כאילו הבחירות כבר מונחות להן בכיס ותחושת אופוריה שוררת בין החברים. אלא שגם במחנה לבני שומרים על חיוכים ועל ארשת פנים מחוייכת. אם הם שמעו באיזשהו מקום על תבוסה, אי אפשר לקרוא זאת במבטם.

השמועות מוכחשות על-ידם אחת לאחת בתקיפות ובעקשנות.

האם עתידה ציפי לבני להכריז על פרישה מהמירוץ עוד קודם שיחל? – שאלתי גורמים בכירים במפלגה, ונעניתי בשלילה מוחלטת. גם האפשרות לפיה היא תלך הביתה אם וכאשר תובס, נשללת שם בתוקף.

וכאשר המספרים מתקשים לספר את התחזית המדויקת, מביטים העיתונאים על נתוני ההצטרפות לכל אחד מהצדדים ושופטים את התוצאה על פיהם.

לכאורה, למופז יש כבר מחצית מח"כי קדימה שהכריזו על תמיכה בו: שלא באופן רשמי מתהדרים שם גם בדליה איציק, שלכאורה, על פי גורמים שאינם מוכנים שנצטט אותם בשמם, סגרה שלא באופן רשמי על נאמנות למופז. איציק עצמה אינה מוכנה להסגיר את דבר נאמנותה, אולי כי כך היא הרבה יותר מחוזרת ואולי משיקולים של ריצה עתידית לנשיאות - וחשוב לה שיתמכו בה כולם.

מעל לפני השטח, גם גורמים שהיו בעבר נאמנים באופן מוחלט ללבני, נטשו אותה. כך עשה דן חלוץ, הרמטכ"ל של מלחמת לבנון השניה, כך עשה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, וכך עשו גם קבלני שטח גדולים מהדרום, ח"כ לשעבר אלי אפללו ואחרים.

ובכל זאת, "עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר", אמר לי השבוע אחד מחברי המפלגה, איש מחנה לבני. לטענתו, "תלוי באחוז המגיעים להצביע ביום הפריימריז. אם יהיה אחוז נמוך, זה ישחק לטובת מופז, אחוז גבוה לטובת לבני".

שומר מרחק מהחרדים. מופז. צילום: יעקב כהן צילום: שומר מרחק מהחרדים. מופז. צילום: יעקב כהן
שומר מרחק מהחרדים. מופז. צילום: יעקב כהן


מה יקרה ביום שאחרי?

במקום שני, אחרי השאלה הגדולה הדנה בזהות המנצח, עומדת השאלה הבאה בתור: מה יקרה למפלגה ביום שאחרי?

להלן התרחישים:

תרחיש א': מופז מנצח, לבני הולכת הביתה. מופז משתלט על המפלגה, על מוסדותיה, שמה וגם הפסדיה...יהא עליו לקבל החלטה האם להצטרף לליכוד לשנה ומשהו שנותרה עד לבחירות ולהגיע מחוזק ליום הבחירות או לשחק כאופוזיציה לוחמת וחזקה ולמתג את עצמו כאלטרנטיבה לנתניהו. מאחר ומופז לא ממש מצטייר כשונה מראש הממשלה הנוכחי, קשה לשרטט מה המדיניות שיוביל בהיותו יו"ר האופוזיציה ואיזה קווים יצייר לעצמו כהיפוכו של העומד בראשות הממשלה. יחד עם זה, כניסתו לקואליציה תוכל להיות סופה של 'קדימה' וההזדמנות של לבני, באשר הבוחר הממוצע יאמר לעצמו: 'אם כבר, אז עדיף לבחור במקור, קרי בנתניהו'.

תרחיש ב': מופז מנצח, לבני נשארת. גם אם תרצה לערוק ולקחת את שם המפלגה איתה היא צריכה לשם כך רוב, קרי את דליה איציק שכרגע 'יושבת על הקרשים'. קשה להניח שאיציק, שחולמת על תפקיד עתידי של נשיאות, תאפשר בקולה שלה לפלג מפלגה.

מופז הכריז זה מכבר שאין בכוונתו להזיז החוצה את לבני מהמפלגה אם וכאשר ינצח כך שלכאורה, לפחות מעל לפני השטח, קדימה נשארת מאוחדת. לקראת הפריימריז הפנימיים במפלגה תוכל לבני לנסות ולשבץ במקומות טובים כמה שיותר מאנשיה (ויש לה כמה 'כוכבים מנצחים' כמו רוני בראון, צחי הנגבי וחיים רמון) מה שיכול להטות לטובתה את המפה הפנים מפלגתית.

כבוד לפוקדים החרדים. לבניצילום: כבוד לפוקדים החרדים. לבני
כבוד לפוקדים החרדים. לבני


'טיהור' פנים מפלגתי

תרחיש ג': מופז מנצח, לבני מחליטה לערוק (די לה בעוד שישה שילכו איתה להרפתקאה), חלק מהחברים שהלכו איתה באש ובמים עד ליום הבחירות נותרים עם מופז ומסרבים להצטרף אליה לדרך המסוכנת, אך כאמור די לה בעוד שישה מלבדה.

מבחוץ היא דואגת להוות אופוזיציה לוחמת לא רק לנתניהו כי אם גם למופז, ונערכת ליום הבחירות. כשהם רצים בשני ראשים יקבל כל אחד מהם כמה שיקבל ובכוחות מוחלשים ובזנב מקופל בין הרגליים יגיע למשא ומתן מול נתניהו בעת הניסיונות להרכיב מממשלה. ביבי יתמרן בין השניים (ובינם לבין לפיד), לא בטוח שלבני מסוגלת נפשית להצטרף לממשלה שיקים, האמון בין השניים שואף לאפס.

תרחיש ד': לבני מנצחת, עורכת 'טיהור' פנים מפלגתי ומגיעה לבחירות עם מפלגה שספגה חבלות קשות אך אם תעבוד נכון יתכן שתוכל לצלוח על המהמורות. תרחיש זה הוא הכי פחות סביר כרגע מקריאת המפה אך בפוליטיקה הרי הכול עוד אפשרי. אנשיה של לבני (כולל המומחה עמרי שרון) עושים הכול כדי להביא את כל מתפקדיה, עד לאחרון שבהם, אל הקלפי ואווירת הנכאים או שמייאשת אנשים ומוציאה מהם את הרצון להתאמץ ולהצביע או שלהפך, גורמת להם להסתער כמו לביאה המבקשת להציל את גוריה, לרוץ לקלפי ולנסות להציל את 'קדימה' כפי שהם רואים אותה בעיני רוחם.

בכל המקרים בהם מופז מנצח, יוזמנו כל החברים להתלכד תחת מנהיגותו. יותר מזה, כבר במהלך הימים האחרונים מקפיד מופז לתחזק חלק גדול מהם בשיחות 'משמרות' תוך שהוא מעניק לכל אחד מהם את הכבוד המתאים ומדגיש כי הוא זקוק לכל אחד מהם. זו אולי הסיבה שבשיחות שלי עם תומכי לבני הבהירו לי כמעט כולם (רק מעטים מהם מתעקשים נחרצות שהם הולכים רק עם לבני, ועד 'הכדור האחרון') כי יקבלו את הכרעת החברים באופן דמוקרטי ויזרמו עם כל מנצח.

חרדים מפניהם?

ומה באשר ליחס לחרדים?

קשה לדעת מה יקרה אם וכאשר יעמוד כל אחד מהצדדים בראשות המפלגה.

ההיסטוריה כבר הוכיחה כי לא כל מי שנראה היה טוב לחרדים, אכן היה כזה בסופו של יום (אריק שרון, רק לדוגמה) ולהיפך. את אהוד אולמרט זוכרים החרדים בגעגועים. על בנימין נתניהו יש להם בטן מלאה ב'כל טוב'.

יחד עם זה, ואם לשפוט על פי המהלכים הנוכחיים, מתקבלת תמונת מצב קצת מוזרה.

מצד אחד, לכל אחד מהמועמדים, הן לבני והן מופז, יש בין הפוקדים והנפקדים גם קהל חרדי בולט. שני הצדדים עושים מאמץ להסתיר זאת מעין התקשורת. גם הפוקדים עצמם (ושוחחתי עם כמה מהם) משתדלים להיחבא מעין המצלמה (גם כאשר תופסת אותם מצלמתנו, הם מקפידים שלא נפרסם את שמם. מי שמכיר - מכיר, מי שלא, עדיף שלא).

מצד שני, בעוד מחנה לבני מכבד את הפוקדים החרדיים שלו ("בעבר שאול מופז התנכר להבטחות שנתן לי, לבני הוכיחה שאפשר לסמוך על המילה שלה", אמר לי השבוע אחד מפוקדיה הגדולים של לבני) - מחנה מופז עושה מאמץ עילאי כדי לשמור על מרחק מהפוקדים החרדיים. כאילו היו משהו שצריך להתבייש בו.

אמנם מופז מקפיד שלא להתבטא באופן פומבי נגד הציבור החרדי, אפילו המנגינות הנשמעות מפיו בנושא חוק טל השתנו והפכו לנעימות יותר לאוזן החרדית הממוצעת (נו, בשביל זה יש את יוחנן פלסנר שאומר, אולי את מה שחושבים אחרים בלב, ואולי מבטא רק את דעת עצמו). לבני, כך נדמה, מתבטאת בחריפות בנושא כך שאין לה כל צורך להסתיר את בוחריה החרדיים. נו, מי יחשוד בה באהבת חרדים. יחד עם זה חשוב לזכור כי לא כל מי שמתבטא נגד הציבור החרדי יהיה נגדו בבואו להקים קואליציה. אסור לשכוח כי בינה לבין השר אלי ישי שוררת ידידות, כך גם בינה לבין אנשי בית הגר"ע. רק נזכיר את השתתפותה החגיגית בחתונת משפחת יוסף זה לא מכבר.

לכך צריך להוסיף את העובדה שנגד מופז עדיין תלויה ועומדת חקירה משטרתית לאחר תלונה שהוגשה בידי קבוצה מפוקדיו החרדיים, אולי זה גם מה שמביא את יועציו ללחוש באוזנו כי 'עדיף לשמור מהם על מרחק'. השבוע, כשסיפרתי על שמירת המרחק הזו לאחד מהח"כים/ות התומכים במופז נחרד לשמוע מפי את הדברים. "עם כל הכבוד ליועצים שלו, אני יכולתי לייעץ לו הרבה יותר טוב. מהחרדים אסור לברוח, הם קהל חשוב שלנו, גם בהווה וגם בכל ממשלה עתידית שנרצה להקים".

עוד שבוע לנחיתה על הקרקע של שני הצדדים עם חגיגות הניצחון לאחד מהם. הדקו את החגורות, הנחיתה עלולה להיות מסוכנת ולא פשוטה.
קדימה ציפי לבני שאול מופז צחי הנגבי חיים רמון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד