י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"אין סיכוי להרשעה"

דרמה בתיק שהסעיר את המדינה: בוטל כתב האישום נגד קטוסי

"אין סיכוי להרשעה": דרמה בתיק שמסעיר את המדינה - הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק החליט לבטל את כתב האישום שהוגש נגד מחמוד קטוסה בו יוחסו לו עבירות תקיפה אכזרית וקשה וכן חטיפה כנגד ילדה חרדית בת 7 מעיר חרדית בהרי בנימין • 'בחדרי' עם כל הפרטים

דרמה בתיק שהסעיר את המדינה: בוטל כתב האישום נגד קטוסי
קטוסה על רקע צללית ילדה צילום: unsplash

דרמה בתיק שמסעיר את המדינה: הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק החליט לבטל את כתב האישום שהוגש נגד מחמוד קטוסה, בו יוחסו לו עבירות תקיפה אכזרית וקשה וכן חטיפה נגד ילדה חרדית בת 7 מעיר חרדית בהרי בנימין.

"על כל תובע מוטלת חובה מקצועית לוודא כי חומר הראיות שמונח בפניו, מבסס את התשתית הראייתית המספקת לאישום", כתב הפצ"ר במכתב בו חזר מכתב האישום. הפצ"ר הוסיף כי "חובה זו נמשכת כל העת, לעתים גם לאחר שמסתיים שלב שמיעת הראיות בפני בית המשפט".

עוד כתב כי "כאשר תובע סבור כי חומר הראיות שבפניו אינו מספק, חובתו להפסיק את ההליך השיפוטי" גם לאחר הגשת כתב האישום.

לאחר הגשת כתב האישום, התקבל במשטרה מידע חדש משמעותי וכן נוכח טענות שונות שפורסמו בתקשורת, הוחלט על ידי הפצ"ר וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, ניצב גדי סיסו, לבחון את התיק מחדש.

הפצ"ר נועץ בנושא גם עם פרקליט המדינה שי ניצן גורמים בכירים מטעמו. בסיום הדיון הוחלט, על דעת כלל משתתפיו, כי יש מקום לביצוע השלמות חקירה, ולאחריהן להעריך מחדש את התשתית הראייתית.

אחיו ובנו של מוחמד קטוסה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בימים האחרונים ביצעה משטרת ישראל מגוון פעולות חקירה משלימות מהותיות. חלק מממצאי פעולות החקירה חידד את הקשיים הראייתיים שהיו קיימים בתיק. בנוסף, אתמול (שני) עדכנה משפחת הילדה החרדית כי ברשותה ראיות נוספות, כנראה בגדים, וחוקרי משטרה הגיעו לבית ושלחו אותם לבדיקת מעבדה וכן נערכו בעקבותיהן פעולות חקירה, לרבות גביית עדויות.

"בשלב זה תוצאות הפעולות אינן מחזקות את התשתית הראייתית נגד קטוסה", כתב הפצ"ר וערך הערכה מחודשת של ממצאי תיק החקירה, בהתייעצות עם ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, ראש חטיבת החקירות והתובע הצבאי הראשי.

"הייתה תמימות דעים שחרף המסד הראייתי הקיים בתיק החקירה, אין מקום להמשיך בהליך הפלילי נגד קטוסה", נכתב, "ועל כן נכון לחזור מכתב אישום ולהחזיר את התיק להמשך חקירת משטרה".

עם זאת, כלל המשתתפים סברו כי קיימות ראיות לכך שהקטינה נפגעה, וכן שקיימת תשתית ראיות מסויימת המצביעה על מעורבות של קטוסה בפגיעה בה. "עם זאת, כולם סברו שאין בתיק החקירה כיום די ראיות לביסוס כתב אישום נגד קטוסה".

בדברי ההסבר להחלטתו כתב הפרקליט כי לאחר בחינה נוספת של חומר החקירה החליט, בהתאם לעמדת כלל גורמי המקצוע המעורבים בטיפול בתיק, כי התשתית הראייתית הניצבת בבסיס כתב האישום אינה עולה בעת הזו כדי "סיכוי סביר להרשעה".

על כן, לפי הוראות הדין, לא ניתן להמשיך את ההליך הפלילי, ויש לחזור מכתב האישום ולשחרר את קטוסה ממעצר.

כזכור, מיד עם פרסום כתב האישום, עלו תהיות רבות וכשלי חקירה לא מועטים שגרמו למשטרה ולפרקליטות הצבאית לפתוח את החקירה מחדש ובעיקר לבצע השלמות חקירה, האחרונה שבהם אתמול (שני) - שהכריעה את הכף וגרמה להחלטה הדרמטית אך אולי מתבקשת, לבטל את כתב האישום.

חקירת המשטרה תימשך הן ביחס לקטוסה והן בכיוונים נוספים, זאת מתוך מטרה למצות את החקירה ולהגיע לחקר האמת. ככל שיעלו בחקירה ראיות המבססות הגשת כתב אישום חדש, נגד קטוסה או נגד אחרים - כך ייעשה.

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יצוין כי לקראת הדיון היום (שלישי) בעניינו של מחמוד קטוסה, שצפוי להיות דרמטי, ביקשה המשטרה מבית המשפט לדחות את הדיון בכמה שעות, כאשר בינתיים אתמול נלקחו בגדיה של הילדה אותם לבשה בעת ביצוע התקיפה המזעזעת - וזאת כחודשיים וחצי לאחר התרחשות המקרה. במשטרה מקווים למצוא על הבגדים DNA (די אן איי) של הנאשם.

על ההתפתחות הזו דיווחה הכתבת כרמל דנגור ב'כאן11'. על פי הדיווח, כחלק מפתיחת החקירה מחדש, מסרה אמש (שני) הילדה עדות נוספת - זו הפעם החמישית. גם האם מסרה עדות נוספת, כאשר ההערכה היא לקראת הדיון כי התביעה אינה צפויה להודיע על ביטול כתב האישום נגד קטוסה הטוען לחפותו.

על פי דיווח אמש ב'כאן 11' אתמול (שני) נלקחו בגדיה של הילדה אותם לבשה בעת ביצוע התקיפה המזעזעת - וזאת כחודשיים וחצי לאחר התרחשות המקרה. במשטרה מקווים למצוא על הבגדים DNA (די אן איי) של הנאשם.

בנוסף, כחלק מפתיחת החקירה מחדש, מסרה אמש הילדה עדות נוספת - זו הפעם החמישית. גם האם מסרה עדות נוספת.

עורך הדין של קטוסה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', ביום 15 באפריל 2019 הגישו הוריה של ילדה חרדית בת 7 תלונה בתחנת משטרה מקומית במשטרת מחוז ש"י.

בתלונה תיארו ההורים כי בתם הותקפה באכזריות במועד מוקדם יותר, במשטרה מעריכים אירע כחודשיים קודם לכן והמשטרה פתחה בחקירה במסגרתה בוצעו פעולות חקירה רבות, ובראשן גביית עדויות מהקטינה בפני חוקרת ילדים מיומנת.

ביום 1 במאי 2019 הצביעה הילדה על קטוסה, עובד בית הספר כמי שפגע בה ובעקבות עדותה והצבעתה עליו, הוחלט לחקור אותו כחשוד ונוכח ממצאי החקירה באותה עת, הוחלט לבקש מבית המשפט הצבאי את מעצרו של קטוסה לצורכי חקירה.

בית המשפט בחן את הבקשה ואת חומר הראיות והחליט להורות על מעצרו מעת לעת, בשמונה הזדמנויות נוספות על פי התקדמות החקירה. עררים שהוגשו בעניין מעצרו של קטוסה נדונו על-ידי בית המשפט הצבאי לערעורים שהורה על המשך מעצרו.

מחמוד קטוסה תקיפה ילדה חרדית פרקליט צבאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד