י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בדעת הרוב

עונש רוצח הרב אבוחצירא זצ"ל - לא יקוצר

אשר דהן שנאשם ברציחתו של המקובל רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל הגיש ערעור לבית המשפט כדי לקצר את עונשו, בטענה כי לא היה כשיר בעת ביצוע המעשה, בית המשפט דחה זאת בדעת רוב והותיר את העונש על כנו • "אין להטיל עליו עונש קל מעונש של מאסר עולם"

עונש רוצח הרב אבוחצירא זצ"ל - לא יקוצר
אשר דהן בבית המשפט צילום: פלאש 90

אשר דאהן תושב אלעד, שבמשך שנים נמנה עם חסידיו של המקובל רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל, שיתף את הרב ברצונו להתגרש. אולם הרב המליץ לו לוותר על כך.

דאהן חשב שמדובר בעצה מוטעית הנובעת מחוסר שיקול דעת כתוצאה מ"חמדת ממון", ובכ"ז תמוז נטל סכין באורך של 24.5 ס"מ וברוחב מירבי של כ-5.1 ס"מ, הטמינם בתיק התפילין שלו, ונסע לבאר שבע.

עם הגעתו לישיבת הרב זצ"ל, הוציא את הסכין מתיק התפילין והטמינם בתוך מכנסיו, מתחת למקטורן שלבש. נכנס לבית הכנסת והמתין לתורו. ממש לפני חצות הלילה, נכנס לרב, ובעודו קורא את הקוויטל, הרוצח רכן לכיוונו תוך שהוא דוחף את השַׁמָּש, מלמל "בשם ה' נעשה ונצליח", שלף את הסכין ודקר את הרב דקירה אחת בבית החזה משמאל, שגרמה למותו.

אשר דאהן נעצר מיד על ידי המשטרה, נחקר מספר פעמים ואף ביצע שחזור של הדקירה תוך שהוא מודה בכל. בחקירותיו מסר גרסאות מפורטות ועקביות ביחס לנסיבות האירוע. אולם באמצעות עו"ד נתי לגאמי ועו"ד רות לוין טען כי הוא אינו נושא באחריות פלילית למעשה, בשל אי-שפיות. גם אם יוחלט שלא לקבל את הטענה למצבו הנפשי, נטען שיש לזכותו מעבירת הרצח ולהרשיעו בהריגה בלבד, שכן לא התכוון להרוג את הרב זצ"ל, או לפחות להפחית את חומרת העונש.

יום לאחר הרצח הוא נבדק ע"י פסיכיאטר מחוזי שהמליץ לאשפזו על מנת לקבל חוו"ד מלאה. לאחר שבוע אשפוז ב'שער מנשה' ועל פי ממצאי הבדיקה, דאהן גילה חוסר הבנה למצבו, שיפוטו היה לקוי, והוא סבל ממערכת מחשבות שווא כלפי אשתו וכלפי הרב, במקביל לרמזים למחשבות שווא של גדלות. מסקנת חוות הדעת היא כי "מדובר בחולה נפש סובל ממחלה פסיכוטית שיזופרניה פאראנואידית. אינו מבדיל בין טוב לרע בעת המעשה המיוחס לו וגם כעת. אינו יכול לקחת חלק בהליכים משפטיים ולהגן על ענייניו. זקוק להמשך טיפול במחלקה לביטחון מירבי".

בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי על עריכת בדיקה פסיכיאטרית למערער שתבחן את כשירותו לעמוד לדין, הומצאה לבית המשפט חוות דעת פסיכיאטרית נוספת, שם נכתב כי גילה "מחשבות שווא של גדלות: נותן רמזים על כך שהוא משיח ובעל משימה אלוהית להביא צדק לעולם, לשים תשומת לב של ציבור לשחיתות של אנשים מסוימים, ובעיקר רב אבוחצירא זצ"ל ולהתחיל מהפכה חברתית" וזאת לצד "מחשבות שווא של קנאה כלפי אשתו".

אמנם מסקנתם של עורכי חוות הדעת השנייה היא כי "מדובר בבן אדם אשר לוקה במחלה נפשית במובן משפטי של המילה, עם זאת הובהר כי הוא כשיר לעמוד לדין. "הוא מבין אסטרטגיה משפטית, מעריך בעלי תפקידים בבית המשפט, מסוגל לשתף פעולה עם עורך דינו ולספק לו פרטים רלוונטיים להגנה עצמית. הוא בעל מוטיבציה להגנה עצמית ובעל כושר להבין משמעות מעשיו".

נוכח המסקנות המנוגדות, הוחלט על מינוי פאנל מומחים שסברו כי אשר דאהן כשיר לעמוד לדין. פרקליטיו הגישו לבית המשפט המחוזי חוו"ד נוספת, רביעית במספר, לפיה לא היה כשיר לעמוד לדין בעת ביצוע הרצח, אך בשלב זה הוא כשיר לעמוד לדין. בפסק דין מפורט ומנומק היטב הרשיע בית המשפט המחוזי בבאר שבע את אשר דאהן בביצוע עבירת רצח, וגזר עליו עונש של מאסר עולם.

ב-2014 פרקליטיו הגישו ערעור על פסק הדין אז בג"צ מינה צוות מומחים מתחום הפסיכיאטריה, ומסקנותיה הוגשו ב-2017 לביהמ"ש המחוזי, לפיה בעת הדקירה היה מצוי ב"מצב פסיכוטי" שהתבטא במחשבות שווא של גדלות, והיה משוכנע כי חלה עליו חובה אלוהית לפגוע ברב זצ"ל כפי שתואר בסיפור המקראי על פנחס שפגע בנשיא שבט שמעון. בהקשר זה נכתב כי "עצמת השכנוע הפנימי של הנבדק, והאמונה הנחושה בצדקת מעשהו מצביעים על קיום מחשבת שווא אשר הובילה את הנאשם לביצוע הרצח. שיפוטו בעת ביצוע הרצח היה מופרע".

בית המשפט דחה את חוו"ד החמישית לפיה "האמין שהוא פועל תחת אילוץ אלוהי", וקבע שוב כי אין מקום לשנות מקביעותיו באשר להשלכות מצבו הנפשי של המערער על ביצוע העבירה, ועל כן הותיר את הכרעת הדין המרשיעה על כנה. אך פרקליטיו לא התייאשו ופנו שוב לבית משפט העליון נגד קביעותיו של בית המשפט המחוזי.

לטענתם יש לפטור את הרוצח מאחריות פלילית בשל מחלתו, אשר גרמה לכך שבעת ביצוע העבירה היה חסר יכולת של ממש להבין את הפסול שבמעשיו, או להימנע מעשייתם, או שניהם גם יחד.

בסיכומו של דיון ארוך , ממושך ומורכב, השופט יוסף אלרון דחה את הערעור וקבע כי "אין להטיל עליו עונש קל מעונש של מאסר עולם". השופט ג'ורג' קא הסכים לקביעה זו. אולם המשנה לנשיאה חנן מלצר בדעת מיעוט סבר שיש לקבל את הערעור באופן חלקי ולגזור עליו 20 שנות מאסר. לפיכך הוחלט ברוב דעות, לדחות את הערעור ולהותיר את העונש על כנו.

רבי אלעזר אבוחצירא אשר דהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד