כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מרגי רושף אש: "ש'יהדות התורה' תמשיך לנהל מלחמות עם עצמה"

שר הדתות, יעקב מרגי, מסכם את מושב החורף הסוער של הכנסת ומגיב להאשמות על 'דיל שני החוקים' שכמעט עבר • בדרך להוכחת החפות, הוא לא מהסס לתקוף במילים קשות את סיעת 'דגל התורה' ובטאונה - 'יתד נאמן' • "על בית הדין הבינלאומי בהאג להאשים אותם בכל רעידות האדמה" • ראיון עצבני

יעקב מרגי. צילום: יוסי פורמנסקי
יעקב מרגי. צילום: יוסי פורמנסקי



כששר הדתות יעקב מרגי פותח את פיו אל מול המיקרופון - גם אם מדובר בראיון קשה - הוא מצליח לגרום לכולנו לצחוק.

ברקע ניצבים דבריו הקשים של ח"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה', כפי שהתבטא בוועדת חוקה, חוק ומשפט שהתכנסה השבוע כדי לאשרר את חוק רבני צוהר. "זה לא בית דין, זה בית דיל", הכריז.

אתמול (ד') הייתה אמורה הצעת חוק רבני צוהר לעלות לקריאה במליאה. לחצים של סיעת 'יהדות התורה', שאיימה שתהיה זו הצבעת 'אי אמון' בממשלה ושבמהלכה היא 'תבהיר' קבל עם מליאה ותקשורת מהי 'דעתה' על הממשלה, הביאו לכך שיד עלומה הסירה את הסעיף מסדר יומה של הכנסת. במקור, כפי שהועבר לנו בבוקרו של יום, שכן שם הסעיף אחר כבוד.

מי שסיכם עבורנו את המהלך, תוך שהוא מגן עליו כמובן, היה השר מרגי. תוך דקות אחדות ירה חיצים בכולם. ב'דגל התורה' - קרי גפני ומקלב, ב'יתד נאמן' - "העיתון לרעידות אדמה" - ובמי לא.

השאלות היו קשות, התשובות מעניינות, לגולש נותר לפענח את השאלה הבלתי פתורה: היה דיל או לא היה דיל בין חוק צוהר לבין חוק הרבנות הראשית?




"אין שטיקים"

• שר הדתות, יעקב מרגי, השבוע נכנסת לעין הסערה בפרשת חוק צוהר...יש שניסו לומר שקיים דיל ביניכם לבין 'ישראל ביתנו'. את האמת, כבר הרבה זמן לא שמעתי את ח"כ הרב אורי מקלב מדבר כל כך בחריפות כפי ששמעתי אותו מתבטא השבוע על ה"דיל" האמור, כשהוא משתמש במילים מאד קשות.

"אני רוצה לומר חד משמעית: אין לא דיל ולא שטיק, כפי שהוא אמר. חוק רישום אזורי נישואין התקדם על ידי ח"כ עתניאל שנלר כבר לפני למעלה משנה".

• אבל נתקע בוועדה, ולא סתם נתקע, אתם רציתם שייתקע...

"לא. אנחנו קידמנו זאת בתיאום איתו יחד עם הרבנים הראשיים. לא סוד שהיה משבר לפני מספר חודשים מול רבני צוהר, מי שייקח את הדברים שלי בראיונות אז ישמע שהודעתי והצהרתי קבל עם ועדה שאני אמור להסדיר את העסקתם של רבני צוהר בתיאום ובהנחיית הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר בלי שום קשר לשום חוק אחר, ואני עדיין לא יודע אם יש התחייבות להעביר חוק כזה או אחר".

• מן הסתם שמעת את דבריו של יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט שאמר שלא יקדם את החוק הזה בלי החוק האחר. קוראים לזה "דיל", לא?....

"ח"כ של ישראל ביתנו דודו רותם יכול להיות שיש לו אומץ וגם התקשורת לא תעשה מזה טארארם אם הוא יתנה חוק זה בחוק כזה. זה עדיין לא אומר שיש דיל ביני לבינו. הוא כיו"ר ועדה יכול להשתמש בכוחו ולא לקדם חוק זה בלי חוק אחר שהוא רוצה לקדם. אני לא חושב שזה ראוי, אבל זו הסמכות שמוקנית לו כחוק והוא עושה את זה על פי תקנות הכנסת. אבל מכאן ועד לומר שיש דיל, אני אומר לכם ותבדקו אותי, אין שום דיל".

• עם יד על הלב, אילו ח"כ פאינה קירשנבאום לא הייתה מעלה את חוק רבני צוהר בגרסתה שלה, גם אז הייתם מקדמים את החוק של שנלר?

"אני אומר לך חד משמעית: אני, יעקב מרגי, השר לשירותי דת, לא צריך את חוק רבני צוהר. אלא כדי לעגן את הפעילות של אותם בתי דין כמו 'שארית ישראל', בעלזא בירושלים ועוד בד"צים אחרים יחד עם פעילותם של רבני צוהר, הייתי חייב להביא תיקון. ואילו הייתי עושה אני את התיקון, הייתי מביא חוק דומה, אחד לאחד, כמו החוק של עתניאל שנלר".

"חוק מול חוק? לא התחייבנו!"

בגבול שבין העוקצנות להומור, אני מנסה להבין: אתה מצדיע לפאינה קירשנבאום מ'ישראל ביתנו' שעשתה לכם עבודה קדושה וסידרה לכם חוק בלי שתצטרכו לעבוד?

אבל הוא, פוליטיקאי מנוסה, לא נופל בפח.

"לא, אני חושב שחברת הכנסת פאינה וישראל ביתנו קפצו על עגלה לא להם. זכותם, זה המשחק הפוליטי, אבל החוק של שנלר עושה סדר ונותן כלים למשרד ולרבנות הראשית לעשות סדר לטפל ולפקח על נושא רישום הנישואין בצורה מסודרת".

אבל אני מסרבת להשתכנע. אז אם החוק כל כך טוב, למה הצביע ח"כ אברהם מיכאל נגד השבוע בדיון בוועדה?

"את פתחת את הדיון במילים 'בעין הסערה'. ביקשו שותפינו במפלגות החרדיות שלא נקדם את החוק, אנחנו עדיין מפלגה שמייצגת חלק גדול מהציבור החרדי וכשאומרת לך מפלגה חרדית שזה בנפשה שלא להעביר את החוק, למה להתגרות בהם? אני אישית, כשר במשרד, הופעתי בפני הוועדה והודעתי שאנחנו במשרד תומכים בקידום הצעת החוק בתיאום מלא עם המשרד".

• ואין לזה שום קשר עם קידום חוק הרב עמאר...

הוא שוב מבהיר "חד משמעית". "אני מתחייב לך שלא אני ולא אלי ישי התחייבו שזה חוק זה תמורת חוק זה. אף אחד בתנועת ש"ס לא התחייב".

• הרב עובדיה חושב שחוק רבני צוהר הוא חוק טוב? כי ממה שאני הבנתי, הרב מצגר היה אצלו לפני מספר חודשים ושמע ממנו ש"גם זה" (חוק פאינה) ו"גם זה" (חוק שנלר), שניהם לא טובים...

"אני לא יודע לע מה את מסתמכת, כי אני יכול לומר לך שהייתי אני, בעצמי, יחד עם הרב מצגר, גם אצל הרב עמאר, בחודשים האחרונים, ואמר שצריך להסדיר את פעולתם של רבני צוהר, וכל מה שנכתב בחוק שנלר היה בהכתבה מלאה של הרבנות הראשית כשהרב שלמה משה עמאר ליווה את זה בהסכמה".

• לא באופן רשמי, הוא לא עמד מאחורי זה באופן רשמי.

"נכון כי מי שמוסמך במועצת הרבנות הראשית על הנושא הוא הרב מצגר, שתמך בזה, וגם היה איתי, נוכח איתי יחד, אצל הראשון לציון מורנו הרב עובדיה יוסף והוא זה שאישר את החוק".

"שיתביישו להם"

• כלומר, יש פה בעצם מריבה ביניכם לבין העמיתה שלכם - 'יהדות התורה'? אתם טוענים 'זה בסדר' והם טוענים שלא?

"זה לא מלחמה, הם יכולים לריב עם עצמם. חברי הכנסת גפני ומקלב, כלומר 'דגל התורה', עושים מכל דבר מהומה, על לא מאומה. עם כל הכבוד, למזלנו שקיבלנו וזכינו בדור הזה במורנו מרן הראשון לציון הרב עובדיה יוסף שיודע להיכנס לבעיותיו של עם ישראל, לבעיותיה של מדינת ישראל, הבעיות הקיומיות פה כעם אחד וכחברה אחת ויודע לפסוק ולפתור את זה לפי ההלכה. לא יתכן שיבוא עסקן ויאמר ש"זה שמד" לעומת פסק של רבנים וגדולים. לא תשמעי אותי בשום ראיון מתבטא נגד רב גדול מהעדה החרדית או מיהדות התורה. שיבושו להם, אנחנו פועלים על פי הוראות רבותינו, רבותינו התירו לנו, עשינו זאת ואנחנו גאים בכך. זכינו להציל את היוחסין של עם ישראל".

• אז למה רבני ערים נגד הדבר הזה, בניגוד לדעתו של הרב עמאר? הם עשו כינוס, ויעשו כינוס...זה רק בגלל שלוקחים מהם את אגרות הרישום לנישואין?...

"אותם רבנים שמתנגדים וקולם נשמע כבצווחה בחוצות עיר הם אותם רבנים שבעטיים קם ארגון רבני צוהר. אלו הם אותם רבנים שלא הולכים לפי דעת מורנו הרב עובדיה יוסף, שלא מקבלים אצלם בלשכות הרישום לנישואין את בני העדה האתיופית, שלא מקבלים גיור של בתי הדין הרבניים. רק לפני שבוע היה סיפור עם הרב וולפא שלא הכיר בגיור של בית הדין הרבני. אז אני שואל אותך שאלה: איך אנחנו יכולים לסמוך על אותם רבנים שמפלגים וקורעים את העם לשניים?!".

• אז מה יהיה ביום רביעי, החוק הזה יעלה? כי 'יהדות התורה' מאיימת להצביע אי אמון בממשלה בגלל זה...

"אני הצהרתי פעם אחר פעם שאני לא פועל לפי מה שעושה 'יהדות התורה'. יש להם ישיבות סיעה, שיחליטו מה שהם רוצים. יש התנהלות של הכנסת, יש סדר יום של הכנסת. אם נשיאות הכנסת תמצא לנכון תעלה זאת, אם לא – מקסימום, ממילא החוק לא הולך לעבור תוך יום, יש מערכת מחשוב וזה ייקח בערך שנה. אז יעבור במושב הבא, מה קרה? לא נהפך העולם".

ולסיום, הוא מתקשה להיפרד מבלי 'להקדיש' מילה אחת או שניים לעיתון האהוב עליו...

"אמרתי במליצה שאילו הייתי חבר בית הדין הבינלאומי בהאג הייתי מאשים את 'יתד נאמן' בכל רעידות האדמה בעולם. כל שבוע "הזדעזעי ארץ", "זעזוע", "תדהמה"...רעידות אדמה...
יעקב מרגי הרב שלמה משה עמאר הרב עובדיה יוסף משה גפני אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד