י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הנתונים נחשפים

הסקר החרדי הגדול: הבדלים בין ספרדים לאשכנזים במימוש זכויות

סקר מיוחד ל'בחדרי חרדים': 66% מהחרדים אינם מכירים את הליך הגשת תביעה קטנה • 89% מהמגזר החרדי לא מכיר את הפרוצדורה להגשת בקשה עפ"י חוק חופש המידע • הבדלים מובהקים בין גברים לנשים, ספרדים לאשכנזים, צעירים למבוגרים במודעות לגבי זכויות אזרחיות 

הסקר החרדי הגדול: הבדלים בין ספרדים לאשכנזים במימוש זכויות
פלאש 90

לקראת הבחירות הארציות, יצאנו ב'בחדרי חרדים' יחד עם ארגון "נתיבות המשפט" בכתבת סקר שניה בסדרה לבדוק כמה פרמטרים של מודעות אזרחית במגזר החרדי.

הסקר עוסק במגוון נושאים, ביניהם מודעות המגזר החרדי לזכויות בסיסיות, עמדות לגבי עסקנים חרדים ונבחרי ציבור, מודעות לאופני פעולה אפשריים במסגרת האזרחית, יחס ואתיקה במוסדות חינוך ועוד.

בחלק השני מתוך סדרת הכתבות שערכנו אודות הסקר, נציג בפניכם את רמת המודעות במגזר לגבי זכויות אזרח, מבחינת התנהלות חוקית, אתית וכלכלית. עמדת המגזר לגבי חוקי היסוד של זכויות האדם בישראל, כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק, הידע והניסיון הקיימים אצל בן המגזר החרדי המוצע, בנוגע למימוש הזכויות המגיעות לו על פי חוק.

"כל הנשאלים השיבו פנים אל פנים לרשימה ארוכה של שאלות הנוגעות למודעות, עמדות ופעילות במגזר החרדי", מדגיש מרדכי לב מנהל ארגון "נתיבות המשפט" שרואה לו למטרה להיאבק בכלים משפטיים למען כל מי שנפגע על ידי הרשויות בציבור החרדי, והוא מוסיף, "הסקר נעשה ע"י בעלי מקצוע מהשורה הראשונה וכולל מאות איש בכל טווח הגילאים, גברים ונשים, המייצגים את כלל חלקי האוכלוסיה החרדית: ליטאים, חסידים, ספרדים ומגזרים נוספים".

התחלנו בשאלה הספציפית:"האם הנך מכיר את הליך הגשת תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות?", מהתשובות עולה כי 66% מהאנשים אינם מכירים את ההליך. עוד נמצא הבדל מובהק בין גברים לנשים, כך שגברים מכירים יותר מנשים את ההליך. כן נמצא הבדלים על פי מגזר המשיבים: הממצאים מראים כי המגזר הספרדי הינו בעל ההיכרות הרבה עם תהליך הגשת תביעה קטנה ואילו במגזר החסידי ההיכרות עם ההליך נמוכה ביותר.

בנוסף, נמצאו הבדלים רבים ברמת ההיכרות עם ההליך על פי ערי מגורים , כך שבני ברק נמצאת במקום הנמוך ביותר לעומת נתניה הנמצאת במקום הראשון ברמת היכרות עם הליך הגשת תביעה קטנה.

לשאלתנו הבאה, האם אתה מודע לכך שבמידה והרשות לא מתנהלת לשביעות רצונך / לא מטפלת בעניינך ישנה אפשרות לפנות למבקר העירייה בעירך?

מהממצאים עולה שכ-40% מהאוכלוסייה מודעים לאפשרות לפנות למבקר העירייה. נמצאו הבדלים מובהקים על פי עיר המשיב בחלק מן הערים. בלטו הערים אלעד, בית שמש, ירושלים ופתח

תקווה אשר רמת ההיכרות עם אפשרות הפנייה למבקר העירייה גבוהה באופן מובהק מהערים אשדוד ובני ברק.

לשאלתנו, "האם ידועה לך הפרוצדורה של הגשת בקשת מידע לפי חוק חופש המידע?" מהתשובות עולה שהרוב המוחלט אינם מכירים את הפרוצדורה להגשת בקשה כזו.

עם זאת, קבוצת המשיבים שכן מכירים את הפרוצדורה ניתנת לאפיון מובהק. רובם גברים, וכן נמצא הבדל מובהק בין משפחות של חרדים עובדים ובין משפחות של אברכי כוללים. עולה כי משפחות בהן האב עובד למחייתו הן מודעות יותר.

הבדל משמעותי נוסף נמצא בין משיבים מזרם שונה, כך שרוב מוחלט של משיבים מזרם ליטאי וחסידי אינם מכירים את הפרוצדורה לעומת משיבים מהזרם ספרדי ו-"אחר" אשר מכירים יותר את הפרוצדורה להגשת בקשה למידע.

לשאלתנו הבאה: "למיטב ידיעתך האם יש לנציבות תלונות הציבור סמכות לסייע לך בהתנהלות מול הרשויות?" עולה כי כמחצית מהמשיבים מודעים לכך שלנציבות תלונות הציבור יש הסמכות לסייע בהתנהלות מול רשויות/ נמצאו הבדלים מובהקים על פי שכבות גיל בין משיבים מטווח הגילאים 18-29 לעומת טווח הגילאים 30-49 כך ששכבת הגיל הצעירה ברובה לא מודעת לסמכות זו,  לעומת שכבת הגיל   הבוגרת יותר, בה רק כמחצית משכבת הגיל אינה מודעת לסמכות הנציבות.

הסקר בוצע ע"י מכון הסקרים "אסקריא", להערות והארות ניתן לפנות אלינו בתגובות.

 

 

סקר המגזר החרדי מימוש זכויות בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד