ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

למה חשוב לשפר את התשתית החינוכית?

היום, כאשר תחום החינוך נמצא בכותרות בזכות מערכת הבחירות האחרונה ניתן לראות את החשיבות העצומה של שיפור התשתית החינוכית לדור העתיד במצעי המפלגות

למה חשוב לשפר את התשתית החינוכית?
חושבים על העתיד כבר היום צילום: pexels
  1. חושבים על העתיד – כבר היום

היום, כאשר תחום החינוך נמצא בכותרות בזכות מערכת הבחירות האחרונה ניתן לראות את החשיבות העצומה של שיפור התשתית החינוכית לדור העתיד במצעי המפלגות. כיום, צעירים רבים רואים עצמם כחלק בלתי נפרד מהשינוי ובוחרים לחזור לבית הספר – הפעם כמורים ומחנכים. הם בוחרים ללמוד תחום זה לא בגלל משכורות העתק המוצעות בו (תחום שמקווים שישתנה לטובה בעתיד) אלא בזכות החזון לעתיד טוב יותר עבור ילדינו שמתחילים להיכנס לכיתה א' ומשתלבים במערכת החינוך. מה לומדים בתואר ראשון בחינוך כיום? ואילו שינויים נראה בתחום? הכל בכתבה הבאה.

תואר ראשון בחינוך – הצעד הראשון לשינוי מבפנים

בתואר ראשון בחינוך, נלמדים היסודות התיאורטיים הקשורים לעולם החינוך באופן כללי תוך הבנת ההשלכות של חינוך איכותי ותפישת המורה כמנהיג חברתי. כאשר הסטודנטים לומדים על השליחות בתפקיד החינוכי, קל יותר להתחיל להתייחס לתחום בצורה אחרת, כמעצב האדם הבוגר שיצמח מהתלמיד כיום. במהלך התואר, נלמדים גם היבטים פדגוגיים ואמצעי הוראה חדישים בעידן הדיגיטלי הנוכחי. לאחר מכן, הסטודנטים להוראה יכולים לבחור את תחום הדעת שילמדו בבית הספר היסודי (בו מתחילים מרבית המורים). תחומים אלה יכולים להיות: ספרות, מתמטיקה (חשבון), מדעים או מקרא ותרבות ישראל.

לאחר קבלת הידע התאורטי בסמסטר הראשון, כבר בסמסטר השני של שנת הלימודים הראשונה מתחילה התנסות מעשית. עמידה מול כתה והעברת החומר הלימודי. הסיבה לכך היא - שההתנסות המעשית היא זו שמכשירה את המורים לפעילות שיבצעו מדי יום כאשר הם עומדים מול הכיתה ומעבירים את חומרי הלימוד.

התאגדות מח"ר – העתיד של החינוך הישראלי

על מנת לבנות מערך חינוך טוב יותר לדור העתיד נוצרה התארגנות סטודנטיאלית השואפת לייצג את כלל הסטודנטים/יות לחינוך והוראה בארץ. התארגנות מח"ר – ראשי התיבות של "מחנכות ומחנכים חושבים רחוק". ההתארגנות, פועלת לשיפור החינוך בישראל באמצעות קידום מקצעות ההוראה ואנשי החינוך העוסקים בהם. הקבוצה, שרואה עצמה כחלק חשוב במערכת החינוך הישראל בעתיד הקרוב מודעת ליכולתה להשפיע עליה ולעצבה.

בין התחומים שההתארגנות שמה עליהם דגש ניתן למנות שינויים חברתיים כמו: קידום שוויון מגדרי בתכני הלימוד, הדגשת ייצוג שווה לקבוצות באוכלוסייה המתאפיינות בתת ייצוג; העדפה מתקנת בתקצוב החינוך באזורים מוחלשים, כמו גם עידוד תמריצים למורים ומנהלים מצטיינים על מנת שיעבדו במוסדות החינוך בפריפריה; ביטוח המבחן הפסיכומטרי והפיכת מערכת ההשכלה הגבוהה לנגישה ושוויונית יותר.

סיפוק רב בעבודה הנעשית מתוך שליחות

כפי שניתן לראות, תואר ראשון בחינוך הוא רק הצעד הראשון בדרך לעיסוק המאפשר להשפיע בצורה מהותית על דור העתיד. תפישת המורה כמנהיג ומחנך ולא כמעביר ידע, משנה את הדרך בה אנו רואים את תחום החינוך היום.

אם אנו מסתכלים מספר שנים לאחור, לתקופה בה למדנו: בבית הספר היסודי, החטיבה והתיכון. נוכל לזכור את המורים שהעבירו לנו לא רק את תחום הידע שלהם, אלא גם את האהבה: למקצוע, את היחס האישי ואת הטיפים החשובים לעתיד. המורים שאת שמם אנו לא שוכחים, הם אלה שראו את מערכת החינוך כאמצעי ליצור את הדור הנוכחי שלנו. כעת, יש בידינו את ההזדמנות להעביר את הלפיד הזה לדור הבא – להפוך את הידע המועבר לנכס.

במובן מסוים, מערכת החינוך בבית הספר היסודי נתפשת כיום על ידי רבים כ"בייביסיטינג" או מקום שבו הילדים יכולים לשהות בזמן שהוריהם בעבודה. עם שינוי תדמית המורה והבנת החשיבות הגבוהה של ההזדמנות לחנך נכון את הדור הבא; לצד החינוך שמקבלים הילדים בבית; ניתן יהיה לעשות שינוי משמעותי. לכן, חשוב לחשוב על העתיד כבר היום, על מנת שנוכל להביא לשינוי זה בפועל.

חינוך בחירות מפלגה מצע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד