י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הבן שלא רצה לבלות בטנק

גיוס בני הישיבות: בנט ולפיד התעמתו - כפייה או ההבנה

ברקע תוכנית נפתלי בנט שפורסמה סביב פתרון לפולמוס גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל, הפנה לעברו אחיו לשעבר יאיר לפיד חיצי ביקורת וטען כי הדרך היחידה היא חוק הגיוס אותו העביר

גיוס בני הישיבות: בנט ולפיד התעמתו - כפייה או ההבנה
יאיר לפיד ונפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות שהחרדים מנסים להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי, חוק גיוס בני הישיבות מסרב להיעלם ולאחר שיו״ר הימין החדש נפתלי בנט פרסם את התוכנית שלו לשילוב החרדים בצה״ל ובשוק העבודה, לפיד משיב לו וטוען כי הדרך היחידה היא גיוס חובה.

בפוסט שפרסם היום (רביעי) יאיר לפיד בפייסבוק, הוא טען כי הדרך לגייס את החרדים היא עם חוק גיוס חובה כשלדבריו ״גם הבן שלי לא ממש רצה לבלות שלוש שנים בתוך טנק, אבל אף אחד לא שאל אותו. בגלל זה קוראים לזה ״חוק שירות בטחון חובה״ ולא ״חוק שירות בטחון בבקשה בבקשה תעשו טובה ואל תגידו שלא בא לכם".

עוד טוען לפיד כי "הנס היחיד הוא שהאזרחים החילונים, הדתיים והמסורתיים במדינה הזו עדיין לא החליטו שגם הם מפסיקים לציית לחוקים שלא מוצאים חן בעיניהם״, שלדבריו אי אפר לומר שלא משלמים מיסים מסיבות מצפוניות וכך אי אפר לא להתגייס לצה״ל מסיבות כאלה ואחרים כשהוא כותב כי ״חוקי המס בישראל עוסקים רק בכסף. סוגיית הגיוס עוסקת בחיים ומוות".

בפוסט טוען לפיד כי מאז שחוק הגיוס עבר בשנת 2014 בממשלת לפיד - בנט, ״מספרי הגיוס בקרב החרדים החלו לעלות ומאז הם עולים באופן עקבי (למרות שעדיין לא מספק). מה שהיה מרשים עוד יותר, היה הגל הגדול של יציאה לעבודה אצל גברים חרדים. מרגע שהוסר מעליהם האיסור לעבוד, התברר שהם רוצים מה שרוצה כל אחד מאתנו: לפרנס בכבוד את עצמם ואת ילדיהם״.

לפיד כותב כי מאז נתניהו פירק את הממשלה ״הלך לבחירות והקים ממשלה חדשה עם החרדים. הממשלה הזו ביטלה את חוק הגיוס ועצרה את כל תוכניות ההכשרה-לעבודה שהקמנו לגברים החרדים. את הכסף שנחסך הם העבירו שוב לקצבאות ותמיכות. התוצאה המצערת היא שכבר שלוש שנים יש ירידה במספר הגברים החרדים שיוצאים לעבוד. העקרון, לעומת זאת, הוכח מעל לכל ספק: כל עוד יש חוקים מתאימים ויש מי שמוכן לאכוף אותם, הציבור – כולל הציבור החרדי - מציית להם״.

לפיד טוען כי ״החרדים אינם אוייבים. הם אזרחים ישראלים. זה אומר שיש להם את כל הזכויות של אזרחים ישראלים, אבל גם את כל החובות. את חוק הגיוס צריך להעביר, ואחר כך צריך לוודא. שתהיה לו אכיפה כמו כל חוק אחר. אם זה יקרה, יתברר לכולם שהם דווקא כן מתגייסים. בדיוק כמו כולנו״.

מנגד, יו״ר הימין החדש שהיה בזמנו שותף לחקיקת חוק גיוס החובה, מבהיר היום כי ״חוק הגיוס שלפיד כל כך מקדם הוכח ככישלון, שלא רק שלא מגייס חרדים, אלא מאלץ את אותם חרדים לחיות בעוני ובתלות לאורך כל חייהם״, כשלטענתו ״התכנית שלי משחררת אותם לצאת לעבוד, לרכוש השכלה ועבודה איכותית בגיל שעדיין אפשר, ולצד זה מעניקה תגמול ראוי לחיילי החובה בצה״ל של 3000 ש״ח, חילונים, דתיים, חרדים - כל מי שמשרת בצה״ל״.

בנט טען כי רק ״זו הדרך החכמה לפתור את הבעיה״. הוא הוסיף ותקף את לפיד, כשאמר כי ״החוק שלך (יאיר לפיד א.ק.) יגייס קולות לבחירות אך לא יגייס אף חרדי, וישמר רבבות חרדים כנזקקי תמיכה לכל חייהם. התכנית שלי לא פופולרית, וגם מפרמלת ל8 שנים מצב שממילא לא הוגן (אני מודה!), אך תוצאתה תביא ליציאת רבבות חרדים לעבודה, גידול בגיוס חרדים ותגמול מיידי ראוי לכל חיילי צה״ל״.

חוק הגיוס נפתלי בנט יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד