כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

האוליגרך הושלך לכלא • חבריו: "מדובר בסוף עידן"

מעצרו של המיליארדר היהודי, סרגיי מקסימוב, מסעיר את קהיליית האוליגרכים באוקראינה • עו"ד מרדכי ציבין, שנשכר על ידי המשפחה, בראיון: "הוא נפל קורבן"

האוליגרך סרגי מקסימוב. מטיל צל על חבריו עתירי הממון
האוליגרך סרגי מקסימוב. מטיל צל על חבריו עתירי הממון



מעצרו של האוליגרך היהודי סרגיי מקסימוב באוקראינה על-ידי השלטונות, הכניס את חבריו עתירי הממון לפאניקה של ממש. הממשל האוקראיני החדש, כך נראה, אינו בוחל בשום דרך בכדי לנטרל את מתנגדיו, גם אם מדובר באנשים שבעבר נהנו מחסינות בשל ההון העצום שצברו.

מקסימוב נעצר לפני כשלושה חודשים בקייב שבאוקראינה.

מכתב האישום שהוגש נגדו עולה, כי מקסימוב מעל בכספי הבנק שבבעלותו בסכומים המוערכים בעשרות מיליוני דולרים. מקורביו מאשימים את השלטונות, כי המעצר בוצע על רקע פוליטי, אך השלטונות מתעקשים להחזיקו במעצר עד לסיום המשפט, שעל פי ההערכות המבוססות על יחס המשטר כלפיו - יסתיים בהרשעה.

האוליגרך, שעלה לכותרות בשנים האחרונות בזכות שורת החלטות עסקיות שהציבו אותו בראש רשימת האוליגרכים במדינה, נולד בעיר סמולנסק ברוסיה. בשנות ה-80 עבד במשרד ההגנה האוקראיני, ונחשב למקורב לשלטונות. לפני מספר שנים מונה לכהן כיו"ר הקהילה היהודית, ותרם סכומי עתק לביסוס המוסדות היהודיים במדינה.

לקייב הוא הגיע בתחילת שנות ה-90, וב-1995 הקים את הבנק שעומד היום במרכז הפרשה. באותה תקופה עסק הבנק בעיקר במימון עסקות הנשק של הממשל האוקראיני.

בשנת 2006 מכר חלק גדול מהמניות לחברת קרדן אן-וי, שלה בסיסים בהולנד ובישראל. בעקבות המיזוג, הפסיק הבנק לעבוד עם החברה האוקראינית לייצוא נשק, והחל להעניק הלוואות לאנשי עסקים.

לפני כשלושה חודשים הואשם מקסימוב במעילה בסכום של עשרות מיליוני דולרים מקופת הבנק.

עו"ד מרדכי ציבין והרב בלייך. צילום: בחדרי חרדיםצילום: עו"ד מרדכי ציבין והרב בלייך. צילום: בחדרי חרדים
עו"ד מרדכי ציבין והרב בלייך. צילום: בחדרי חרדים


האם 'המציל' יכה שוב?

מי שמודאג מהמעצר של מקסימוב הם בעיקר האוליגרכים היהודים באוקראינה. "הם מאוד חוששים", אומר גורם בכיר בקהילה היהודית בקייב בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "הם מפחדים שהמעצר הזה מסמן את תחילת הרדיפה שלהם מצד הנשיא ינקוביץ'".

חבריו עשו ככל אשר לאל ידם בכדי להוציאו ממעצר, אך לפי שעה כל ניסיונותיהם עלו בתוהו.

בניסיון אחרון פנתה המשפחה לעו"ד מרדכי ציבין, מי שהתמחה בשנים האחרונות בשחרור אסירים יהודיים מבתי כלא ברחבי העולם. המשפחה שכרה את שירותיו, ובשבועות האחרונים נכנס ציבין לעובי הקורה.

גורם בקהילה סיפר ל'בחדרי חרדים', כי מי שעומד מאחורי הבאתו של ציבין, הוא רב הקהילה - הרב יעקב בלייך, רבה הראשי של אוקראינה, העושה לילות כימים למען שחרורו של מקסימוב. הרב העלה בפני המשפחה את האפשרות של שכירת עורך הדין, והאחרונים החליטו לקבל את העצה, שנראה כי כבר החלה לשאת פירות. הרב בלייך מקושר מאוד לאוליגרכים יהודים ולא יהודים ומשמש מדי פעם כבורר ביניהם.

"סרגיי מקסימוב הוא איש עסקים מצליח וגאון פיננסי, שעשה את הונו ביושר ובתנאים קשים, ונפל קורבן לגורמים הרוצים להשתלט על רכושו. מקסימוב הוא דוגמא של פילנתרופ אשר צרכי הקהילה היהודית עומדים בראש סדר עדיפויותיו", אומר ציבין ל'בחדרי חרדים'.

ציבין, שנכנס לעובי הקורה, ונפגש עם בכירים בחברת קרדן במטרה להסדיר את המחלוקת הכספית בין הצדדים, מקווה להוציא, שוב, את האוליגרך היהודי מהכלא, ולהביא לסיום הפרשייה שמטילה צל כבד וחששות רבים על חבריו לאצולת הממון האוקראינית.



מקסימוב סרגיי ציבין בלייך העלמות מס אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד