כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הארכת כביש 6 צפונה? ועדת הכלכלה מעכבת

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החליט לדחות את אישור הבקשה עד שיוגשו נתונים נוספים • המטרה: להבין את המשמעות הכלכלית של קיצור תקופת הזיכיון

פקק בכביש 6. צילום: מנחם הלוי
פקק בכביש 6. צילום: מנחם הלוי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החליטה היום (ד') לעכב את אישור את סכומי האגרה המרביים והתקופה המקסימאלית של חוזה הזיכיון לקטעים 3 ו-7 (הצפוניים) בכביש חוצה ישראל, לקראת היציאה למכרז.

היו"ר החליט לדחות את אישור הבקשה, עד אשר יוגשו לוועדה נתונים לגבי המשמעות הכלכלית של קיצור משך תקופת הזיכיון, מ-34 שנים כפי שמציעה הממשלה, ל-27 או 30 שנה שבסיומם יועבר הכביש לשימוש חופשי של האזרחים. עוד ביקש היו"ר לבחון אפשרות של מתן הנחה לתושבי הצפון שיסעו בכביש מצפון לעבודתם במרכז, בין השעות 6 ל-8 בבוקר.

מנכ"ל חברת חוצה ישראל, ראובן לבאון, וסגן החשבת הכללית, גיל שבתאי, הסבירו לוועדה כי לפי החלטת הממשלה שאישרה את עיקרי חוזה הזיכיון, התקופה המרבית של הזיכיון תעמוד על 34 שנים, והיא תחל לאחר שנה מיום החתימה על חוזה הזיכיון. כמו כן נקבע כי תעריפי האגרה לרכב פרטי בקטע 7, שבין מחלף אליקים למחלף קשיש שיוקם סמוך לצומת התשבי, יעמדו על 2.9 שקלים בשעות השיא (בימי א'-ה' בין השעות (6 בבוקר ל-9 בערב ובשבת בין 5 בערב ל-9 בערב) ו-1.74 שקלים בשעות השפל (בלילות ובסופי שבוע למעט בשעות השיא בשבת). התעריפים בקטע 3, המשכו של קטע 7 ועד למחלף סומך, צפויים לעמוד על 4.06 שקלים בשעות השיא ו-2.32 שקלים בשעות השפל.

לדבריהם, בעקבות הערות של ועדת הכלכלה, בדיונים קודמים בנושא הוחלט לקבוע רמת שירות מוגדרת. המשמעות היא כי בניגוד לשאר הקטעים בכביש 6, פקקים בקטעים הצפוניים שיובילו לעמידה של למעלה מ-20 דקות בכל קטע יזכו את הנהגים מתשלום. כמו כן הסביר שבתאי כי מי שיסע באופן רצוף בשני הקטעים ייהנה מהנחה של 20%. מחיר הנסיעה יהיה קבוע במשך השנתיים הראשונות מיום פתיחת הכביש, ולאחר מכן הוא יעודכן פעמיים בשנה בהתאם לעליית המדד.

לפי התוכנית של משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, העבודות להקמת הקטעים צפויות להתחיל בשנת 2014 ולהסתיים כעבור כ-3.5 שנים ב-2017. אז תחל תקופת ההפעלה של הקטעים, שצפויה להימשך כ-30 שנים וחצי עד ל-2048. לדברי שבתאי, ההכנסות הצפויות מאגרה בכל התקופה עומדות על כ-2.5 מיליארד שקל, כאשר המדינה תשתתף בעלות ההקמה וכן תעביר עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה לזוכה – בהתאם להצעה במכרז.

נציגת המועצה לצרכנות, מיטל בשארי, ביקשה לדעת מה בדיוק יהיה חלקה של המדינה במיזם ואמרה כי צריך למנוע מצב שבו האזרח ישלם פעמיים, גם במימון הפרויקט מכספי המסים וגם תשלום האגרה. עוד היא הוסיפה כי צריך לפצות את הנהגים גם במקרים של עומסים בכביש. שבתאי דחה את הטענה לגבי חיוב כפול של האזרחים והסביר כי האגרה המוצעת נמוכה משמעותית מהאגרה בקטעים האחרים בכביש. לדבריו, המדינה מתכוונת לחייב את הצרכן לפנות מפגעים ולזכות במקרה של עצירה של למעלה מ-20 דקות בכל קטע.

כאמור, היו"ר שאמה-הכהן הודיע כי הוא משהה את אישור הוועדה עד אשר יקבל נתונים נוספים. הוא ביקש לברר את ההשפעות של קיצור משך תקופת הזיכיון, ל-30 או 27 שנים, על האגרה. ח"כ שאמה-הכהן הסביר כי אם ההשפעה על עלות האגרה היא שולית יש לבחון אפשרות של קיצור משך תקופת הזיכיון והחזרת הכביש למדינה מוקדם יותר. "הכביש הוא לא רק פרויקט תחבורתי כלכלי אלא גם פרויקט חברתי – כל יום שעובר מרחיק את הפריפריה מהמרכז בגלל עלויות הדלקים וחובתנו לבצע בדיקה נוספת של התנאים כדי לוודא שהם טובים לאזרחים", אמר היו"ר. הוא אף ביקש לבחון אפשרות לתת הנחה באגרה לנהגים שגרים בצפון וייסעו לעבודתם במרכז בין השעות 6 ל-8 בבוקר.

היו"ר הבהיר כי לציבור יש שני אינטרסים מובהקים בכביש, הראשון הוא שהתעריפים יהיו סבירים ונמוכים ככל האפשר, על מנת לקרב כמה שניתן את תושבי הפריפריה למרכז. האינטרס השני הוא שתקופת הזיכיון, שבה הכביש נמצא בידיים פרטיות עד שהוא מוחזר לציבור, תהיה מינימאלית. "לא אתן את אישור הוועדה להוציא את המכרז עד שלא אהיה בטוח שהכביש חוזר לבעלות הציבור והממשלה בהקדם האפשרי, 34 שנים נראות לי תקופה ארוכה מידי", אמר היו"ר. נציגי האוצר הבהירו כי מדובר בנתונים רגישים מאוד, מאחר והם יכולים להשפיע על המרכז, וביקשו להציגם בדיון פנימי.

היו"ר נענה לבקשה והודיע כי הוועדה תקבל את ההחלטה לאחר שיוצגו לה הנתונים.
כביש 6 כביש חוצה ישראל כרמל שאמה-הכהן ועדת הכלכלה משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד