ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

חברי הכנסת של ג׳: המשימה שלנו לכנסת הבאה היא איתור פתרונות למצוקת הדיור החרדי

יו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני – לא נבנתה עיר חרדית בתחומי הקו הירוק ב-30 שנים האחרונות • יו"ר סיעת יהדות התורה חה"כ הרב יעקב אשר – המענה למצוקת הדיור הוא הקמת ערים חרדיות חדשות • חה"כ יצחק פינדרוס יש להבליט את הפתרונות הקיימים בהעדפת המגורים בפריפריה

חברי הכנסת של ג׳: המשימה שלנו לכנסת הבאה היא איתור פתרונות למצוקת הדיור החרדי
חבר הכנסת משה גפני צילום: אהרן קרון, פלאש 90

מצוקת הדיור הגוברת והולכת נותנת את אותותיה במגזר החרדי וצעירים רבים המקימים את ביתם בימים אלו מחפשים פתרונות דיור חדשים. המקומות המוכרים והסטנדרטיים כבר התמלאו עד אפס מקום, בבני ברק, שכונות הצפון בירושלים, מודיעין עילית ובביתר כבר קשה למצוא דירות במחירים ברי השגה לזוגות צעירים. עלותה של דירה בערי המרכז גבוהה מאד ומחייב את הצעירים לצאת מאזור המרכז לכיוון הפריפריה על מנת לזכות ולגור בדירה משלהם.

מזה זמן רב ברור כי הפיתרון היחיד למצוקת הדיור בטווח הקרוב והרחוק כאחד, מחייב הקמה של עיר חרדית נוספת.

משרד השיכון העריך כבר ב-2006 כי עד 2015 יש צורך להוסיף 32 אלף יחידות דיור ייעודיות לחרדים שתואמות את הצרכים הייחודיים שלהם. בשנת 2007 החליטה הממשלה להקים סמוך לערד יישוב חרדי שייקרא כסיף. היישוב עדיין לא אוכלס, אבל מתוכננות בו אלפי דירות. בדיון בשנת 2016 קבעה הממשלה כי עד שנת 2035 יוקמו 200 אלף יחידות דיור לחרדים, מאז ועד לשנת 2018 תוכננו למגזר כ-22 אלף דירות, אך בפועל שווקו רק כ-15 אלף.

התכנית טרם קודמה מאחר ונראה שהיא סובלת מהתנגדות עזה של מספר גורמים שחברו יחד לעשות הכל על מנת שהעיר לא תעלה על הקרקע.

ובינתיים, הצורך בדיור בר השגה לבני המגזר החרדי לא פחת, ואפילו התעצם. זוגות חרדיים נישאים מידי יום ובתים חדשים מוקמים ומחפשים מקום להשתקע בו.

בסיור במשרדי ארגון הגג לשדכנים  שנערך לפני כחודשיים אמר חה"כ יעקב אשר כי "חברי הכנסת של "דגל התורה" הדגישו כי לתקופת הבחירות שלפנינו יש חשיבות רבה באיתור פתרונות אמיתיים למצוקה ההולכת וגוברת, וכי מיד לאחר הבחירות יעסקו חברי הכנסת בנושא דרישה לעגן את הפתרונות בהסכמים הקואליציוניים".

מהצהרות אלה ונוספות ניתן לראות כי חברי הכנסת החרדיים מעורבים בשיח הציבורי ומודעים באופן אישי למצוקת הדיור החריפה. אלו לא רק הצהרות בעלמא, ניתן לראות כי הם מחוייבים למציאת פיתרון דיור ריאלי ומהיר עבור המגזר החרדי, ולדבריהם, יפעלו למציאת הפיתרון כבר במהלך הכנסת הקרובה.

חה"כ הרב משה גפני אמר בכנס הנדל"ן של "גלובס", "לא נותנים לחרדים כלום, איזו עיר חרדית או שכונה חרדית בנתה מדינת ישראל ב-30 שנה האחרונות עבור הציבור החרדי?

בחברת אפיקים רוזנטלר המקימה את העיר החרדית החדשה דורות עילית מברכים את חברי הכנסת על דאגתם לתחום הדויר למגזר החרדי ומצפים כי כל צעד בנושא יקדם את הפרוייקט ויסייע בידם לספק אלפי יחידות דיור חדשות למגזר החרדי.

בדומה לפרוייקט דורות עילית של חברת אפיקים רוזנטלר, גם את מודיעין עילית הקימו יזמים פרטיים שלא המתינו להקצאות ייחודיות מהממשלה והקימו פרוייקט עצמאי שהפך לעיר החרדית השניה בגודלה במגזר.

כמו מודיעין עילית, גם דורות עילית מוקמת על מנת לספק מענה לצורך ברכישת דירה, גם עבור זוגות שאין באפשרותם לממן כעת דירה למגורים. הפרוייקט מאפשר להשקיע כעת סכום נמוך מעלותה של דירה, ולרכוש קרקע חקלאית כהשקעה. כאשר תאושר סופית תכנית העיר ערך הקרקע יזנק והרוכשים יוכלו להקים בית בעיר או למכור ולרכוש דירה במיקום שונה.

בניגוד למקומות בהם הפשרת הקרקע רחוקה ואינה נראית לעין, מלבד ההצהרות של חברי הכנסת אשר ופינדרוס השבוע, לפרוייקט דורות עילית תומכים רבים, בהם חברי כנסת רבים, שרים, אנשי ביטחון מובילים ואישי ציבור רבים נוספים. אישי ציבור רבים נוספים. רשימת ממליצים כזו עומדת לזכותה של דורות עילית ביום פקודה, וההנחה היא כי הפשרת הקרקע הינה רק עניין של זמן.

חשוב להבהיר כי בדורות עילית מוכרים כיום קרקעות להשקעה בלבד, ואינם מציעים דירות למכירה כלל, אך מציעים אפיק השקעה משתלם במיוחד לזוגות המחזיקים בהון ראשוני בסיסי לרכישת דירה, ובמחירי הנדל״ן בארץ כיום אינם יכולים לרכוש דירה שלמה, או לזוגות המעוניינים בהכנת בסיס פיננסי איתן לילדיהם בעתיד.

מתעניינים בפרוייקט דורות עילית?
נשמח לתת את כל הפרטים בטלפון 072-395-2826  

גפני יעקב אשר מגזר חרדי מצוקת דיור דורות עילית עיר חרדית חדשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד