כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

'קדימה' צועדת אחורה? • סיקור בחירות מיוחד

עשרות אלפי מתפקדי 'קדימה' יצאו היום להכריע את גורל המפלגה: מה יהיו אחוזי ההצבעה? מי יקח את כל הקופה? והאם המפסיד ישאר? • שרי רוט מנתחת את הבחירות הגורליות

קלפי של קדימה. צילום: ארכיון
קלפי של קדימה. צילום: ארכיון



שעות ספורות נותרו עד שנדע מי ניצח בקרב על ראשות מפלגת 'קדימה': היו"ר המכהנת, ציפי לבני, או ח"כ שאול מופז, על כל ההשלכות הפוליטיות הכרוכות בכך.

96 אלף מתפקדי המפלגה פוקדים את 197 הקלפיות הפזורות ב-104 אתרים שונים ברחבי הארץ. משך זמן הפעלת הקלפיות: מ-10:00 בבוקר ועד לשעה 22:00 בלילה.

המערך כולו מופעל בידי חברה חיצונית ומאובטח על-ידי חברות אבטחה וכוחות משטרה.

אל מרכז השליטה שהוקם בחולון יועברו כל התוצאות, ולאחר אישורן וחתימה עליהן בידי השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין הן יסוכמו.

ההכרזה על שם המנצח צפויה להיערך באולם התקשורת המרכזי שהוקם במטה התנועה ברחוב גיסין בפתח-תקווה. בשעות הלילה היותר מאוחרות, לאחר שייקבע מיהו היו"ר הבא של הסיעה הגדולה ביותר בכנסת, הוא צפוי להגיע למקום ולשאת נאום ניצחון.

המועמדים נושאים תפילה ומצביעים

רגע לפני ההצבעה נשאו שני המועמדים תפילה להצלחתם. לבני עשתה זאת בכותל המערבי, מופז פקד את קבר הוריו, קודם שהגיע אל הקלפי.

את פניו של מופז, בקלפי שבכפר סבא, קידמו קריאות "שאול, שאול" מפי אוהדים. רגע לאחר ששם את הפתק ה'נכון' מבחינתו בקלפי, כשרעייתו עומד לצידו, אמר מופז כי הרגשתו מצויינת. "הבחירות האלו בקדימה הם בחירות על עתידה, דמותה וערכיה של מדינת ישראל. בסוף היום הזה קדימה תצא לדרך חדשה כאלטרנטיבה שלטונית לממשלת נתניהו. מגיעה לנו מדינה עם סדר חברתי, עם שינוי שיטת ממשל, עם שוויוניות בחלוקת הנטל ועם צעדים חזקים להשגת שלום באזור שלנו".

עוד בנושא:
'קדימה' נערכת ליום שאחרי • כל התרחישים מאחורי הקרב הגדול

לבני הגיעה אל הקלפי שבצפון תל-אביב, מלווה אף היא בעשרות מתומכיה.

"קדימה בראשותי היא אלטרנטיבה לראש הממשלה, מפלגה גדולה וחזקה עם אידיאולוגיה שיכולה לייצג את הציבור הלא מיוצג בישראל", אמרה. אחר-כך, בנימת ביקורת ברורה, הוסיפה ואמרה כי היא "מהפוליטיקאים שלא משנים את עמדתם. כשאמרתי לא לסחטנות, שאול מופז הלך לחרדים והסביר להם שהוא לא ייתן לי להקים ממשלה בלעדיהם".

עבורו, כך אמרה לתומכיה, מדובר במועד ב' של הבחירות הקודמות, שלא מצאו חן בעיניו. "הוא לא קיבל אז את התוצאות וקיטר ביום שאחרי".

הקלטה, אבל מהלב. ציפי לבניצילום: הקלטה, אבל מהלב. ציפי לבני
הקלטה, אבל מהלב. ציפי לבני


הקריאה האחרונה לתומכים

שעות אחדות לפני היוודע התוצאות מנסים שני המועמדים לעשות כל מאמץ בכדי להביא את תומכיהם לקלפיות.

בהודעה מוקלטת אותה שיגרה לבני למתפקדים שלוש שעות לפני פתיחת הקלפיות קראה להם: "בואו להצביע".

ההודעה פתחה במילים: "שלום, כאן ציפי לבני. זאת הקלטה - אבל מהלב. אומרים שהבחירות בקדימה מחר הן קרב חיי, אבל זהו מאבק משותף שלנו - הישראלים, הציונים, שרוצים לחיות ולגדל את הילדים שלנו במדינה של שוויון הזדמנויות, ישראל בטוחה, מתקדמת וחופשית.

"כמנהיגת קדימה, נשארתי נאמנה לערכים שלנו בכל החלטה, גם במחיר פוליטי אישי, ועל זה הבחירות מחר. אם ניתן לייאוש, לאדישות, להשאיר אותנו בבית - אנחנו עלולים לקום לבוקר שבו אין מנהיג שמייצג אותנו באמת ויכול להחליף את נתניהו. אל תתנו לאחרים להחליט עבורכם. תבואו. ננצח".

אמש כינס מופז את ראשי מטהו ביהוד ואמר להם: "הגענו לרגע האמת, אני רוצה לקרוא לכל התומכים לבוא ולהצביע, כי ההצבעה היא עבור שינוי פניה של ישראל. אנחנו נעשה שינוי. ביחד עשינו עבודה יוצאת מן הכלל. אני חש ביטחון, יש לנו הזדמנות לעשות שינוי. צריך לעבוד עד שייסגרו הקלפיות ויחד ננצח".

ומה ביום שאחרי?

מופז כבר הודיע כי יקבל כל תוצאה ויישאר בקדימה, אולם לבני סירבה עד כה לספק התחייבות דומה. ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא כי אם תפסיד למופז - לבני לא תסכים להישאר במפלגה בראשותו ותבחר בדרך ציבורית אחרת.

מחנה מופז מתבסס בעיקר על קולות המאורגנים תחת קבלני קולות, לעומתו מחנה לבני מתבסס בעיקר על הקולות 'החופשיים'. צריך לזכור שעם הקמתה של קדימה, בסוף שנת 2005, הצטרפו אליה כ-16 אלף חברים שהלכו 'באש ובמים' אחרי אריאל שרון. לכאורה, הם שייכים למחנה לבני, השאלה הגדולה היא האם יטרחו להגיע ולהשפיע.

ניצחון בבחירות הוא דבר אחד, והוא עשוי להיות תלוי חודם של קולות. כמה יבואו להצביע, מי ולמי. אלא שהחלק היותר מורכב של הסיפור הוא ניווט התנועה אל חוף מבטחים ביום שאחרי, אז יפתח הקרב על הסקרים ועל מצבה של התנועה מול הבוחר הישראלי, לא המתפקד הקדימאי. התרסקות התנועה בסקרים אלו עלולה לגרום לפילוג מיידי, התחזקותה אולי תאפשר ליכוד הכוחות. אך כל זה, בתנאי שלבני מנצחת. אילו מופז ייקח את הקופה סביר להניח שלבני תתקשה להמשיך ולהיות חלק מהמפלגה כמספר 2 שלו.

חובה להתייחס לכך שבעוד שמופז שב ואמר במהלך הימים האחרונים כי במקרה של ניצחון 'שלה' הוא יפעל תחתיה באחדות מלאה, לבני לא אמרה מילה וחצי מילה בנושא. מה גם שהיחסים בין השניים אינם מלבבים, בלשון המעטה.

בסוף השבוע הגיעו שני המועמדים לאזכרה השנתית של ח"כ זאב בוים, אך לא טרחו להחליף ביניהם ולו מילה. האם יהיו מסוגלים לעבוד בשיתוף פעולה? קשה להאמין.

יצליח לנצח? שאול מופזצילום: יצליח לנצח? שאול מופז
יצליח לנצח? שאול מופז


ומה יעלה בגורל 'קדימה'?

לשני הצדדים ברור שהקרב צמוד ביותר. כזכור, את הפריימריז הקודמים ניצחה לבני בהפרש של 431 קולות בלבד. הפרמטרים העשויים להשפיע על התוצאות הם אחוז ההצבעה, ככל שהוא יהיה נמוך יותר כך יקטנו סיכוייה של לבני. אך גם חוסר המידע בדבר כוונת ההצבעה של כל מתפקד. לא תמיד מצביעים המתפקדים בהתאם לרצון ה'פוקד' שלהם, מה גם שחלקם התפקדו לפני שנים ויתכן שהחליפו בינתיים נאמנות. המתפקדים החדשים, אלו שהצטרפו למפלגה בשלוש עשרה החודשים האחרונים, אינם יכולים להצביע בשל סעיף בחוקת המפלגה.

על פי חוקת קדימה, לא נדרשים החברים לחדש את חברותם מידי שנה וגם לא לשלם את דמי החבר פעם נוספת. החברות מתחדשת באופן אוטומטי מידי שנה בשנה. מה שאומר שיש בוחרים שאולי אפילו שכחו שהם חברים ב'קדימה'. האם יטרחו להגיע אל הקלפיות ולהצביע? השעות הבאות יספקו את התשובה.

השאלה הגדולה יותר היא שאלת עתידה של המפלגה. עד כה התנהלה מערכת הבחירות מבלי שתעורר עניין רב מידי בציבור. לא ראינו כותרות או אמירות משמעותיות שסיפק אחד הצדדים, המסרים עצמם היו די אפרוריים ושגרתיים. ובהתאם לכך המשיכו הסקרים להעניק למפלגה תוצאה חד ספרתית על גבול הדו-ספרתי שאינו עובר בכל מקרה את רף 15 המנדטים.

אם לאחר הניצחון לא ישכיל המנצח להביא ברק מחודש למפלגה השסועה, ואם הסקרים ימשיכו להעניק לה מספר כה זעום של מנדטים, כל שיהיה בכוחה לעשות הוא להציג לבוחר הישראלי את המפלגה אותה ייאות נתניהו, אם ייאות, לצרף אליו לקואליציה הבאה. לא הרבה מעבר לכך. בשונה מהבחירות הקודמות, אז הייתה קדימה אלטרנטיבה שלטונית, ואף זכתה במספר מנדטים גדול יותר מנתניהו.

נכון להיום, כאשר מיישיר הבוחר הישראלי מבט אל התנועה הוא מוצא לנגד עיניו מפלגה לה מלאו אך בקושי שש שנים, אך במהלכם, כמה מפתיע וחסר תקדים, הצליחה להציב לא פחות משלושה (ואולי הערב ארבעה) ראשים: אריאל שרון, אהוד אולמרט, ציפי לבני. כמה שנים לקח לליכוד להנפיק ארבעה מנהיגים? (מנחם בגין, יצחק שמיר, אריאל שרון ובנימין נתניהו)? לא פחות מ-64 שנים.

המשימה שתוטל על כתפיו של המנצח אינה קלה לביצוע. רגע לאחר החגיגות הוא ינחת מן הסתם אל קרקע סלעית ובוצית עליה יקשה לו להתמודד עם האתגרים שעוד נכונו לו.
ציפי לבני שאול מופז בחירות קדימה אריאל שרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד