כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

על יעילותן של מצלמות האכיפה

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק' סוקר בטורו השבועי את יעילותן של מצלמות האכיפה החדשות ומציע להרחיב את פעילותן, אך במקומות אפקטיביים ומסוכנים

על יעילותן של מצלמות האכיפה

לאחרונה החלו לפעול ברחבי הארץ מצלמות האכיפה האוטומטיות המצלמות וקונסות נהגים שנוהגים במהירות מופרזת, או נהגים המתפרצים לצומת באור אדום.

באופן טבעי התעורר דיון ציבורי באשר ליעילותן של מצלמות האכיפה: האם הן מונעות תאונות או שאינן אלא מסחטת כספים מכיסי האזרחים, במסווה של דו"חות תנועה?

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מונש, בעיר ויקטוריה, אוסטרליה, שבחן את השפעתן של 87 מצלמות אור אדום ומהירות דיגיטאליות קבועות ומערכות התראה נלוות שמוקמו ב-77 צמתים מרומזרים, שם סוף לשאלה:

ממצאי המחקר מראים ירידות גדולות במספר התאונות עם נפגעים, כתוצאה משימוש במצלמות ומתמרור מתאים. כשנבדקו רק התאונות שבהן נסע רכב מכביש הגישה לצומת שבו הייתה מותקנת המצלמה, נאמדה הירידה ב-47%. בנוסף, כשנבדקו התאונות בכל כבישי הגישה לצומת נרשמה ירידה של 26%.

הנתונים מראים כי בכל 77 הצמתים שבהם מותקנות המצלמות, ניתן למנוע 17 תאונות קשות או קטלניות בשנה ו-39 תאונות קלות. החישוב מראה כי גם ניתן לחסוך שמונה מיליון דולר, כתוצאה מהתקנת המצלמות וצמצום תאונות הדרכים.

הנתונים מראים דבר נוסף: האפקט הגדול של המצלמות נרשם בעיקר בכבישים שבהם הותקנו המצלמות, (47%) אבל הנתון המעניין מראה על ירידה גם בכבישים המובילים לצומת, (26%). יתכן כי זה קשור לשילוט ולתמרורים המזהירים מפני נוכחות המצלמה. בויקטוריה, בדרך כלל מופיעים שלטים בסביבת הכבישים שבהם מופעלות מצלמות, ולעתים ניתן גם לראות אותם ממרחק. ניתן לשער כי הדבר מהווה אפקט מרתיע גם בכבישים שמסביב לצומת, שבהן נמצאות המצלמות.

מדובר בראיות חזקות לכך שטכנולוגיית אכיפה אוטומטית כזו, מובילה לירידה במספר התאונות עם נפגעים, כמו גם את העלויות הכרוכות בהן. השפעות המצלמות, על מספר התאונות נמצאו אחידות על פני כל הצמתים, שבהן הותקנו המצלמות.

אנו באור ירוק מאמינים כי נתוני המחקר מדברים בעד עצמם. יש להציב את המצלמות, אולם אך ורק בקטעי דרך מרובי נפגעים, הן בכבישים והן בצמתים, בהם שיעור ההיפגעות גבוה במיוחד. כדי לוודא שאכן יוצבו המצלמות במקומות הנכונים, אנו מציעים להקים ועדה בראשות שופט אשר תבחן את המיקום האפקטיבי והנכון למיקום המצלמות, כדי שלא ייווצר חלילה מצב של מסחטת כסף מהציבור. על המצלמות החדשות להיות גלויות לעין וחשופות לציבור, והכסף שיכנס בשל הדוחות, יופנה למלחמה בתאונות הדרכים.
אבואב מצלמות תנועה יעילות בטיחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד