י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
111 שוטרים נפצעו

ארדן: "אי אפשר לקחת האזרחים בני ערובה"

מאז פרוץ מחאת בני העדה האתיופית שלשום נפצעו יותר מ-100 שוטרים ונחסמו צירים רבים ברחבי הארץ • השר לבט"פ גלעד ארדן: "אי אפשר לקחת את האזרחים כבני ערובה" • משטרת ישראל הודיעה כי היא לא תאפשר חסימות צירי תנועה וכי הדבר "אינו חוקי" • 'בחדרי' עם הפרטים

ארדן: "אי אפשר לקחת האזרחים בני ערובה"
קבוצת שוטרים באחת ההפגנות אמש צילום: אדם שודלמן, פלאש 90

במהלך הלילה (רביעי) המשיכו מחאות אלימות ע"י אלפי מתפרעים במוקדים רבים ברחבי הארץ מצפון ועד דרום: בצמתים, כבישים ראשיים, בתוך הערים ומול תחנות המשטרה.

מאז שלשום בלילה במהלך ההתפרעויות האלימות, נפצעו כתוצאה מתקיפת שוטרים, זריקות אבנים, יידוי חפצים ובקבוקי תבערה 111 שוטרים, מרביתם טופלו בשטח. המשטרה עצרה עד כה 136 חשודים בגין תקיפות שוטרים, ונדליזם והפרה בוטה של הסדר הציבורי. 

על פי הודעות שמופצות ברשתות החברתיות, ההפגנות יימשכו גם היום החל מהשעה 15:30. לפי ההודעות, ייחסמו משעות אחר הצהריים צומת עזריאלי בתל אביב, מחלף פולג שבנתניה (כביש החוף), כביש 4 (בראשון לציון וביבנה), הכניסה לירושלים (גשר המיתרים).

וכן ייערכו הפגנות בצומת קריית אתא, צומת יקנעם, כיכר העצמאות בעפולה, תחנת המשטרה בראש העין, בכביש 431 (הכניסות והיציאות מהערים), בצומת אל על, בצומת בילו שליד רחובות, בצומת קסטינה, באשקלון (צומת היכל הספורט) ובבאר שבע (התחנה המרכזית).

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב דוד ביתן, אמר הבוקר בריאיון לגלי צה"ל בהתייחסו לחידוש האפשרי של המחאה כי "אם תבוא מחאה שמבטאת כעס וזעם, אבל היא תהיה בגבול הלגיטימי - אנחנו נייצר את האיפוק המתבקש. השוטרים מבינים את זה".

על השאלה האם חסימת כביש תתאפשר ללא אלימות, השיב ניצב ביתן: "חד משמעית. כל זה בכפוף לזמן, זה לא יהיה לזמן בלתי מוגבל. זה יהיה לזמן שניתן להכיל אותו וניתן לסבול אותו".

ממשטרת ישראל נמסר: "הרינו להבהיר כי חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור עפ״י חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים. לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם".

משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט.

בדברים שנשא אמש (שלישי) השר לביטחון-פנים גלעד ארדן בתום ישיבת מטה עם מפקדה המשטרה, הוא הביע ביקורת על הקווים האדומים שנחצו במהלך ההפגנות של יוצאי העדה האתיופית אתמול ברחבי הארץ.

"מחאת הקהילה היא לגיטימית", אמר ארדן, "אבל גם למחאה, לכל מחאה במדינה דמוקרטית, יש גבולות שאסור שיחצו והמשטרה לא יכולה להתעלם מהם".

לדבריו, "משטרת ישראל עשתה כל מאמץ כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם, הכוחות נהגו באיפוק ובהכלה. אני מודע גם לסבלו של הציבור הרחב ולאי הנעימות שנגרמה לעשרות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך צער רב".

ארדן הוסיף כי "חשוב להבין שהמשטרה נהגה כך כדי למנוע מפגעים נוספים בנפש שהיו מביאים להסלמת המצב ואיננו רוצים בכך. לצערי בקרב המפגינים היו ועדיין ישנם כאלה בשעות אלה שפועלים באלימות רבה ומשולחת רסן גם כנגד השוטרים שעושים את תפקידם וגם כנגד אזרחים תמימים".

"ראינו היום פורעי חוק אלימים מאוד בקרב המפגינים, שהשליכו בקבוקי תבערה רימוני הלם, השחיתו כלי רכב ותשתיות מדינה ואפילו ניסו להצית תחנות משטרה, האלימות הזו גרמה לפציעתם של עשרות שוטרים".

השר לביטחון פנים הוסיף כי "מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס, מפגינים שפוגעים בכוחות הצלה שמגיעים לסייע, מפגינים שמציתים תחנות משטרה – מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים בכבישים כבני ערובה ולסכן את חייהם".

"אנחנו נמשיך להיאבק על זכותם של המפגינים למחות, אבל לא נסבול אנרכיה ולא נסבול פגיעה קשה בסדר הציבורי, וכמובן לא נאפשר מחאה שפוגעת בגוף או ברכוש פגיעה חמורה".

כזכור, מאז שעות הצהרים (שני) לאחר הלוויתו של סלומון טקה, נערכות הפגנות של יוצאי אתיופיה בכל רחבי הארץ. בצומת קרית אתא נעצרו 19 מפגינים, ושוטר נפצע בינוני במחלף אולגה כתוצאה מאבן שהושלכה לעברו. המפגינים הציתו צמיגים, השליכו אבנים וגם העלו באש רכב נטוש. מעבר לכך, גם נגרמו נזקים לכלי רכב. אלפי נהגים תקופים בפקקי הענק בכבישי בארץ.

גלעד ארדן אנרכיה הפגנת אתיופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד