י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

למה צריך עורך דין לחינוך מיוחד?

כאשר שומעים את המושג "ילדים בעלי צרכים מיוחדים" בדרך כלל הקונוטציה היא של ילדים המצויים, על הספקטרום האוטיסטי-ASD, מוגבלות שכלית, ועוד • אולם, ילדים בעלי צרכים מיוחדים הם גם ילדים עם בעיות קשב וריכוז, בעיות רגשיות ולקויי למידה

למה צריך עורך דין לחינוך מיוחד?
ילדים שוכבים על דשא צילום: Stock Photography

הורים רבים לא מודעים לזכותם להיות מלווים ומיוצגים ע"י עורך דין העוסק בדיני חינוך בכל ההליך שמתנהל בבית הספר שבו לומד ילדיהם בעל הצרכים המיוחדים וכתוצאה מכך מופרות זכויות וחמור מכך עתידו של ילדיהם נמצא בסכנה.

חברה מתוקנת, אנושית וחומלת, היא חברה, שבה ילדים בעלי צרכים מיוחדים נתפסים, בראש ובראשונה, כילדים בעלי צרכים אנושיים. כל ילד הוא מיוחד מעצם היותו בן אדם וכל צורך שלו הוא  צורך אנושי המיוחד לו, המותאם לייחודו.

לא כל לקות גלויה לעין. הביטויים החזותיים של קשיים ולקויות עלולים להסיט את תשומת הלב של החברה מהעמקה וממיקוד תשומת הלב  בשורשיהם אל מאפייניהם החיצוניים, מטיפול שורש בתפקוד הנובע מקשיים ולקויות אלא לניסיון להצניעם.

מענה לצורך מיוחד צריך להיות כזה המאפשר לילד להתמודד עם הלקות, או עם הקושי. מענה כזה צריך להנגיש ולזמן לו דרכים חלופיות לעקוף את הקושי ולהצליח במשימה; להקל עליו ככל שניתן, לפטור אותו מעשיית דברים שאי הצלחתו לעשותם מתסכלת אותו ועלולה לגרום לתוקפנות, לבכי, להסתגרות.

צורך מיוחד עשוי להיות גירוי חושי, העשרה קוגניטיבית, מענה לבעיות רגשיות, ויסות חושי, ריסון התנהגויות חריגות, הגברת היכולת המוטורית (גסה ועדינה), טיפול בליקויי דיבור ועוד.

ילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים להבנה, להכלה, לחמלה. הם משוועים לחיזוק ולחיבוק, לקבלתם כשווים.

לפנייה ישירה אל עו"ד נוגה ויזל לחץ/י כאן

ילדים בעלי צרכים מיוחדים מעמידים בפני החברה אתגר והזדמנות- לקבל אותם כמו שהם ולהעניק להם את הטוב ביותר שהם זכאים ליהנות ממנו. הזכות שלהם היא החובה של החברה לאפשר להם לממש אותה.

מערכת החינוך לעיתים מעדיפה לפלוט את הילדים בעלי צרכים מיוחדים במקום להשקיע בהם את הזמן והמשאבים הנכונים. לכן בכל הקשור להתמודד ההורים עם מערכת החינוך בהקשר של ילדיהם בעלי הצרכים המיוחדים ישנו צורך בייצוג משפטי אשר ישמור על זכויותיו החוקיות של ילדיהם.

מקרה שהיה בטיפולו של משרדי

דקלה היא תלמידה בכיתה ה'. היא מתקשה בלימודים. הסיבה: הפרעת קשב וריכוז, אשר מחייבת מענה טיפולי ייעודי כפי שהומלץ באבחון שנערך לה. הקושי להתרכז גורם לא לאיבוד עניין בשיעור ולאי יכולת להתרכז ולהקשיב. בגלל השעמום, דעתה מוסחת בקלות והיא מנסה לפצות עליו בשיחות עם חבריה לכיתה. השעמום גורם לה גם להתפרץ לעיתים קרובות. היא מנסה ללכוד את תשומת הלב של התלמידים האחרים, שבהם יש גם בעלי הפרעת קשב שטרם אובחנו, ודי לגירוי קל כדי להסיח את דעתם.

בזכות ייצוג משפטי נכון המקרה טופל באופן הנ"ל: לימוד בקבוצות קטנות, חונכות, שעות שילוב, הקלה במבחנים ועוד. אין כל סיבה שבשל הפרעת קשב וריכוז, שהיא הפרעה נפוצה ושכיחה, תמליץ ועדת השמה על העברתה לחינוך המיוחד.

חלק מהאתגר בהתמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים הוא לחזק את הביטחון ואת הדימוי העצמי שלהם, ולתת להם להרגיש כי הצרכים שלהם רגילים וטבעיים מעצם היותם בני אדם ולא משום שהם בעלי לקות או מגבלה. חלק מהאתגר הוא הבנה, כי יש קשיים ולקויות שניתן לתת להם מענה במסגרת הקיימת. שינוי והתאמות יאפשרו את המשך שהייתו של הילד במסגרת זו ויאפשרו לו למצות את הפוטנציאל הגלום בו.

הורים זכרו אם לא יהיה ייצוג משפטי לילדכם ידה של המסגרת החינוכית תהיה על העליונה. הכתבה מאת עו"ד נוגה ויזל באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

חינוך מיוחד צרכים מיוחדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד