י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"חוק 21"

החוק החדש שמעורר חשש אצל יהודי קנדה

"חוק 21" מעורר חשש בקרב הקהילות הדתיות במונטריאול ובערים נוספות בקנדה • על פי החוק החדש תיאסר על עובדים במשרות ציבוריות ללבוש בגדים שמסמלים דת • ובינתיים: ראש ממשלת קנדה הביע ביקורת על הצעת החוק • כתב החוץ של 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

החוק החדש שמעורר חשש אצל יהודי קנדה
יהודי עטור ציצית. אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

"חוק 21", כך קוראים בקוויבק שבקנדה לחוק החדש שרוצים להעביר ושעשוי להשפיע על אורח החיים הדתי במחוז.

החוק יאסור על כל האנשים שעובדים במשרות ציבוריים ללבוש בגדים שמסמלים דת, בעת ביצוע תפקידיהם הציבוריים.

החוק עומד לעבור בקוויבק, קוויבק היא פרובינציה בקנדה והעיר הגדולה שלה היא מונטריאול - שם מתגוררים יהודים רבים.

מי שהכי יסבול מהחוק, הם חובשי הכיפות היהודים, חובשי חיג'אב המוסלמים, וסיקים/הודים חובשי טורבנים. האיסור עלול להשפיע גם על נוצרים לענוד צלבים. גם שוטרים, תובעים ציבוריים, שופטים, ומורים בבתי ספר ציבוריים, יושפעו מהחוק.

הצעת החוק צפויה לעבור מאחר שהוא היה המצע של מפלגת "הקואליציה למען העתיד של קוויבק", הקמפיין שלהם כיכב בבחירות באוקטובר האחרון, המפלגה זכתה בבחירות והיא שולטת כעת בקוויבק. 

המושל הוא פרנסואה לגולט (Francois Legault), שאמר בהודעה פומבית על הצעת החוק: "החילוניות אינה מנוגדת לחופש הדת, עכשיו הגיע הזמן לקבוע את הכללים". כך מדווח האתר Yeshiva world news.

'חוק 21' נקרא משום שהוא לא משפיע על העובדים הנוכחיים, אלא יחול על כל העובדים החדשים שיצטרכו לשמור עליו.לפי ההערכות, ישנם כ-75,000 יהודים בקוויבק באוכלוסיה הכוללת שישה מיליון, מתוכם כ-90 אלף מוסלמים.

דובר משרד ההגירה וההכללה של קוויבק, מארק-אנדרה גוסלין, הסביר את הצורך הדרוש להצעת החוק במייל ששלח ל'וושינגטון טיימס'.

"אנחנו מאמינים כי אלה פונקציות מאד ספציפיות, והן צריכות להיות ניטרליות לחלוטין על מנת להבטיח שירות ניטרלי מהמדינה". לדבריו, "אנחנו לא מכוונים לדת אחת, כל הדתות שוות ובאותה רמה".

אז מי נגד החוק? נראה כי רק 40% ממצביעי קוויבק מתנגדים לכך. מועצת העיר מונטריאל מתנגדת וכך גם פקידים רשמיים של בתי הספר במונטריאל. גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הביע ביקורת על הצעת החוק.

הצעת החוק נכתבה בצורה כזאת שהיא מוגנת לכאורה מפני אתגרים חוקתיים במשך חמש השנים הבאות. שתי הדרכים המשפטיות שמהן ניתן להצביע על אתגר משפטי, הן של החוקה הקנדית ושל אמנת זכויות האדם והחופש של קוויבק. אך נראה כי כותבי החוק כיסו את עצמם מכל זווית אפשרית שתמנע מהמתנגדים לפסול את החוק.

הצעת החוק אינה מגדירה בדיוק את מה שהיא רואה כסמל דתי. מה עם קעקוע או עגיל? האם עובד ציבור יהודי יכול ללבוש ציצית? האם הצעת החוק אוסרת על החסידים שיעבדו במשרות ציבוריות לגדל פאות?

כדי לטעון שהחוק אוסר על כל הסמלים הדתיים כאחד ואינו מפלה - הממשלה החדשה החליטה להסיר צלב קתולי שתלוי כבר 83 שנים בבית המחוקקים של קוויבק.

בסקר שנערך בחודש מאי האחרון, בו השתתפו יותר מ-1,200 תושבי קוויבק ונערך בחסות האגודה ללימודים קנדיים, עולה כי רוב התומכים בהצעת החוק מנמקים זאת בשל רגשות שליליים כלפי מוסלמים ויהודים.

על פי הסקר, יותר מ-50% מהנשאלים אמרו כי מקובל על מורים בבתי הספר הציבוריים ללבוש צלב נוצרי, רק 30% ציינו כי מקובל על מורה בית ספר ציבורי לחבוש כיפה, ורק 12% הצביעו כי מקובל למורה ללבוש כיסוי ראש מוסלמי.

חוק קנדה ציצית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד