י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
שלב אחרי שלב • מיוחד

המפקד מגולל בראיון ל'בחדרי': "הגנבים הבינו שהספרים האלה אסור שיינזקו"

בשעה זו מובלים ספרי התורה שנגנבו מבית כנסת בבני ברק בתהלוכה מכובדת בחזרה אל ארון הקודש, שעות לפני המאורע הבלתי שגרתי ברחובות עיר התורה והחסידות גולל מפקד תחנת המשטרה בבני ברק את הליך החקירה עד לאיתור ספרי התורה בדיר הכבשים: "היה חשוב לנו כערך עליון להחזיר את הספרים חזרה"

המפקד מגולל בראיון ל'בחדרי': "הגנבים הבינו שהספרים האלה אסור שיינזקו"
סנ"צ יאיר וייצנברג, מפקד תחנת המשטרה בבני ברק צילום: אלי שלזינגר

מאחורי הקלעים: שעות לפני הכנסת ספרי התורה לבית הכנסת 'אורחות תורה' בבני ברק, מפקד תחנת המשטרה בעיר בני ברק, סנ"צ יאיר וייצנברג, העניק ראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', במהלכו סיפר על פעולות החקירה מרגע קבלת הדיווח על הגניבה ועד להחזרת ספרי התורה הגנובים, שבשעה זו עדיין חוגגים את החזרת ספרי התורה לבית כנסת.

"ביום שלישי אנו מקבלים אירוע לפנות בוקר שבית כנסת נפרץ ונגנבו ספרי תורה" מספר וייצנברג, וחוקרי מז"פ (זיהוי פלילי) מוזעקים לבית הכנסת "אנחנו מבינים כי מדובר באירוע רגיש, שמדובר בספרי תורה". בהתייעצות עם מפקד המרחב נצ"מ שלמה (מומי) בוריה הוחלט להטיל את החקירה על חוות חקירה מיוחד (צח"מ) של מרחב דן. "מדובר בחוקרים מיומנים שמתחילים לבצע חקירה מורכבת, איסוף ראיות בשטח תחקור אנשים שהיו באיזור ושימוש באמצעים טכנולוגיים מיוחדים".

צפו בראיון המלא:

במהלך החקירה המורכבת, כך מגולל וויצנברג באוזני כתב 'בחדרי חרדים', הצוות מפעיל פעילות אופרטיבית של בלשים. "בשלב מסוים בחקירה, הם מצליחים להתחקות אחר זהות החשודים שנראו מחוץ לבית הכנסת" בבוקר הפריצה. "הצוות מתחיל לבצע מעקב אחריהם. אני מדבר על עבודה שהיא סביב השעון 24 שעות ביממה, פעילות מורכבת, שימוש באמצעים מיוחדים ויחידות נוספות של מחוז תל אביב ומשטרת ישראל שלוקחות חלק בחקירה".

תוך כדי המעקב של בלשי המשטרה אחר החולייה, "הצוות מצליח לזהות את אותם פורצים כשהם מנסים לפרוץ למקום נוסף באיזור יפו, שם הם נעצרים במהלך ההתפרצות". מדוע הבלשים עוקבים אחר החשודים, חברי החולייה, ולא מבצעים מיד מעצר עם הזיהוי שלהם כחשודים בגניבת ספרי התורה? סנ"צ וייצנברג אומר זאת "כדי להמשיך לאסוף ראיות, כי בסוף אנחנו רוצים להגיש כתב אישום". בשלב זה, חוקרי המשטרה עדיין אינם יודעים היכן הגנבים החביאו את ספרי התורה, "לכן השוטרים והבלשים מבצעים את הפעילות ולא מבצעים מעצר".

במהלך המעצר התברר היכן מתגוררים אותם חשודים, שם שוטרים מבצעים חיפוש שם הם מאתרים פריטים שנגנבו מבית הכנסת, אך לא את ספרי התורה. בשלב זה "מתחילה חקירה מאומצת של הצח"מ ובמהלך החקירה אנחנו מגיעים (מודיעינית א.ש) לכתובת פחות או יותר היכן שהספרים מוסתרים, זה גורם לנו להבין מהר מאוד שאנחנו חייבים להתארגן מהר עם כוחות" מאחר ומדובר בכפר עקרבה בשומרון באיזור שכם.

המפקד סנ"צ וייצנברג סוגר את ארון הקודש לאחר החזרת ספרי התורה. צילום: שוקי לרר

הדברים מתרחשים מהר מאוד, "מתארגנים מהר מאוד עם משמר הגבול, הגדוד שאחראי על הגזרה שם, יחד עם החטיבה המרחבית הצה"לית. עושים תיאום עם מפקד החטיבה ומפקד הגדוד של מג"ב, כוחות של מרחב שומרון שיש להם היכרות טובה עם השטח כמובן מצטרפים לפעילות שלנו, אנחנו יחד איתם ובכוחות גדולים נכנסים לתוך הכפר" מתאר סנ"צ וייצנברג את אותן דקות.

הכוחות הגיעו לדיר הכבשים שעל פי המידע זהו המקום בו החביאו הגנבים את ספרי התורה. אמנם בתוך הדיר לא ממש נמצא דבר, אך "במהלך החיפוש בסמוך לדיר, אנחנו מגלים בתוך ערימת חציר את ספרי התורה מכוסים היטב בשקיות ניילון ובד יוטה שעוטף אותם". סנ"צ וייצנברג, מפקד תחנת המשטרה בבני ברק מסביר כי הגנבים "הבינו שהספרים האלה אסור שיינזקו, כי ברגע שזה ניזוק, זה מאבד את הערך מבחינתם".

דיר הכבשים שבסמוך אליו אותרו ספרי התורה. צילום: דוברות המשטרה

צוותי המשטרה מעלים בשלב זה את ספרי התורה לניידות וחוזרים לתחנת המשטרה בבני ברק, שם מבצעים פעולות פורנזיות הכוללות טביעות אצבע וכו', כדי לחזק את הראיות בקשר הישיר בין החשודים לגניבת ספרי התורה. "היום אנחנו בשמחה רבה מחזירים את הספרים לקהילה באירוע גדול שמקיימת הקהילה בבני ברק, ואנחנו ניקח חלק באבטחת האירוע".

מפקד מחנת המשטרה בבני ברק מציין לסיכום הראיון ל'בחדרי חרדים', בגאווה רבה ובצדק רב: "זו לא פעם ראשונה שאנחנו מחזירים ספרים, בתפקידיי הקודמים כמפקד התחנה ביפו יצא לי להחזיר ספרים לבית כנסת שנפרץ ונגנבו ספרים. המשטרה משקיעה רבות כדי להגיע לתוצאות באירועים האלה, זה חשוב לנו כשוטרים, כיהודים, כל דת למעשה שלא תהיה פגיעה. היה חשוב לנו כערך עליון להחזיר את הספרים חזרה".

בתוך כך, ל'בחדרי חרדים' נודע כי חקירת החשודים נמשכת ומעצרם מוארך מעת לעת, בתקווה להגיש בתקופה הקרובה הצהרת תובע וכתב אישום.

ספרי התורה לאחר חילוצם. צילום: דוברות המשטרה

ספרי תורה משטרת בני ברק גנב ספרי תורה ראיון מיוחד סנ"צ יאיר וייצנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד