י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מיוחד ל'בחדרי'

סיור מרתק וחד פעמי ב"עיניים של המדינה"

על רקע התקיפה בסוריה המיוחסת על פי פרסומים זרים לישראל, יצא כתב 'בחדרי חרדים' אל חמ"ל יחידת הבקרה של חיל האוויר בפסגת הר מירון הפסטורלי שלא לחינם מכונה 'העיניים של המדינה' • "מהרגע שהתיישבתי מול מסכי המחשב, התנתקתי מכל הסובב אותי והתרכזתי"

סיור מרתק וחד פעמי ב"עיניים של המדינה"
בסיס יב"א צפוני בהר מירון צילום: דובר צה"ל

הלילה בוצעה תקיפת משמעותית על יעדים של איראן וחיזבאללה בסוריה, תקיפה שמיוחסת על פי מקורות זרים לחיל האוויר הישראלי. בין היעדים שהותקפו, מחסני נשק מתקדם. היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה, כשחצתה את רף 300 ק"ג בהעשרת אורניום.

"איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני" אמר ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו. "כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול. עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן" הוסיף.

הנוף הנשקף מפסגת הבסיס, במרכזו ניתן לראות את החרמון

התקשורת הסורית הרשמית דיווחה כי "ההתקפות הגיעו ללא התגרות מצידה של סוריה והפרה של החוקים הבינלאומיים". לטענת הסורים מספר טילים שנורו על ידי חיל האוויר הישראלי הופלו. הממשלה הסורית פרסמה הודעה בה כינתה את ההתקפות בניסיון לתמוך ב"טרוריסטים, מורדים, קבוצות אנטי-מדינה" במדינה. בישראל כמקובל, המשיכו את העמימות וסירבו להגיב על המתקפה אתמול. עם זאת, איראן וחיזבאללה לא התייחסו עד כה לתקיפות.

כלי תקשורת זרים דיווחו כי ישראל פתחה באחת ההתקפות האוויריות הקטלניות ביותר על סוריה, כאשר על פי הדיווחים, ישראל הרגה 10 אנשי מיליציה איראניים ולוחמי חיזבאללה ושישה אזרחים. דיווחים נוספים הגיעו מקפריסין השכנה, שם דווח, כי טיל סורי נפל ככל הנראה בניקוסיה - קפריסין מבלי לגרום לנפגעים. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות 'רויטרס', הטיל התרסק במרחק של 20 ק"מ מהבירה ניקוסיה בצפון קפריסין. עוד דווח, כי אזרחי האזור ששמעו פיצוצים באמצע הלילה, היו בטוחים שמדובר בהתרסקות מטוס או רעידת אדמה.

מבט מהאוויר על בסיס יב"א הצפוני

אין כמעט אדם חרדי שלא ביקר מעולם בהר מירון, אשר למרגלותיו נמצאים קבריהם של התנאים, רבי שמעון בר יוחאי ורבי אלעזר בנו. ברום ההר, בגובה המתנשא ל-1,204 מטר מעל פני הים, שוכן לו בסיס צבאי. ההר נקרא ע לשנות ה-50 ג'בל ג'רמק - אך עדיין יש מי שמכנים את ההר בשם זה. מדובר בבסיס צבאי של חיל האוויר בשם יב"א צפוני - יחידת בקרה אזורית, שאמונה על יצירת התמונה האווירית בצפון הארץ, פיקוח, בקרה ובעיקר שמירה.

אך לא רק בשמי ישראל, כלי הטיס של חיל האוויר שחגים במדינות שכנות - עוינות - מפוקחים ומנוהלים באופן מלא על ידי החמ"ל של יב"א, שם מנהלים ומנטרים את התנועה האווירית בכל המרחב הישראלי, כך גם גילוי וזיהוי ניסיונות חדירה למרחב האווירי של מדינת ישראל, והכוונת כלי הטיס המיירטים של החיל אל עבר מטרות אוויריות. כל מטוס ישראלי שממריא מהבסיס האב שלו, מתנתק למעשה מהבסיס ועובר לפיקודו המלא של החמ"ל, שכולל הגדרות מהירות וגובה טיסה, נתיב ופעולות נוספות.

החמ"ל המשמש כ'עיניים של המדינה' ממנו מנהלים את התקיפות בסוריה

נכון לשעה זו ישראל טרם התייחסה לתקיפה בלילה האחרון בסוריה, שעל פי ‏מרכז המעקב הסורי נהרגו בה 16 בני אדם ועשרות נפצעו, מרביתם חיילים סורים ולוחמי מליציות איראניות. במידה ואכן מדובר בפעולה של צה"ל - ההוראה להמטיר אש, התקבלה ישירות מהחמ"ל ביב"א הצפוני בפסגת הר מירון - העיניים של המדינה. כך היה גם במבצע "קלף חדש" בי"ד שבט, תקיפה ממושכת של צה"ל במהלכה, כך על פי גורם בכיר בצה"ל, "פוגעים בתשתיות של כוח קודס, בין היתר בנמל תעופה בינלאומי בדמשק, שם יש אתר אחסון של כוח קודס".

במהלך מבצע "קלף חדש", כוחות צה"ל הזהירו את את הסורים מלבצע ירי נגד מטוסים. עם זאת, בוצע ירי של עשרות טילים ובעקבות כך צה"ל תקף מספר סוללות הגנ"א סוריות. "אירן מנצלת את סוריה, וסוריה משלמת מחיר יקר" אמר הגורם הבכיר לאחר התקיפה בינואר. המבצע החל באותו היום בשעות הצהרים, כאשר טיל איראני שוגר מסוריה לעבר החרמון בו שהו אלפים, ומערכת כיפת ברזל יירטה את הטיל.

מעטפת ההגנה (הסבר, בסוף הכתבה)

מי ששיגר את הטיל היו "פעילים איראניים מאזור דמשק, באזור שלא אמורים להיות בו איראניים. ניסיון איראני לתקוף את ישראל" אומר הגורם, והוסיף "אנחנו במוכנות מוגברת במערכי הגנה ובמערכים נוספים לכל התפתחות, נחושים להגן על אזרחי ישראל ועל שטח ישראל". הוא אף התייחס למבצע "קלף חדש" ואמר כי "המתקפה היא תגובה למתקפה איראנית על שטח ישראל".

במהלך המבצע, חיל האוויר תקף מספר מערכות תשתית של כוח קודס בסוריה, אתרי אמצעי לחימה, מודיעין ואימונים. אחד המוקדים המרכזיים היה אתר אחסון אמל"ח משמעותי בנמל תעופה אזרחי, בסמיכות לחלקים האזרחיים של נמל התעופה ישנו מחסן אחסון. "איראן מנצלת את סוריה לפעילות שלה וסוריה משלמת מחיר יקר על האפשור של הפעולה האיראנית" אמר הגורם. בעקבות המבצע, הוחלט לסגור את אתר החרמון.

כונן מבצעי בחמ"ל הבסיס

על מנת להכיר קצת יותר את הפעילות, נדדנו לצפון לפסגת הר מירון, שם נפגשנו עם סא"ל ע', מפקד יב"א צפוני, שהרחיב על הפעילות העניפה של חיל האוויר. הוא כמובן סירב לפרט יותר מידי, ונזהר בלשונו מאוד. על מרבית השאלות הקשורות לתקיפות, השיב "איני יודע", ודגל המדיניות העמימות שאופפת את צה"ל בכל הקשור לפעילות מחוץ לתחומי מדינת ישראל.

במהלך הביקור במקום, כאשר מבחוץ ניבט לעברנו נוף עוצר נשימה, סא"ל ע' פירט על פעילות החמ"ל ועל אותן דקות דרמטיות בהן מתקבלת ההחלטה אם לתקוף או לא. עם זאת, לצד הדריכות הקבועה - כאשר הוא עצמו מתגורר באיזור ומוכן לכל הקפצה, סא"ל ע' סמוך ובטוח בחייליו שכבר הוכיחו עצמם גם בזמני לחץ ובהקפצות מהירות. אחד מחייליו, שהוקפץ לחמ"ל בטרם החלה התקיפה ב-20 באפריל - סיפר ל'בחדרי חרדים' כי קיבל שיחת טלפון שעליו להתייצב בדחיפות בבסיס ואכן הוא הופיע תוך זמן קצר.

סא"ל ע'

הוא תיאר את כניסתו לחמ"ל הגועש. "לקח לי כמה דקות להתאפס, ומהרגע שהתיישבתי מול מסכי המחשב, התנתקתי מכל הסובב אותי והתרכזתי במה שהוכשרתי". גם הוא כמו סא"ל ע' ממעט לפרט על התקיפות עצמן מטעמי ביטחון שדה, אך מדגיש כי אין הפתעות. "כל אחד אמון על התפקיד שלו, מרגע קבלת ההחלטה לתקוף, הכל פועל מהר מאוד. את הנשימה העמוקה אני נושם ברגע שכלי הטיס שלנו שבים לתחומי ישראל - עד לתקיפה הבאה".

ולסיום, אם תהיתם מה הם הכדורים הגדולים שנצפים על חלק המבנים בתוך הבסיס - אותם ניתן לראות גם בבסיסי צה"ל נוספים - אתם לא לבד, גם אני לא ידעתי. שאלתי וקיבלתי תשובה מעט מפתיעה, הם אינם קשורים לתחום הגרעין או משהו מסתורי אחר. מדובר במעטפת הגנה על אנטנות צבאיות. כאמור מדובר בהר המתנשא לגובה 1,204 מטר מעל פני הים, כך שהרוחות הנשבות שם הן עוצמתיות וכך גם הגשמים הרבים והעזים, לכן ישנה מעטפת הגנה מפני פגיעות הטבע ולא משהו מסתורי.

יחידת בקרה אווירית צפונית חיל האוויר תקיפה בסוריה תקיפה אווירית הר מירון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד