י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המאבק על השידוכים

תביעת הענק נגד 'הידברות' – קרסה ונמחקה

אתר השידוכים 'שליש גן עדן' תבע את ארגון 'הידברות' בסך חמישה מליון שקלים על הפרת זכויות יוצרים - אך בהמלצת השופט משך את התביעה ואף חויב לשלם חלק מהוצאות המשפט

תביעת הענק נגד 'הידברות' – קרסה ונמחקה
יעקב נאומי, פלאש 90

שכר טרחה גבוה, חיוב משמעותי בהוצאות שכר טרחה של הנתבעים, מעבר בין מספר משרדי עורכי דין ותיקון כתב התביעה - כך התרסקה תביעת "שליש גן עדן", אתר שידוכים מסחרי, בסך של 5 מיליון שקלים, נגד ארגון הידברות, המפעיל את "שבע ברכות" – אתר הכרויות חינמי לדתיים.

מזה 7 שנים מפעיל ארגון הידברות את אתר "שבע ברכות", הנועד להיכרויות בין דתיים, מסורתיים, בעלי תשובה ועוד. במהלך השנים נישאו דרך האתר יותר מ-2,000 זוגות, וכיום רשומים בו 40,000 מנויים ומנויות.

בזמן שענף ההיכרויות בארץ ובעולם מגלגל מיליארדים, החליטו בהידברות להעניק את השירות בחינם לחלוטין, כמיזם חברתי, על מנת לעזור באמת ובתמים לציבור שמתקשה במציאת זוגיות. עד היום הושקעו באתר מאות אלפי שקלים, על מנת לשכלל ולהפוך אותו למה שהוא היום – הפלטפורמה המובילה, המאובטחת והעדכנית ביותר להיכרויות במגזר הדתי.

אבל לדבר אחר הם לא ציפו – בפברואר 2017 חברה מתחרה משמעותית בשוק, "שליש גן עדן", הגישו תביעה בסך חמישה מיליון שקלים, תוך טענה על הפרת זכויות יוצרים וגזל סודות מסחריים.

הכל החל כשהידברות החליטה לשדרג את "שבע ברכות" למערכת ועיצוב חדשניים יותר, בשנת 2015. לשם כך גויס מתכנת שבנה את האתר בפלטפורמה (מערכת ניהול) שהקים ויסד מתכנת אחר בשם עידו פורטל.

אותה פלטפורמה הוקמה על ידי עידו פורטל, ושימשה אותו לבניית עשרות אתרי אינטרנט בשנים שלפני כן. אותו עידו פורטל בנה זמן קצר לפני כן אתר הכרויות אחר עבור "שליש גן עדן" - אתר בשם "דובדבן", שהיה מיועד למגזר החילוני - וב"שליש גן עדן" טענו שחלקים מסוימים מקוד התכנות של "דובדבן" עברו אל "שבע ברכות".

למרבה התמיהה, בחרו בשליש גן עד לתבוע את ארגון הידברות שהוא הלקוח, במקום את המתכנת שלטענתם ביצע את ההעתקה כביכול. רק מאוחר יותר הוא התווסף לתביעה, לאחר שהשופט תמה על כך באופן ברור, ואמר במפורש שליבת הסכסוך היא בין "שליש גן עדן" לבין המתכנת, ולא בינה לבין ארגון הידברות - שהוא בסך הכל לקוח שהזמין מוצר.

במהלך המשפט הוגשה כנגד נבון תביעה שכנגד, על ידי המתכנת עידו פורטל. פורטל טען כי נבון טוען לזכויות יוצרים במערכת שאינה שלו כלל, ושפותחה שנים רבות קודם לכן, באופן עצמאי לחלוטין וללא קשר לתקופה הקצרה יחסית שבה עבד עבורו. בנוסף טען פורטל כי נבון מטריד את לקוחותיו, ומפיץ טענות כאילו מדובר במערכת גזולה - דבר הפוגע במטה לחמו של פורטל.

במהלך המשפט החליף נבון עורכי דין, שחלקם תיקנו את כתב התביעה, מה שגרר הוצאות מוגדלות. כאשר במשרד עורכי הדין האחרון שייצג את התובעות ביקשו לתקן את כתב התביעה שוב, השופט רמי אמיר הודיע כי הוא דוחה את הבקשה, ומאידך המליץ לנבון למחוק את התביעה.

בסופו של הליך, נבון קיבל בלית ברירה את הצעת השופט ומשך את התביעה, תוך שהשופט רמי אמיר חייב אותו בתשלום הוצאות משפט בסך 30,000 ש"ח, מעבר ל-19,000 ₪ ששילם לנתבעים עד כה כהוצאות משפט בדיונים הקודמים.

הדברות תביעה זכויות יוצרים שידוכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד