כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בג"ץ כפה על המדינה לפנות את מגרון

בג"ץ דחה את הסכם הפשרה שהושג בין המדינה לתושבי מגרון ופסק לפנותו עד אוגוסט • השר יולי אדלשטיין: "שופטים מנותקים, החלטה שערורייתית"

השופט אשר גרוניס. צילום: פלאש 90
השופט אשר גרוניס. צילום: פלאש 90



במהלך דיון שנערך היום (א) החליטו שופטי בג"ץ לדחות את הסכם הפשרה שהושג בין המדינה לבין תושבי מאחז מגרון. ההחלטה ניתנה על ידי הרכב בו ישבו נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, השופטת מרים נאור והשופט סלים ג'ובראן.

על פי ההחלטה, יפונה המאחז עד ל-1 באוגוסט, ולא כפי שהוסכם בהסכם הפשרה על פינוי תוך שלוש שנים וחצי שיבוצע לאדמות מדינה הנמצאות בגבעה הסמוכה.

למעשה היה תאריך הפינוי המקורי ב-31 למרץ, אלא שהשופטים התחשבו בכך שהם מבטלים את ההסכם שהושג, והעניקו ארכה למדינה. לדבריהם, הם מבינים כי יש משמעות להסכמה לפינוי בדרכי שלום, אך יש שיקולים נוספים, וביניהם פגיעה בקניין פרטי ובשלטון החוק. השופטים אף מתחו ביקורת על המדינה, שלמרות התחייבויותיה החוזרות ונשנות במהלך השנים טרם פינתה את המאחז.

"העותרים זכאים ליהנות מפירות פסק הדין, זכאים הם לכך שהפגיעה המתמשכת בזכויותיהם תבוא לסיומה. גם האינטרס הציבורי באכיפת החוק צריך לבוא לידי ביטוי, וכך גם שלטון החוק וכיבוד החוק", כתבו השופטים, ששבו והביעו את המשאלה שהביעו כבר בעבר, אשר לפיה "תושבי מגרון יתעשתו ויקבלו על עצמם בהסכמה את חובתם שלא להצטייר כפורעי חוק".

פרקליטי העותרים, עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, בירכו על ההחלטה אך גם הביעו ביקורת על הממשלה, "שהחליטה להתפרק מחובותיה בתחום זה" של אכיפת החוק, וקראו לתושבי מגרון לפנות את המאחז בדרכי שלום.

תושבי המאחז, כמובן, טענו כי מדובר בפסק "שראשיתו בעלילת שווא של 'הקרקע הפרטית' וסופו בגירוש אנשים החפצים שלום". הם הביעו תקווה כי הממשלה, ונציגה לנושא זה של פשרה מול התושבים - השר בני בגין, ימצאו את הפתרון למצב שנוצר.

ריבלין. צילום: קובי הר-צביצילום: ריבלין. צילום: קובי הר-צבי
ריבלין. צילום: קובי הר-צבי


"בג"ץ מצטרף לאנשי 'תג מחיר' והשמאל הקיצוני"

התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא.

יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, הביע צער על שהמשא ומתן "נמשך זמן כה רב", ובהחלט אינו רואה בהחלטת הבג"ץ סוף פסוק. ריבלין הוסיף: "כעת על הממשלה לגבש פתרון, אם בהעתקה למגורים זמניים ואם בדרך אחרת. החלטת בג״צ לא סתמה את הגולל על ההסכם, שכן בית המשפט לא פסל את מתווה ההעתקה המוצע אלא רק הגביל את משך הזמן״.

לדבריו, ״אמנם פרק הזמן שקבע בית המשפט מצומצם מדי בעיניי, אך אני מאמין שבכל זאת ניתן לקיים את ההסכם בין הממשלה ובין תושבי מגרון, גם בלוח הזמנים זה״. הוא אף הוסיף והבטיח כי באם יוגשו לו חתימותיהם של 25 ח"כים לדיון בנושא, יכנס את הכנסת כבר בפגרה, על פי תקנון הכנסת.

שר ההסברה והתפוצות, יולי יואל אדלשטיין (ליכוד), הגיב אף הוא ואמר: ״החלטת בג״ץ היא שערורייה שאין כדוגמתה. בג״ץ מאשר את הטענה ששופטי ישראל חיים במגדל השן ומנותקים מהשטח. החלטתם משחקת לידי הקיצוניים, ובמקום לברך על הפשרה שהושגה, הם החליטו לצדד בטענה של הפלסטינים שיש להם בעלות על הקרקע - דבר מופרך שלא הוכח עד עתה למרות ניסיונותיהם״.

לדברי יו"ר 'האיחוד הלאומי', ח"כ יעקב כץ (כצל'ה): "מתחילת משבר מגרון הודענו כי אין תחליף להצעת החוק שלנו הקובעת שישוב שהממשלה היתה שותפה בהקמתו לא יהרס. כעת על הממשלה לממש את היותה הריבון המייצג והאחראי, בניגוד לבג"ץ, שמורה על הריסת יישוב פורח בן 12 שנה, שיש בה כדי לקרוע את העם ולהביא למלחמת אזרחים".

בתגובה משותפת שלו ושל ח"כ אורי אריאל אמרו השניים כי "מדובר בצעד קשה של המתיישבים במגרון כאשר חרף ההתעללות המתמשכת בהם החליטו שלא להיגרר לפרובוקציות השמאל הקיצוני ולהימנע מעימות אלים. בעז"ה מגרון עוד תהיה עיר ואם בישראל, ממנה יצמחו גם בעתיד אנשי אמונה והנהגה לאומה".

לדבריהם, לאחר החלטת בג"ץ "לפסול את ההסכם שהושג עם ממשלת ישראל ולקבל את עמדת השמאל הקיצוני לא נותרה ברירה אלא לקדם את חוק מגרון שיעניק למגרון מעמד חוקי במקומם הנוכחי ללא שום פינוי והעתקה".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) הגיב: "פשרת מגרון הייתה אסון להתיישבות ולכן אינני מזיל דמעה. יחד עם זאת ההחלטה מלמדת על הצביעות והגזענות של בג"ץ שנאלם דום נוכח הבניה הבלתי חוקית המשתוללת במגזר הערבי".

גם יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, הביע צער עמוק על ההחלטה: "עד כה היו שני גורמים שחיפשו עימות ומראות של הרס: השמאל הקיצוני ואנשי 'תג מחיר'. חבל מאד שבית המשפט העליון בחר להצטרף אליהם במקום לעודד את מבקשי הפתרונות בדרכי שלום. ההחלטה שפרסם היום בג"ץ סותרת אפילו את פסק הדין שלו עצמו, שצידד במתן ארכה ארוכה באם תושבי מגרון נכנסים למסגרת ההסכם. על כן, בנוסף להשלכותיה החמורות היא גם לוקה בחוסר סבירות".
מגרון בג אשר גרוניס מרים נאור סלים ג'ובראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד