י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פינוי בינוי - יתרונות מול חסרונות

פרויקט פינוי בינוי הוא מסלול תמ"א 38, הנוגעת לפינוי והרס של בניין שלם ובניית אחד חדש במקומו. לפרויקט זה יתרונות רבים לצד חסרונות, שאת כולם חשוב מאוד להכיר לדיירים בטרם התחלת התהליך

פינוי בינוי - יתרונות מול חסרונות
פינוי בינוי צילום: pixsabay

פרויקט פינוי בינוי הוא מסלול תמ"א 38, הנוגעת לפינוי והרס של בניין שלם ובניית אחד חדש במקומו. לפרויקט זה יתרונות רבים לצד חסרונות, שאת כולם חשוב מאוד להכיר לדיירים בטרם התחלת התהליך.

החסרונות בפרויקט פינוי בינוי

  • הקושי בהשגת כל החתימות

כדי שפרויקט כזה יוכל להתחיל בצורה חלקה, יש לדאוג להשגת כל החתימות של הדיירים. החוק אמנם מחייב רק רוב מסוים של חתימות, אך כדי להניע את הפרויקט כאשר רק חלק מהדיירים חתמו על החוזה יש להתגבר על קשיים בירוקרטיים לא מעטים המשתנים מרשות מקומית אחת לאחרת.

  • הקושי בגיבוש חוזה המקובל על כל הצדדים

למעשה, קיימים כאן שני אינטרסים שלעיתים סותרים אחד את השני: זה של הקבלן וזה של הדיירים. חוזים רבים וטובים נופלים פעמים רבות עקב פערים בציפיות ובדרישות של כל צד ממשנהו. 

  • עניין הזמן

לפני שהדיירים נכנסים לפרויקט עצמו, יש להכין אותם כי מדובר בהליך ארוך, שכן בסופו של דבר יש להרוס את הבניין על יסודותיו ולבנות אחד חדש במקומו. הדיירים אמנם יעברו לבית וזמני, אולם עבור דיירים רבים מדובר בתקופה לחוצה ולא נוחה בכלל, ויש לקחת אותה בחשבון.

היתרונות הגלומים בפרויקט פינוי בינוי

  • דירה חדשה

אנו מניחים שאף אחד מאתנו לא יתנגד לקבל דירה חדשה ומשופצת במקום הדירה הישנה, גם אם התהליך כולל אי נוחות מסוימת. כל בעלי הדירות בפרויקט פינוי בינוי יקבלו בסוף התהליך דירה בבניין החדש, דירה שאיננה רק יפה יותר, אלא לרוב גם גדולה יותר.

  • חניה, ממ"ד ושאר תוספות נחוצות

אם כבר הזכרנו את נושא הגודל, חשוב לציין גם את שאר התוספות שהדיירים יקבלו מעבר לדירה עצמה, כמו חניה פרטית במקרים רבים, ממ"ד (כחלק מהתקנות), לעיתים אפילו מחסן ועוד.

  • שיפור פני הבניין והרחוב כולו

אחד מהפרמטרים המשפיעים ביותר על איכות החיים בכלל ואיכות המגורים בפרט הינו דווקא המראה הוויזואלי של הדירה, אולם גם למראה של הבניין והרחוב כולו יש השפעה רבה. מקום שהוא אסתטי ונגיש הוא מקום שכיף יותר לחיות בו ולהזמין אליו אורחים. למעשה, פרויקט פינוי בינוי ידוע כבר שנים רבות ככזה המשפיע באופן חיובי מאוד על האסתטיקה של אזורים ישנים, שלעיתים קרובות גם לא משופצים או מושקעים מבחינה עירונית.

  • מינימום עלויות, אם בכלל

העסקה בין הדיירים לקבלן או לחברה היזמית מושתת על ההיגיון כי הדיירים לא משלמים כמעט דבר אלא הקבלן\החברה (למעט הוצאות פרטניות פה ושם), שכן הקבלן\החברה יקבלו את התמורה הכלכלית שלהם ממכירת הדירות החדשות שייבנו. למרות שמידת ההשתתפות של הדיירים בפרויקט מבחינה כלכלית משתנה מפרויקט לפרויקט, עדיין מדובר בעסקה משתלמת מאוד מבחינה כלכלית גם לדיירים.

 

לסיכום, היינו ממליצים לכם להיוועץ עם דיירים שכבר עברו פרויקט שכזה, ע"מ שתוכלו להכין את עצמכם כראוי לתהליך ולדעת לשים את הדגש במקומות הנכונים מתחילת התהליך ועד סופו.

 

 

פינוי בינוי תמא 38 בניה שיפוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד