ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
עשרות מיליוני שקלים

נאמני ההקדש הוותיק נעצרו בחשד להונאת ענק

עשרות מיליוני שקלים: חקירה סמויה של משטרת ישראל הביאה לחשיפתה של פרשית סחר בנכסיו של הקדש ותיק בירושלים ע"י נאמניו וכן קבלת כספים במרמה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בעבורם • כל הפרטים

נאמני ההקדש הוותיק נעצרו בחשד להונאת ענק
חרדים עצורים צילום: פלאש 90

שעות לפני הדיון בבית משפט העליון בעניין ההקדש "עץ חיים", המשטרה עצרה הבוקר (שני) חמישה חשודים, בהם ארבעה נאמנים ויועץ נדל"ן - בחשד לסחר בנכסים תוך ניגוד אינטרסים, ובעצם, כך ע"פ החשד, רוקנו את ההקדש מנכסיו והרווחים הלכו לכיסם.

חוקרי מחלק ההונאה של משטרת ירושלים מנהלים מזה כשנה וחצי חקירה סמויה, שעניינה חשד לסחר בנכסיו של הקדש ותיק ומוכר בירושלים, "עץ חיים", שהחל לפעול טרם קום המדינה, וצבר לאורך עשרות שנים מאות נכסים בירושלים, שרובם נמצאים באזור מרכז העיר ירושלים.

חקירת המשטרה העלתה חשד נגד ארבעה מ'נאמני' ההקדש, שלאורך השנים האחרונות פעלו יחד עם יועץ נדל"ן, על פי החשד בניגוד לאינטרסים של ההקדש, והחלו ל'רוקן' אותו מנכסיו באמצעות מכירתם לחברות ויזמי נדל"ן שונים, ובדרך זו שלשלו עפ"י החשד לכיסם עשרות מיליוני שקלים.

עוד עלה חשד בחקירה, כי החשודים מסרו תצהירים כוזבים באשר למצבם המשפטי של הנכסים, שהציגו אותם כנכסים ציבוריים (במקום נכסי דת), וזאת במטרה שידונו בבית משפט אזרחי לאישור העסקאות ומכירתם, עפ"י החשד במחיר נמוך משמעותית משווים האמתי.

עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, בשעות הבוקר המוקדמות הגיעו חוקרי המשטרה לבתיהם של 5 החשודים, 4 נאמני ההקדש ויועץ הנדל"ן, כולם בשנות ה-50 וה-70 לחייהם, והם נעצרו לחקירה בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות לפי חוק איסור להלבנת הון, עבירות מקור של מיסוי במקרקעין במידה והעסקה דווחה בחסר או שלא בתום לב.

בשעות הצהריים יובאו החשודים בפני בית משפט השלום בירושלים, שם יתקיים דיון בעניינם. 

בעוד כשעה צפוי להתקיים דיון בבית המשפט העליון, בעתירת תלמוד תורה "עץ חיים" ביתר עלית כנגד נשיא בית הדין הרבני, הנהלת בית הדין, היועמ"ש ועוד, על רקע שיתוקו של בית הדין הרבני להקדשות כבר מעל לחצי שנה עקב פיזורו של הרכב הקודם בדצמבר 2018 ע"י כב' נשיא בית הדין הרבני - הרב דוד לאו.

ואשר כתוצאה מכך העותרות מנועות מלקבל סעד בבית הדין, בה בעת שעמותת "עץ חיים" נמצאת בהליכי פירוק והבראה בבית המשפט המחוזי, בכך זכויותיהן של העותרות כנהנות הקדש "עץ חיים", עלולות להיפגע.

עו"ד בתיה כהנא דרור המייצגת את העותרות: "הרכב בית הדין הקודם שפעל בראשות הרב שלמה שטסמן החל משנת 2016 היה למעשה ההרכב הראשון שלא רק איתר את הליקויים החמורים בפעילות נאמני ההקדשים, אלא גם נקט בפעולות תכליתיות וחיוניות להצלת ההקדשים ומניעת המשך גזילתן ואובדנן".

לדבריה, מדובר בנכסי הקדש בשווי עשרות מליוני שקלים, אם לא יותר, ואין ספק כי קיים צורך דחוף בחידוש פעילות בית הדין למניעת המשך הנזקים החמורים העלולים להיגרם לעותרות ולכלל ההקדשים". 

מהפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי שלושה מתוך ארבעת נאמני ההקדש הינם בעלי שם משפחה זהה. יועץ הנדל"ן שנעצר, היה מעורב בעבר בפרשה דומה במגזר החרדי.

עץ חיים נאמני הקדש הונאה של מיליונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד