י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נשיאה הטרי של קזחסטן

"אמרתי לאיראנים: השמש והירח קיימים, כך גם ישראל"

נשיאה הטרי של קזחסטן, קאסים־ג'ומרט טוקאייב, שהושבע רק אתמול, בראיון ראשון לעיתונות הזרה • את איראן הוא רוצה להפוך לשותפה של הקהילה הבינ"ל

"אמרתי לאיראנים: השמש והירח קיימים, כך גם ישראל"
האייתולה עלי חמינאי צילום: מתוך הטוויטר שלו

בטקס ממלכתי מרשים, שכלל מצעד צבאי, הושבע אתמול קאסים־ג'ומרט טוקאייב כנשיאה השני של קזחסטן. זאת בצל מחאה נמשכת מצד גורמי אופוזיציה שקראו להפגנות מחודשות נגד צמרת המדינה.

בטקס נכח גם נשיאה הראשון ו"אבי האומה", נורסולטן נזרבייב, שממשיך להחזיק בתפקידי מפתח במדינת המרכז הגדולה והעשירה.

בראיון ראשון לעיתונות זרה לאחר בחירתו, מגלה הנשיא החדש טוקאייב כי בעת שכיהן כשר חוץ, האיץ באיראנים להכיר במדינת ישראל ולשתף עמה פעולה.  את הדברים אמר בראיון לכתב אירופה של "ישראל היום"-אלדד בק, שיתפרסם מחר ב"ישראל השבוע".

"איראן היא שותפה טובה של קזחסטן", הדגיש הנשיא הנבחר, "אני חושב שצריך לכלול את איראן במסגרת שיתוף הפעולה הבינלאומי. לא צריך להתעלם מאיראן. בו בזמן איראן צריכה להפוך לשותפה אמינה של הקהילה הבינלאומית. אנחנו מודאגים מאוד מהיעדר הבנה או מאי־הבנה הקיימים ביחס לאיראן".

לדבריו, "איראן היא שחקנית חשובה מאוד במזרח התיכון, אבל עליה גם להיות חיובית כלפי שיתוף פעולה עם שכנותיה, וכן עם מדינות אחרות, בכללן ישראל. אני לא מאמין שאיראן תעשה צעדים כלשהם לקראת ישראל. אני זוכר שלפני 20-15 שנה נפגשתי עם שר החוץ האיראני דאז, שאמר לי שארצו לעולם לא תכיר במדינת ישראל".

"אמרתי לו: 'אתה יכול גם לא להכיר בקיום הירח והשמש, אבל הם קיימים. כך גם לגבי ישראל. ישראל קיימת כמדינה עצמאית, זו מדינה חשובה מאוד, הדמוקרטיה היחידה במזה"ת, כך שעליכם להכיר בה ולפתח שיתוף פעולה עימה, כפי שאנחנו עושים'".

איראן קזחסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד