י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הפראייר והפלייר • וגם: צדקה? בזמנה הראוי

אוסדיטשר מתקשה להבין מי מוזיל מכספו בכדי לפרסם בפליירים השונים שממלאים את תיבות הדואר • ומדוע הגבאים לא מונעים התרמות צדקה במהלך התפילה

הפראייר והפלייר • וגם: צדקה? בזמנה הראוי



יש דברים שניתן לראות רק בערים הדתיות. רובם של הדברים הללו הם לטובה. כך דרך משל ריבוי מעשי החסד, מיעוט אחוזי הפשיעה ועוד.

אך יש גם דברים שאין הדעת סובלתם. כך לדוגמא אם תצאו מביתכם בבוקר או בחזרתכם אליו בסוף היום, תגלו את תיבת הדואר 'מפוצצת' בפליירים ובחוברות שכולן פרסומת. והדואר האמיתי? הוא 'בטל בשישים' לעומת חבילות הניירות המצופפות בתיבת הדואר.

הבעיה אינה נעוצה אך ורק בעומס הקיים בתיבת הדואר, אלא גם בכך שרוב רובם של הכניסות לבתים מלאות בניירת שאיש אינו קורא ובפרסומים שספק אם מאן דהוא רץ בגיל לרכוש את המוצר המקודם בהם, והערמות הולכות וגדלות.

בנוסף, די ברור כי לאור כל העיתונים 'החינמונים' המגיעים בדיוור ישיר, ועמוסים בפרסום גם הם, השפעת הפרסום יורדת. כך שאיני מבין איך בר דעת מוכן לשלם על פרסומות בפליירים שכאלה, למרות שברור שהם מושלכים לפח מיידית.

המסקנה הנובעת מכך פשוטה: פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים, ואנחנו נמשיך לקבל פליירים שימלאו את תיבות הדואר ואת חללי הכניסה בבתים.

צדקה במהלך התפילה? יצא שכרו בהפסדו

דרך נוספת 'לפרסומת' שגיליתי בבית הכנסת הגדול, ובבתי כנסת נוספים שבהם מתנהלים תפילות במניינים שוטפים לאורך כל היום והלילה: לפני סוף כל תפילה, כאשר שליח הציבור מגיע ל'עלינו לשבח', באותו הרגע, בתזמון מדוייק, נכנס מתרים ומרעים בקולו תוך שהוא שוטח את בקשתו באופן מפורט, והוא מבקש את תרומת הציבור, דווקא באמצע התפילה.

איני מזלזל באותם מתרימים שעל פי תיאוריהם מדובר במקרים קשים ביותר, אך אינני חושב כי בעת התפילה, היא אמורה להיעצר משום שאין כל אפשרות להמשיך ולהתפלל, לאור נאום המתרים הקוטע אותה באחת.

דבר זה מביא לצערי למסקנה כי הצדקה שניתנת באותם רגעים בהם הציבור משיח דעתו מהתפילה היא צדקה 'פגומה' ובבחינת 'יצא שכרו בהפסדו'. כאבם של אותם המתפללים נותני הצדקה, שבאותם רגעים של האזנה למקרה הטראגי, אמיתי וכואב ככל שיהיה, הופך את תפילתם לשטחית. לעניות דעתי התנהלות זו צריכה להפסק.

טוב יהיה אם גבאי בתי הכנסת יעבירו מסר ברור לכל הנזקקים: דלתותיהם של בתי הכנסת פתוחות לכל דורש, אך זאת רק לפני או לאחר התפילה, ולא כאשר מחשבתם של המתפללים מוסחת, כך יהיה ניתן לשלב תפילה בכוונה ומתן צדקה בצידה.

לסיום אני רוצה לברך את הציבור בברכת פסח כשר ושמח. ואני מבקש להזכיר שצריכים לכוון בעת שמגיעים בהגדה של פסח לאמירת "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" גם אלה אשר נוסעים לחופשה בחו"ל לעשות שם את 'הסדר', למרות שעל פניו מדובר בסתירה רעיונית משהו.
התרמות פליירים פרסומת דואר זבל תיבת דואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד