י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המסמך המטלטל חושף

כך התקבלה ההחלטה לרצוח העסקן החרדי

בהשתתפות נשיא המדינה: מסמך נדיר שמתפרסם הבוקר בעיתון 'המבשר' מטיל צל כבד על ראשי הנהגת המדינה דאז, מכתב שנחשף מגלה את כל הסודות של רצח די האן - עסקן חרדי חף מפשע • הצצה להסתרה והטשטוש של ראשי המדינה

כך התקבלה ההחלטה לרצוח העסקן החרדי
הקדוש רבי יעקב ישראל די האן הי"ד צילום: באדיבות המבשר

בישיבה סודית שנערכה בירושלים, בה השתתף גם לימים הנשיא יצחק בן-צבי, התקבלה ההחלטה לרצוח עסקן חרדי חף מפשע -  הקדוש רבי יעקב ישראל די האן הי"ד מהחשיפה עולה כי הפרטים הוסתרו כדי "לא לתת חומר לאנשי אגודת ישראל נגד תנועת העבודה", כלשון המכתב.

במשך 95 שנה הסוד הזה הוסתר. עיתון 'המבשר' חושף היום (שישי) לראשונה בחשיפה בלעדית מסמך של בית המכירות הפומביות "קינג דיוויד", המגלה את האמת המושתקת - עדות מצמררת של ניסיונות טיוח, מוצלחים למרבה הצער, של הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל, שבוצע נגד הקדוש רבי יעקב ישראל די האן הי"ד, מטובי עסקני 'אגודת ישראל' בירושלים.

כותב המכתב הוא אחד ממבצעי הרצח אברהם תהומי, מפקד בארגון ההגנה וממקימי האצ"ל, ששלח אותו לעודד ארצי, חוקר והיסטוריון שחקר את הרצח, ובמכתב מגלה תהומי כי צמרת ההנהגה הישראלית דאז, עמדה מאחורי תכנון הרצח, ובראשם דוד בן גוריון ויצחק בן צבי.

"ההחלטה על זה נתקבלה בירושלים. ולא הייתה זו החלטת ההגנה בלבד", כותב תהומי. "יצחק בן צבי השתתף בהחלטה זו. כתבתי זאת בשעתו במכתב סודי ליהודה סלוצקי, אני התנגדתי לפרסום הדבר בגלל עמדתו החשובה של בן צבי. גם עכשיו מתנגד אני לפרסום הדבר כי אין ברצוני לתת חומר לאנשי אגודת ישראל נגד תנועת העבודה".

המכתב שנחשף

מסתבר ששיקולים פוליטיים צרים, שגרמו להסתרה, אלו גם הובילו לרצח המתועב עצמו שהסעיר את היישוב היהודי בארץ ישראל במשך שנים ופערו בלבו פצע שלא הגליד עד היום.

המכתב הסנסציוני והמטלטל מצטרף למכתב נוסף ששלח תהומי שחלקים ממנו נחשפו בעבר, וכלל רמזים על העדות שמופיעה במכתב שנחשף בחודשים האחרונים.

לדברי מומחים והיסטוריונים, לו היה המכתב נחשף בזמן אמת, היה מוביל לסערה פוליטית רחבת הקיף, ואולי אף להקמת וועדת חקירה שתוביל להעמדת שורת בכירים מהנהגת המדינה לדין על מעורבות ברצח.
את המכתב, הכתוב על נייר בגוון כחול, שיגר תהומי בתשל"ט ובמשך עשרות שנים נח בתוך קופסת קרטון חשוכה, ולא ראה אור מעולם.

אך גם היום, 95 שנים אחרי, הוא מהווה חומר נפץ רב עוצמה, שמעמיד בסימן שאלה את ניקיון כפיהם של מנהיגי תנועת העבודה, שלכאורה קשרו קשר לביצוע רצח פוליטי מזעזע של יהודי ועסקן חרדי בליבה של ירושלים.

העסק בלבוש ערבי כשיצא להיפגש עם עבדאללה מלך ירדן שבגלל פגישה זו החליטו לרצוח אותו

המבשר רצח עסקן חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד