ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
עידן חדש ביחסי החרדים והשמאל?

ברק: "נפעל לבטל את חוק הגיוס. ישראבלוף"

אהוד ברק הפך לאיש בשורה עבור הציבור החרדי ומפתיע בגישתו הייחודית לנושא חוק הגיוס שנחשב נפיץ במיוחד בחברה הישראלית והוביל אותנו לבחירות חוזרות | ברק הבטיח: "ממשלה שנהיה שותפים להקמתה, תוביל תוך 12 חודש לביטול חוק הגיוס"

ברק: "נפעל לבטל את חוק הגיוס. ישראבלוף"
אהוד ברק במסיבת עיתונאים צילום: פלאש 90

לקראת עידן חדש ביחסי הסיעות החרדיות עם השמאל? בעוד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק מנסה להקים גוש שמאל פוליטי שיתמודד יחד לכנסת ה-22 היום (שלישי), הוא מפתיע ומצהיר כי יפעל לבטל את חוק גיוס החובה, אותו הוא מכנה כישראלבלוף.

במסיבת עיתונאים שכינס היום בתל אביב, אמר ברק, "ממשלה שנהיה שותפים להקמתה, תוביל תוך 12 חודש לביטול חוק הגיוס. סוף לישראבלוף. נביא וניישם תכנית שילוב: מגיוס למראית עיין, להשתלבות״. לדבריו, "אנחנו מתחייבים לחתוך את הקשר הגורדי הזה שהסתבך ללא מוצא".

ברק הוסיף והבהיר, "נחתוך את הקשר הגורדי הזה, אם תתנו לנו את אמונכם, וננוע קדימה, מכפייה שנכשלה - לשילוב מצליח״. ברק ציין כי ״יהיו מתנגדים. יהיו מטיפים בשער. יהיו רואי שחורות. הם היו שם בלי סוף, גם כאשר הוצאתי את צה״ל מלבנון וקטעתי באחת שרשרת דמים מיותרת".

על פי התוכנית של ברק יבוטל חוק הגיוס, צה״ל יגייס רק לפי הצורך ויתגמל את החיילים בשכר הולם, מה שיסייע לתוכנית לשילוב החרדים בתעסוקה וישמור על מעמדם של בני הישיבות הלומדים במסגרת ׳תורתם אמונתם׳.

"לפני 20 שנה כראש הממשלה - הקמתי את וועדת טל שעסקה בשאלת גיוס בני הישיבות ודחית השירות בצה״ל. לכולנו היו כוונות טובות. אבל יש לומר את האמת. יישום חוק טל נכשל. וזה היה גורלם של כל הנסיונות מאז ולכן, הגיע הזמן לומר אמת! זה לא עבד ולא יעבוד", אמר ברק.

יחד עם דבריו הערבים לאוזן החרדית, השמיע ברק את משנתו הבעייתית מאוד ביחס לשאר הסוגיות הרגישות והנפיצות שעומדות במרכז הסטטוס קוו.

כך למשל אמר ברק, "אולם אני דוגל בחברה פתוחה, מכבדת מסורת, סובלנית ונאורה. ברוח הכרזת העצמאות וחזון הנביאים. אנחנו נגד הדתה. אנחנו נגד פלישה אל רשות הפרט ואל ד' אמות של היחיד. אנחנו נגד ההכתבה מה מותר ומה אסור לו לעשות בשבת. אנחנו נגד דחיקת נשים לאחור. נגד מניעת שירתן. נגד הפרדה במרחב הציבורי. אנחנו נגד התבדלות והתנשאות מכל סוג שהוא".

דבריו של ברק עשויים לפתוח פתח לשיתוף פעולה בין הסיעות החרדיות למפלגות השמאל, כאשר עניין חוק הגיוס צפוי להיות חלק מקווי היסוד במו״מ הקואליציוני הבא, במיוחד לאחר שאביגדור ליברמן, שעדיין מהווה חלק מגוש הימין בכנסת מתעקש שלא לשנות אות או פסיק בחוק שהוצע על ידי משרד הביטחון.

שותפו של ברק וסגן הרמטכ״ל לשעבר יאיר גולן אמר, "אנחנו עוסקים שנים ארוכות בסוגיית גיוס החרדים, ובהצלחה חלקית מאוד. עלינו להודות כי גיוס בכפיה אינו עובד, ולא יכול לעבוד. עלינו להודות כי החוק הנוכחי מעודד הישארותם של רבבות תלמידים בישיבות ובכוללים, גם כשאינם מתאימים ללימודים ארוכי שנים. מסיורי בחברה החרדית למדתי כי לא יותר משליש האברכים בכל מחזור מתאימים ללימודי קודש, ולאחרים מתאים יותר עתיד של לימודי חול ותעסוקה".
 

אהוד ברק חוק הגיוס שילוב חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד