כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

היפגעות הולכי הרגל בתאונות הדרכים

עם רוחות האביב המנשבות, מזכיר שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', כי הגנתו של הולך הרגל אינה משתפרת, ומעורבותו בתאונות הדרכים הולכת וגדלה

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

לרגל האביב והקיץ העומדים בפתח, על שלל הפעילויות הנוחות שמאפשר לנו מזג האוויר, ולכבוד עם ישראל שבפרשות השבוע האחרונות עודנו עורך במדבר סיני מסע רגלי ארוך, בעודו בונה את משכן ה' תוך כדי מסעו, אני רוצה להאיר נקודה מעניינת בתחום המודעות למאבק בתאונות הדרכים, ואני מתכוון, כמובן, להיפגעות הולכי הרגל.

הנתון שאליו חשוב לשים לב הוא שככל שחולף הזמן הולך ועולה חלקם של הולכי הרגל, לעומת הנהגים והנוסעים, בין הפצועים קשה וההרוגים בתאונות הדרכים. הסיבה לכך היא שההגנה על היושבים במכוניות הולכת ומשתכללת: לכלי הרכב נוספות עוד ועוד מערכוצת בטיחות אקטיבית, שתכליתן למנוע תאונה ופאסיבית, שתכליתן להקטין את חומרת הפגיעות משעה שלא הועילו המאמצים והתאונה אכן התרחשה. כך נוספות מערכות כבקרת יציבות, בקרת בלימה, חישני רוורס, כריות אויר נוספות ועוד ועוד.

רק ההגנה על הולכי הרגל נותרת תמיד אותו הדבר – לכל היותר מעיל וכובע.

אומנם בשנים האחרונות מתפתחות גם מערכות שתכליתן להקטין את פגיעת המכונית בהולך הרגל, למשל באמצעות הרכבת פגוש אלסטי, פחות קשיח, שיתגמש במקרה של פגיעה בהולך רגל וימתן את הפגיעה בו, אבל ידרש עוד זמן עד שישופרו מערכות אלה ועד שיוטמעו, לפני שיוביאו להורדה משמעותית בנתוני ההיפגעות של הולכי הרגל.

מנתוני אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי כמעט 3000 הולכי רגל נפגעו בערי ישראל, בשנת 2011. מהנתונים עולה, כי 79 בני אדם נהרגו, ו-379 בני אדם נפצעו קשה כהולכי רגל בערים, בשנת 2011. ביחס לשנת 2010 חלה עליה במספר הנפגעים, היות ובשנת 2010 נפגעו 2,889 בני אדם כהולכי רגל בערים –עליה של 79 בני אדם.

מספר הנפגעים הגבוה צריך להדליק נורת אזהרה לכל אחד מאיתנו. ראשי הערים צריכים להתמקד באזורים שיש בהם סכנה להולכי הרגל ולפעול לתקנם.

מהדו"ח עולה כי בשנת 2011 חלקם של הולכי הרגל ההרוגים היה כשליש (32%) מסך כל ההרוגים. בסך הכול, נהרגו בכבישי ישראל (עירוני ובינעירוני) 123 הולכי רגל בשנת 2011.

וכאילו לא די בשכול ובקטל, שיעור הילדים ההרוגים כהולכי רגל הוא 16%, אחד הגבוהים בקרב המדינות המתקדמות, וגם שיעור הקשישים בין ההרוגים בקרב הולכי הרגל גדול מידי: יותר מפי 2 מחלקם באוכלוסיה.

ניתן להילחם בהיפגעות הולכי הרגל ולצמצם את מספר הנפגעים, על ידי הורדת מהירות הנסיעה בשטח העירוני ובמיוחד בסביבת מוסדות חינוך, גני ילדים, מועדוני קשישים ומרכזי נוער. בנוסף, הרשויות המקומיות חייבות להתקין אמצעי ריסון לנסיעה במהירות, כמו פסי האטה, מעגלי תנועה ומעברי חציה מסומנים ומוארים.

על הרשויות להתקין מעקות בסביבת בתי ספר וגני ילדים וכמו כן, לבחון הארכת זמן מופע הרמזור הירוק, בסביבת מועדוני קשישים ודיור מוגן. על משטרת ישראל לדאוג לאכיפה מתאימה, בסביבת בתי ספר וגני ילדים. מערכת החינוך חייבת להדגיש את חשיבות הזהירות בדרכים וחצית כביש רק במעברי חציה.
חציה הולך רגל אבואב כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד