י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החשד להונאת ענק

נאמני 'עץ חיים' שוחררו בתנאים מגבילים

ארבעת חברי הקדש 'עץ חיים' הובאו לבית משפט השלום בירושלים לאחר שנחקרו - שם הוחלט לשחררם בתנאים מגבילים בהם ערבות עצמית, הפקדת דרכון, איסור יצירת קשר עם המעורבים למשך חודש ומגבלות נוספות

נאמני 'עץ חיים' שוחררו בתנאים מגבילים
עצור חרדי. תמונת אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החשד להונאת ענק ב'עץ חיים': בתום חקירתם של ארבעה מחברי ונאמני ההקדש ואיש העסקים, הם הובאו לבית משפט השלום בירושלים, שם חוקרי מחלק ההונאה הגיעו להסכמה עם עורכי הדין של החשודים, כי אלה ישוחררו בתנאים מגבילים.

על פי חשד מחלק ההונאה, בשנים האחרונות הקדש "עץ חיים" ביצעו עסקאות במכסה שלא קיבל את אישור הרגולטור. "עובדתית ניתן לומר כי נכסי ההקדש דוללו באופן ניכר" אמר לבית משפט החוקר אופיר אלמליח. על פי החשד, "ידיים פרטיות קיבלו את הנכסים במרמה". מחקירת המשטרה עולה כי הכספים שהיו אמורים להגיע - "לא הגיעו לחשבון העמותה ובכך הטענה שלנו שהנאמנים הפרו את חובת נאמנותם".

מהפרטים שהיגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי תיק החקירה מתמקד בעסקה שנערכה בשנת 2015 ו-2017 על שכונת עץ חיים, כאשר נאמני העמותה חתמו על עסקאות ללא אישור הרגולטור. "הסכומים שעליהם נחתמה העסקה הם נמוכים באופן ניכר מהאופי האמיתי שלה" אמר החוקר. לדבריו, הנאמנים טענו לטענתם שלא היו מודעים בזמן אמת לנתונים המהותיים של העסקאות. בניגוד לכך, המשטרה טוענים כי "הנאמנים היו מודעים לכל שלב של העסקאות כמו גם הצדדים האחרים של העסקה, שאחד מהם אף הוא עצור".

לסיכום דבריו אמר החוקר כי המשמעות של התיק הסבוך הזה "שמיליוני שקלים שהיו מופקדים בידם, הלכו לידיים הלא נכונות". מאחר ומדובר בתנאים מגבילים שאינם ניתנים להתנייה על ידי קצין משטרה, חמשת החשודים הובאו בפני השופט אורן סילברמן, עם בקשת היחידה החוקרת לשחררם בתנאים הבאים: ערבות עצמית, ערבות צד ג', הפקדת דרכון, איסור יצירת קשר עם המעורבים למשך חודש, התייצבות לחקירה על פי דרישה, הפקדה כספית בסך 10,000 ש"ח, וכן הרחקה ממשרדי עמותת עץ חיים למשך חודש.

הראשון ששוחרר, הוא איש העסקים שנעצר במסגרת הפרשה, שצפוי לשהות במשך עשרה ימים במעצר בית, לא בביתו אלא בבית מלון בסמוך לקרית הלאום בירושלים. כמו כן ערבות עצמית 10,000 וצד ג' 10,000 ש"ח, כך גם הפקדה של מזומנים בסכום זהה.

כפי שדווח הבוקר ב'בחדרי', מדובר בחקירה סמוייה המתנהלת מזה כשנה וחצי במחלק ההונאה של מחוז ירושלים, אולם ככל הנראה איש מהעצורים לא הופתע, שכן לפחות חלקם ידעו על קיום החקירה ואולי גם ציפו למעצרם, ואף היו ערוכים לכך.

על פי החשד, ארבעה מנאמני ה'הקדש' עץ חיים, שהחל לפעול עוד בטרם קום המדינה ולו מאות נכסים בירושלים בשווי עתק, פעלו יחד עם איש עסקים יועץ נדל"ן, ובניגוד לאינטרסים של ההקדש שמטרתם לשרת ציבור רחב לו הוענק ההקדש, על פי החשד הם החלו ל'רוקן' אותו מנכסיו באמצעות מכירתם לחברות ויזמי נדל"ן שונים, ובדרך זו שלשלו על פי החשד לכיסם עשרות מיליוני שקלים.

עוד חשד שעלה בחקירה הוא כי החשודים מסרו תצהירים כוזבים באשר למצבם המשפטי של הנכסים, שהציגו אותם כנכסים ציבוריים (במקום נכסי דת), וזאת במטרה שידונו בבית משפט אזרחי לאישור העסקאות ומכירתם, עפ"י החשד במחיר נמוך משמעותית משווים האמתי.

הקדש עץ חיים נאמני הקדש חקירה ערבות כספית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד