י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
עימות במערכת המשפט

אחרי המינוי: מנדלבליט והשופטת נגד אוחנה

היועמ"ש מנדלבליט מגיב לדברי שר המשפטים החדש אמיר אוחנה בנוגע לקיום פסיקות בג"ץ: "החובה לציית לפסיקת בתי המשפט אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא"

אחרי המינוי: מנדלבליט והשופטת נגד אוחנה
מנדלבליט צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בעקבות הראיון של שר המשפטים אמיר אוחנה אתמול (רביעי), והתייחסותו לקיום פסיקות בג"ץ, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט הגיב ואמר כי "החובה לציית לפסיקת בתי המשפט אינה אפשרות הנתונה לבחירה".

לדברי מנדלבליט, "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה". עוד הוסיף כי "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

היועמ"ש התייחס עוד ואמר "לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית - ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה - עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים".

לדבריו, "החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם".

לסיום אמר היועץ המשפטי לממשלה כי "ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד".

מוקדם יותר היום, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט, במהלך השתלמות במעלה החמישה, כי היא רואה בחומרה את דברי אוחנה.

לדברי הנשיאה, "בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד".

"במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', ששמו עלה כמועמד לכהן בתפקיד, השיב במתקפה לדברים ומסר, "‏יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי".

"לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

אמיר אוחנה שר המשפטים אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה משרד המשפטים פרקליט המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד