י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תאונה בתור נהג חדש: מה הכי חשוב לבדוק במיידית?

תאונת דרכים היא ללא ספק חוויה קשה ולצד הצער הרב שחש הנהג הפוגע, הוא גם חשוף לכתב אישום • כאשר הנהג הוא נהג חדש, החוק ובתי המשפט נוטים להחמיר יותר בענישה ולכן ישנה חשיבות רבה לקבלת ייצוג משפטי של עורך דין תעבורה מומלץ

תאונה בתור נהג חדש: מה הכי חשוב לבדוק במיידית?
תאונת דרכים צילום: דיפוזיט פוטו

תאונת דרכים היא ללא ספק חוויה קשה ולצד הצער הרב שחש הנהג הפוגע, הוא גם חשוף לכתב אישום. כאשר הנהג הוא נהג חדש, החוק ובתי המשפט נוטים להחמיר יותר בענישה ולכן ישנה חשיבות רבה לקבלת ייצוג משפטי של עורך דין תעבורה מומלץ.

האם אתה נהג חדש?

במהלך השנתיים הראשונות ממועד הוצאת רישיון הנהיגה, נחשב הנהג לנהג חדש. כמו כן, פקודת התעבורה קובעת הגדרה נוספת: נהג חדש צעיר, החלה על מי שהנו מתחת לגיל 24. החוק מטיל מגבלות שונות על נהגים חדשים וכן מחמיר עמם כאשר הם מבצעים עבירות תעבורה. זאת מתוך התובנה כי העדר ניסיונם בנהיגה עלול להוביל לחוסר זהירות בכביש ולסיכון חיי אדם. על כן, היכן שכל נהג זקוק לייעוץ וייצוג משפטי כאשר הוא מואשם בעבירת תעבורה, הדבר נכון פי כמה עת שמדובר על נהג חדש ובפרט כאשר היה הוא מעורב בתאונת דרכים, כפי שנסביר להלן.

תאונות דרכים

כל תאונת דרכים חושפת את הנהג האשם בתאונה לחקירת משטרה ולאפשרות של כתב אישום. קל וחומר היכן שמדובר על נהג חדש שהרשויות רואות בו כמי שיש להרתיעו מפני עבירות תעבורה. על כן, בקרות תאונת דרכים, חשוב מאוד כי הנהג יפנה אל עו"ד תעבורה לייעוץ משפטי.

חשיבותו של זה עולה והופכת לקריטית ממש כאשר מדובר על תאונת דרכים קטלנית, מדוע? ככל שהתאונה היא ללא נפגעים או עם פגיעה קלה בלבד, לרוב תסתיים חקירת המשטרה ללא העמדה לדין. אולם בסיטואציה של תאונת דרכים שגרמה למותו של אדם, המצב שונה לגמרי. אז, הסיכון לכתב אישום הוא גבוה מאוד ומדובר בעבירות חמורות ביותר של גרימת מוות ברשלנות או הריגה אשר דינן הוא מאסר.

 גרימת מוות ברשלנות

חלק גדול מתאונות הדרכים הקטלניות מתרחשות עקב רשלנות של הנהג ולא מתוך אדישות או כוונה לפגוע. פירוש הדבר הוא כי הנהג פעל מתוך חוסר מודעות לאפשרות כי התנהלותו בכביש תביא למותו של אחר. לא אחת, נהגים המעורבים בתאונות אלו הם נהגים חדשים אשר טרם רכשו את הניסיון בכביש ואינם מודעים כלל או באופן מלא לסכנות. החוק קובע לעבירה זו עונש מאסר מינימאלי של שישה חודשים והענישה המקסימאלית היא שלוש שנות מאסר. על כן, זקוק הנהג אשר הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה זו לייצוג משפטי של עו"ד תעבורה מומלץ, אשר יבחן האם ניתן להפריך את אשמת הנהג בתאונה ואם לא, לפעול לענישה מקלה שאינה כוללת עונש מאסר בפועל או עונש קצר יותר מהקבוע בחוק.

הריגה

ישנם מקרים של תאונות דרכים בהם כתב האישום יהיה בגין הריגה ולא גרימת מוות ברשלנות. זאת כאשר מיוחס לנהג יסוד נפשי של אדישות לתוצאות התנהלותו בכביש ולא יסוד של חוסר מודעות כפי שקורה באישום של גרימת מוות ברשלנות. למשל כאשר התאונה היא תוצאה של מהירות מופרזת ו/או נהיגה בשכרות.  כאשר מיוחסת לנהג עבירה של הריגה, אזי העונש לו חשוף הנהג הוא עשרים שנות מאסר. במקרה שכזה, עורך דין תאונות דרכים יבחן האם אשמת הנהג בתאונה כפי שטוענת התביעה היא מבוססת או שניתן להפריכה. אם הדבר אינו אפשרי בנסיבות העניין, ינסה עורך הדין להוכיח כי הנהג לא היה מודע לתוצאות מעשיו, על מנת שכתב האישום יופחת לגרימת מוות ברשלנות.

פנייה לייצוג משפטי

בפתח הדברים ציינו כי החוק ובתי המשפט מחמירים עם נהגים חדשים המבצעים עבירות תעבורה. על כן חשוב מאוד כי יפנו בסיטואציה שכזו לייעוץ משפטי של עו"ד תעבורה מומלץ. לקבלת ייצוג משפטי מקצועי יש חשיבות מכרעת כאשר מדובר על תאונת דרכים ותאונה קטלנית בפרט. אז חשוף הנהג לכתבי אישום חמורים אשר הרשעה בהם עלולה להוביל לעונשי מאסר בפועל. עורך דין בעל שם בתחומו ובעל ניסיון רב, יוכל למזער את הנזק עבור הנהג כתוצאה מההליך המשפטי, הכל בהתאם לנסיבות העניין.

המאמר נכתב ע״י ניר שלום – עורך דין תעבורה

נהג חדש פגיעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד