י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נרדמו בשמירה

מחדל חמור: מאות אנשים הוברחו דרך נתב"ג

בתום מעקב שנמשך על פני חודשים: המשטרה עצרה שישה חשודים לחקירה בחשד שהפעילו רשת להברחת מאות גיאורגיים דרך נתב"ג לישראל בסיוע עובדים בשדה • כל הפרטים

מחדל חמור: מאות אנשים הוברחו דרך נתב"ג
מוניות ליד נתב"ג צילום: פלאש 90

במסגרת הלחימה של משטרת ישראל בתופעה של הסתננות והברחת זרים לתחומי המדינה, פתחה הבוקר היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 בחקירה גלויה בתום פעילות ענפה שנמשכה על פני חודשים.

בשעות הבוקר בוצעו חיפושים, נעצרו 6 חשודים לחקירה באזהרה ועוכבו 8 חשודים נוספים בחשד שהשתייכו לרשת שעסקה בהברחת זרים דרך נתב"ג למדינת ישראל ובחשד לביצוע עבירות לפי חוק כניסה לישראל וכן עבירות שעניינן שוחד, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לפשע וקבלת דבר במרמה.

הפרשה רחבת ההיקף מנוהלת על ידי משטרת ישראל ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

במהלך הפעילות, הצליחה משטרת ישראל להתחקות אחר חברי רשת שעסקו בהברחות. על פי החשד, המעורבים, כל אחד על פי חלקו, חברו בצוותא והוציאו לפעול במשך תקופה ארוכה הברחתם של אזרחים גיאורגיים לתחומי המדינה.

על פי החשד, חברי הרשת, ביניהם עובדי חברות המספקות שירותים לנמל התעופה פעלו באופן מאורגן ושיטתי לאורך תקופה, כשהם מצליחים להערים על מנגנוני האבטחה במעברי הגבול בנתב"ג ומבריחים אזרחים גיאורגיים לתחומי מדינת ישראל מבלי לעבור במערכת בקרת הדרכונים והמעברים כנדרש על פי חוק.

על פי הידוע בשלב זה, מדובר בכמות גדולה של לפחות מאות גיאורגיים שנכנסו לישראל מאז 2017, שהוכנסו לישראל באמצעות מספר כנופיות. בין היתר הם גייסו עובדים בחברות פרטיות שעובדים בשדה התעופה להם הרשאה חופשית לשטח האווירי של נתב"ג, שסייעו להברחתם. חלק מהעובדים, הינם קרובי משפחה של מנהלי רשת ההברחה. 

מחקירת המשטרה עולה כי הרווח מכל הברחה של עובד, עומד על כעשרת אלפי דולרים. חלק מהמעוכבים, הם גיאורגים שאותרו בדירה באיזור ראשון לציון, והם נחקרים. אחד העצורים הינו נהג מונית שהוביל את הגיאורגים אל מחוץ לשדה התעופה.

שיטת ההברחה, היא למעשה סוג של מנהרה תת קרקעית שפעלה בנתב"ג באמצעותה כאמור הוברחו על פי החשד מאות תושבים גאורגיים, לצרכי עבודה בתחומי בנייה בישראל. אם הגיאורגים הצליחו להכנס לארץ בשיטה זו, מי יודע לאילו עוד מטרות ההברחות יכולות לשמש.

לכל אחד מחברי הרשת היה תפקיד מוגדר המסייע בהברחה תמורת בצע כסף כשהם פועלים להסוות את מעשיהם מעיני רשויות האכיפה. חשוב להדגיש כי לא מדובר בעובדי רשות שדות התעופה, אלא בעובדים ונותני שירות לחברות הפועלות בנתב"ג.

גורם ביטחוני בכיר בנתב"ג ביקש להדגיש "קודם כל שיהיה ברור אין שום זיקה ושום קשר בין האירוע שבו מדובר לבין תחום האבטחה בנתב"ג. רשות שדות התעופה באמצעות היחידה למניעת עברות בנתב"ג היא זו שזיהתה את הניסיון להברחת עובדים זרים מגאורגיה והעבירה את המידע לגורמי המודיעין ולמשטרת ישראל". עוד הוסיף הגורם כי במהלך כל התקופה, מערך הביטחון והיחידה למניעת עבירות פעלו כתף אל כתף עם משטרת ישראל.

בנמל התעופה בן גוריון עובדים למעלה מ-15 אלף עובדים - בחברות מסחריות, בחברות תעופה, בחברות שרותי קרקע ומאות זכיינים. מתן הרישיון לעבודה הוא תהליך מבוקר ומפוקח להפליא, אדם שאינו זכאי לקבלת רישיון לא יוכל לעבוד בשטחים המוגבלים בשטח המבצעי של הנמל. להחלטה על מתן רישיון עבודה בשטחים המוגבלים שותפים גורמי הביטחון, משטרת ישראל ואחרים. "מי שניתן בו האמון לאחר הבדיקות הקפדניות הם אנשים שהורשו להיות בשטחים המוגבלים" אמר.

סביב מטוס פועלים המון גופים, החל ממתדלקים, מובילי המזון, כאלה שמטפלים טכנית במטוס, המכונאים שמטפלים במטוסים כולם וחלק מהצוות שניתן בו אמון לאחר הבדיקות הקפדניות. "אדם שקיבל את מידת האמון הראויה לעבוד במתחם מוגבל, הוא עושה את עבודתו ואיש לא יראה, אלא אם כן מערך מודיעין יתריע על כך. הוא עושה את עבודתו מבלי שמישהו חושב שהוא עלול לעשות מעשה פלילי.

"בהברחת העובדים הזרים, נעשו מעשים פליליים באופן חד משמעי" אומר הגורם הביטחוני בנתב"ג, "הייתה פה עבירה על חוק הכניסה לישראל שמי שאמון עליה זו רשות האוכלוסין. אותם עובדים שביצעו את עבירות על החוק הם עובדים של החברות שפועלות בנתב"ג אשר בגדו באמון שניתן להם וביצעו פעולות פליליות כדי לעקוף את ביקורת הגבולות. נתב"ג זו עיר ענקית וכאשר מתגלה פרצה היא תיסגר. הפרצה הזו יכולה להיות בכל ארגון, מחר זה יכול להיות ריגול מסחרי בכל חברה מסחרית וזה מחרתיים יכול להיות בגופי האכיפה בישראל ובכל מקום אחר" אמר.

הברחה משטרה עצורים גיאורגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד