ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הפוליטיקאים מתדלקים

הראשל"צ על האתיופים: "הם לא פראי אדם" • צפו

בשיעורו השבועי הנמסר מידי מוצ"ש, התייחס רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר למחאת העדה האתיופית וטען כי יש מי שמדליק ומסית אותם למחות ולהתנהג כך, שכן בטבעם הם עדיני נפש ולא פראי אדם כפי שמנסים להציג אותם • צפו בדבריו

הראשל"צ על האתיופים: "הם לא פראי אדם" • צפו
הראשל"צ הגרש"מ עמאר צילום: באדיבות המצלם

"אין עלייה שמרגשת אותנו כמו יהודי אתיופיה. רק יש קשיי קליטה. לא גזענות", כך הראשל"צ הגרש"מ עמאר בשיעורו השבועי בבית הכנסת 'נר התורה'.

במשך דקות הרחיב הראשון לציון על הקושי, אותו הם עוברים בעלייתם לארץ, אך נשא דברי עידוד וציין כי אין זו גזענות אלא קשיי קליטה.

בדבריו סיפר על דאגתו לקהילה האתיופית עת שכיהן כרב הראשי לישראל; "אני זוכר כמה פעמים הזמנתי ראשי ערים, התחננתי בפניהם. נסעתי לראש העיר פתח תקווה, אספנו את כל המנהלים בכדי שיקבלו אותם", סיפר רבה של ירושלים והרחיב בפסק שכתב על הקהילה, עליו סמך ידו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל.

צפו בדבריו המלאים:

בדבריו אף הפנה ביקורת כלפי אותם פוליטיקאים שמתדלקים את העדה האתיופית ומשתמשים באותן אמירות גזעניות כלפיהם, "מה שגורם להם להתנהג כך, כי יש כאלה אומרים להם, זה גזענות, שונאים אותכם. תדעו לכם הכל הבל", אמר הראשל"צ והוסיף כי אלה שאומרים כך, זה מחשבונות פוליטיים.

"אומרים להם כך כי זה חשבון פוליטי, עד שיוצאים דברים לא לעניין שמבזים את הקהילה בגלל זה. חבל הם לא כאלה, הם לא פראי אדם, הם אנשים עדינים. אני לימדתי חלק מהם, הכרתי אותם מקרוב, איזה עדינות נפש, רק מסכנים סובלים ולא רוצים לקבל אותם והרבה נפלו בגלל זה", אמר הראשל"צ בכאב.

"מה יעשו הנערים שלא רוצים לקבל אותם. ואם לומדים זה בדיעבד, מרגישים לא נח ואז נופלים. הרבה מהם יכלו להיות בני תורה כי יש להם אמונה ואוהבים את השם ואת התורה".

בתיעוד שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', נראה הראשל"צ מוסיף לאמר כי צריך להסביר להם, שהכל זה עניין של קשיי קליטה; "אבל אחרי הכל זה קשיים, אבל הקשיים הם קשיים של קליטה. במקום לבוא להסביר להם שזה הקשיים ולעודד אותם זה מושך מכאן וזה מושך מכאן".

"כל אחד בא עם שפה אחרת, עם מנטליות אחרת, מנהגים אחרים, חשיבה אחרת. פתאום נמצאים כאן מכל הארצות ואנחנו מתפלאים איך יש ויכוח. הפלא הוא איך אנחנו מסתדרים חיים ביחד ב"ה ואוהבים זה את זה".

"אנחנו אוהבים אותם אהבת נפש, אין עליה שמרגשת אותנו כמו העליה של יהדות אתיופיה", ציין רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר.

בדבריו התייחס גם כן הגרש"מ לאפליה הקיימת בין ספרדים לאשכנזים וציין כי אנו עדיין בגלות, "אז יש לנו טענות, למה לא מקבלים את הבנות שלנו לסמינר הזה, והבנים לישיבות. אנחנו מתפלאים, אבל זה הגלות. הגלות לא נגמרה", כך הרב עמאר.

הפגנת אתיופים יהודי אתיופיה אפליית אתיופים יוצאי אתיופיה הרב עמאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד