כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"האם צעקה: הצילו!" • ראיונות וידאו מלב האימה

"אביבית שאער יצאה לרחוב וצעקה: "הילדים שלי נשרפים. הצילו!" • 'בחדרי חרדים' עשה את הלילה סמוך לבית בו נשרפו חיים ששת בני המשפחה – וליקט עדויות דומעות • צפו

דמעות ואבל ליד זירת האסון. צילום: פלאש 90
דמעות ואבל ליד זירת האסון. צילום: פלאש 90



סמוך לשעה 1:00 בלילה, שלוש שעות לאחר הדיווח הראשוני על שריפה שפרצה ברחוב נג'ארה בעיר רחובות, המה הרחוב בו ממוקם הבית המפויח מאדם. בני משפחה, ידידים, עיתונאים והמוני סקרנים, הקיפו את הבית בו התגוררה עד לשעות הערב משפחת שאער.

המשפחה נמחקה ומהבית נשארו רק שרידים מפויחים. שרידים המהווים עדות אילמת לטרגדיה הנוראה שהתרחשה שם שעות ספורות קודם לכן.

כולם דיברו על גבורתו של האב, גיא ז"ל, שקפץ אל תוך הבית הבוער בכדי להציל את ילדיו – ונשרף למוות.

שַׁאֲלִי שְׂרוּפָה בְּאֵשׁ • 'בחדרי חרדים' בסיקור נרחב:
המשפחה החרדית נמחקה: אב וחמשת ילדיו נספו
"אותם הקב"ה לקח, אבל מה איתנו?" • הגר"ש קוק דומע
רשלנות או קצר חשמלי • החלה חקירת השריפה ברחובות
דמעות המתנדבים • "חזרתי הביתה ונישקתי הילדים"

צוות 'בחדרי חרדים' יצא בשעת ליל לשטח המדמם, ושמע על משפחה שכולה נתינה, אהבה וחסד. שמענו גם את עדויות אנשי ההצלה, שהתקשו לדבר אל מול המראות המזעזעים. שוחחנו עם המלמדים בתלמוד-תורה בו למדו הילדים הקטנים, וראינו את בכירי עיריית רחובות מנסים לעכל את גודל האבידה, את האסון שפקד את העיר.

"דלת בית המשפחה תמיד הייתה פתוחה. מי שהיה רוצה לבוא ולהתנחם, היה נכנס. מי שהיה רוצה לבוא ולקבל חיזוק רוחני או גשמי, לא היה מהסס, ובני הזוג גיא ז"ל ואביבית תיבדל לחיים טובים, היו נותנים כתף תומכת. ממש עבור כל אחד ואחד", אומר אחד השכנים, שמתקשה לעכל את האובדן הגדול בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

אפשר רק לבכות

את מנכ"ל העירייה דורון מילברג, אנחנו פוגשים סמוך לזירת האסון, בשעה 1:00 בלילה.

"בשלב הזה אפשר רק לבכות", הוא אומר בראיון וידאו ל'בחדרי חרדים'. "משפחה חמה, נאהבת על ידי התושבים, אשר עלתה בסערה השמימה ממכת אש נוראית שאף אחד לא יודע עדיין מה המקור שלה.



"לעת עתה, אנחנו מסייעים בידי מי שנשאר מהמשפחה, מה שנותר זה רק לבכות...זוהי משפחה צעירה, שקמה משבעה לפני כמה ימים על אחד מבני המשפחה, שנפטר כתוצאה מהמחלה ל"ע. משפחה שהייתה מאד מקובלת בשכונה, מאד אהובה. הילדים הם פרחים בתלמוד-תורה".

על הרגעים הראשונים של האסון, הוא אומר: "זה היה כמו סדום ועמורה, נורא. אסון שפשוט קשה לתאר. נאלצתי לזהות את הגופות, אלו ילדים קטנים, זכים וטהורים שלצערנו נשרפו בחייהם", אומר מילברג בכאב רב.

האמא צעקה: כל הילדים שלי נמצאים בפנים

מיכה שולם, יו"ר 'איחוד הצלה' בעיר רחובות, מסתובב בשעה 1:30 בלילה סמוך לרחוב בו אירעה השריפה.

למרות היותו איש הצלה במשך שנים רבות, הוא מתקשה להירגע ולעכל את האסון הכבד. "כשפרצנו פנימה התגלתה הזוועה, הטרגדיה הנוראה הזו, משפחה שלמה שנמחקה בערב אחד. קשה מאד לקלוט. אי אפשר להכיל את זה.



"מחזה קשה לראות אמא שזועקת לכוחות ההצלה, בידיעה שילדיה בתוך הבית. היא צעקה שוב ושוב שכל חמשת ילדיה נמצאים בתוך הדירה. לצערנו, בסוף התברר שהיא אכן צדקה וכל בני המשפחה שהיו בפנים נספו..."

לא מצאתי מילים. שתקתי

את המרואיין הבא, הרב יעקב מילר, מחנך ומורה בתלמוד-תורה 'הרא"ם' ברחובות, מצאנו מתהלך הלוך ושוב באחד מן הרחובות הסמוכים לזירת האסון.

כבר כמה שעות שבראשו מתרוצצת המחשבה: איך הוא הולך להודיע לתלמידי הכיתה אותה הוא מחנך על הבשורה הקשה, על שלושה כסאות בתלמוד-תורה שיישארו ריקים לעד.

"אני לא מוצא את המילים", הוא אומר ל'בחדרי חרדים'. "אני מכיר את הילדים ואת המשפחה. כה שקטה, כה נהדרת. אלו תלמידים אשר נחשבו לשושנים של בית הספר. אי-אפשר לעכל את זה, אני עדיין המום, אני מחפש את המילים, אני לא מעכל את זה".



דקות לאחר שפרצה השריפה, הוזעק הרב מילר לדירת המשפחה: "ניגשתי אל האם והיא התחילה לשאול אותי בבכיות: מה אני עושה? איבדתי את כל המשפחה! חיפשתי את המילים לענות לה, אבל לא מצאתי, שתקתי!

"אין מילים, אלו השושנים של בית הספר".

זו אבידה גדולה של העיר רחובות כולה

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, עושה את דרכו ארצה. בשעת האסון, שהה מעבר לים.

סגנו, אבנר אקווע, הגיע לזירה. "עשרים דקות אחרי ההודעה, הגעתי לכאן", אומר אבנר. "זו אבידה גדולה של העיר רחובות כולה. אין לנו איך לנחם במקרה כזה, אלא להשתתף בצערה של האם ובני המשפחה הרחוקים יותר. זוהי משפחה חרדית ששולחת את ילדיה להתחנך במסגרות חרדיות, האם היא מורה באולפנת 'צביה' בעיר.



"שוחחתי עם הסבא והסבתא. הסבא כואב, זו אבידה השביעית שלו תוך חודש ימים. לפני שבועיים הוא איבד את הבן וכל מה שנותר להגיד זה שהקב"ה ינחם אותו ואת בני המשפחה הנותרים".
רחובות שריפה שאער הרא איחוד הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד