י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הסטטוס קוו - טעות"

התכנית הדרמטית של אדלשטיין שמפתיעה את הח"כים החרדים

הנציגים החרדים בכנסת הופתעו לגלות את דעתו של יו״ר הכנסת בנושא שמירת הסטטוס-קוו במרחב הציבורי • בכוונתו של אדלשטיין להעביר את ההכרעה בעניין השבת מידי הכנסת למרחב המוניציפלי ובכך לצמצם את האחריות על השבת מידי הכנסת • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

התכנית הדרמטית של אדלשטיין שמפתיעה את הח"כים החרדים
אדלשטיין צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90

הנציגים החרדים בכנסת הופתעו לגלות את דעתו של יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין בנושא שמירת הסטטוס-קוו במרחב הציבורי; כאשר בכוונתו להעביר את ההכרעה בעניין שמירת השבת מידי הכנסת למרחב המוניציפלי.

במאמר שפרסם בעיתון ׳מקור ראשון׳ בסופ"ש האחרון תחת הכותרת ״כיכר השבת״, בו הביא פתרון לסוגיית יום המנוחה, מציין אדלשטיין כי סוגיית השבת ״הפילה כבר ממשלה בישראל והיא גורמת באופן סדרתי למשברים קואליציוניים, שגם אחרי יציאת שלושה כוכבים לא נראה להם פתרון לאופק״.

״זו הסיבה שרבים שלסוגיית השבת אין פיתרון״, מציין יושב הראש הדתי של הכנסת, כשהוא מפתיע בקריאתו לבטל את ה׳סטטוס קוו'. לדבריו, ״הם סבורים שיש לקיים את מה שכבר הוסכם ולהקפיא את המצב ׳שמור את הסטטוס קוו לקודשו׳ אבל זו טעות״.

כאמור, אדלשטיין קורא לכרסם את הסטטוס קוו על ידי קבלת החלטות מוניציפליות, ״אי אפשר לשמור בקירור את המציאות הישראלית החמה והדינמית״. לדבריו, פתרון הסטטוס קוו בישראל ״הוא אף פעם לא תשובה לבעיות חברתיות״. לכן, כדי להביא לפתרון, סבור אדלשטיין כי דרוש להחליף את הפותר.

הצעתו של אדלשטיין היא להעביר את ההכרעה מידיהם של 120 חברי הכנסת לרשויות המקומיות; ״כמו שלא הכל שפיט, כך לא הכל חקיק; לפעמים את השאלות הגדולות יכול לפתור דווקא פותר קטן״. יו"ר הכנסת מציע שכל עירייה תחליט על האופן שבו השבת תיראה במרחב הציבורי שלה.

״איזו סיבה הגיונית יש לכך שבקריית ארבע, קריית גת וקריית ביאליק השבת תיראה אותו הדבר?״, תוהה אדלשטיין; למה זה הכרחי שאם ברחוב ז׳בוטינסקי בפתח תקווה המסעדות סגורות בשבת, כך יהיה גם ברחוב ז׳בוטינסקי בתל אביב״.

אדלשטיין לא רואה בעיה בכך שהפיתרון יבאו דווקא מהשטח המוניציפלי ולא מהכנסת: ״בעיר אחת יסגרו אל כל הרחובות מעשר דקות לפני קבלת שבת ועד עשר דרות אחרי ערבית, ובאחרת הרחובות יהיו הומי אדם״.

בסוף מאמרו מנסה היו"ר לרצות במעט גם את הסיעות החרדיות ומבהיר כי אין בכוונתו שמדינת ישראל תסתלק לגמרי מאחריותה בעניין השבת במרחב הציבורי: ״מסורת ישראל הייתה ולעולם תמשיך להיות המעיין ממנו אנחנו שואבים רוח, תקווה ואמונה. אבל הפעילות הנמרצת שלנו בניסיון למצוא את נוסחת השבת האחת והיחידה לא חיזקה את הקשר בין הדתיים לחילונים אלא העמיקה את הקרע״.

יולי אדלשטיין סטטוס קוו שבת מוניציפלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד