י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

דעי את זכויותייך: מעקב הריון ולידה

כל אישה יודעת שתקופת ההיריון מלאה במעקבים ובבדיקות, וכל אישה יודעת שהיא יכולה להחליט לאלו בדיקות להגיע ומאלו להימנע, שיש בדיקות שניתנות בחינם ויש בדיקות שדורשות תשלום, אך בנוסף לכך גם חשוב לדעת שלאישה בהיריון יש לא מעט זכויות, כאלו שמוטב לנצל ושחשוב להכיר, ופה ננסה להאיר במעט את הסיטואציה

דעי את זכויותייך: מעקב הריון ולידה
תינוק אחרי לידה צילום: pixsabay

כל אישה יודעת שתקופת ההיריון מלאה במעקבים ובבדיקות, וכל אישה יודעת שהיא יכולה להחליט לאלו בדיקות להגיע ומאלו להימנע, שיש בדיקות שניתנות בחינם ויש בדיקות שדורשות תשלום, אך בנוסף לכך גם חשוב לדעת שלאישה בהיריון יש לא מעט זכויות, כאלו שמוטב לנצל ושחשוב להכיר, ופה ננסה להאיר במעט את הסיטואציה.

 זכות לצד שיקולים מושכלים

רגע לפני שנדון אודות הזכויות שמלוות את האישה ההרה במהלך חודשי ההיריון, חשוב להבין שגם במהלך הלידה יש לאישה לא מעט זכויות. כך למשל האישה יכולה לקבוע לגבי שיטת הלידה הרצויה, להחליט שהיא יולדת בביתה, להחליט שהיא אינה מסכימה שהבעל ילווה אותה בעת הלידה, להחליט שאינה רוצה אפידורל, להחליט ללדת בחדר לידה טבעי (בהנחה ויש מקום פנוי) וכדומה, אך יחד עם זאת ולצד חופש הבחירה המוחלט, גם רצוי להיות קשובים להמלצות של הצוות הרפואי, כי באחריותו להיות רגיש למתרחש ולהגיב בהתאם, ואם הצוות הרפואי אינו קשוב למצב או לחלופין אינו מיידע את האם בנוגע להחלטות כאלו או אחרות, יתכן שהמצב יוביל לנזק משמעותי ואף יתכן שלאחר מכן הסיטואציה תוגדר כרשלנות - רשלנות רפואית בלידה.

אין ביטוח רפואי - מה עושים?

האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה קבע שמומלץ לכל אישה הרה לבקר אצל רופא הנשים כ5 פעמים במהלך ההיריון, כאשר חמשת הפעמים מתפזרות בין שבוע 17 לשבוע 24, בין שבוע 24 לשבוע 30 ובין שבוע 30 לשבוע 36, ובין לבין גם מומלץ להגיע לבדיקות דם, בדיקת אחיות ובדיקות אולטרסאונד. עם זאת, מה עושים אם אין ביטוח רפואי? ובכן כל אישה הרה צריכה לדעת שטיפת חלב (פועלת מטעם משרד הבריאות) מספקת שירות לכל אישה, בתמורה ל180 ש"ח שמעניקים שירות מקיף לחצי שנה. כמו כן, גם אם אין ביטוח רפואי ואף לא מעמד חוקי, עדיין כל אישה זכאית להגיע למיון בעת ההיריון וכמובן זכאית ללדת בבית החולים, וזאת ללא שום תנאי מקדים.  

הזכות להחליט על המשך ההיריון

אחת מהזכויות הראשיות נוגעת להחלטה להפסיק היריון, משמע חשוב לדעת שיש לא מעט מקרים שעבורם "הוועדה להפסקת היריון" קובעת שאכן ניתן לקטוע את ההיריון (אם כי כמובן לא תמיד), ועל כן חשוב לדעת שאם ההיריון עלול לסכן את בריאות האישה, הרי שהחוק עומד לצד האישה ההרה - מאפשר לה להחליט האם להפסיק את ההיריון. מה קורה אם אף אחת מהסיטואציות אינה רלוונטית ועדיין מבקשים להפסיק את ההיריון? רוב הסיכויים שההפלה לא תתאפשר.

ומה מעבר?

לאחר שדנו אודות זכויות האישה במהלך הלידה וההיריון, נוסיף ונציין שקיימת אפשרות לבחור בלידה טבעית, כשניתן למצוא מרכזים ייעודים לכך. כמו כן, גם לאם הטרייה יש זכויות ואף כאלו שנוגעות למקום העבודה. מכאן שחשוב לדעת שאין לפטר אישה במהלך ההיריון ולאחר לידה ובנוסף אין לפטר את האישה כ60 יום לאחר שנגמרה חופשת הלידה. כמו כן, אם האם לקחה בתום חופשת הלידה חופשה ללא תשלום, גם אז אין לפטרה. מה עוד? אין להרע אין תנאי העבודה או להחליף לאם תפקיד, ובטח שאין להודיע על ביטול התפקיד, עובדה שלכאורה מצריכה להישאר בבית. חשוב להבין שבמקרים מעין אלו מעבידים רבים נוטים לגלות "יצירתיות", ועל כן בעת ספק מוטב לפנות אל עו"ד שמתמחה בתחום.

הריון הריון בסיכון זכויות רשלנות רפואית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד