י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"פעל באומץ לב"

הותר לפרסום: כך נהרג סגן אלוף מ' בחאן יונס

תחקיר צה"ל על המבצע המיוחד בחאן יונס, מ-11 בנובמבר 2018 מגלה כי סגן אלוף מ', ששמו אסור עדיין בפרסום, נהרג מירי תועה של חברו לכוח

הותר לפרסום: כך נהרג סגן אלוף מ' בחאן יונס
פרטים חדשים על התקרית בחאן יונס צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90 / חמאס

בשבוע האחרון סוכמו על-ידי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ממצאי התחקיר המבצעי וצוות הבחינה והלמידה של המבצע המיוחד בחאן יונס, מ-11 בנובמבר 2018. זאת, לאחר תהליך תחקיר ארוך ומקיף, שכלל מספר הצגות תחקירים של הצוותים המקצועיים אשר תחקרו את המבצע.

התחקיר מגלה כי סגן אלוף מ', ששמו אסור עדיין בפרסום, נהרג מירי תועה של חברו לכוח.

באירוע נהרג סא"ל מ' ז"ל כתוצאה מירי לעבר מחבלי חמאס ונפצע קצין נוסף באורח בינוני במהלך פעולת החילוץ. סיכום הרמטכ"ל נערך בהשתתפות מפקדי מערך המבצעים המיוחדים, סגן הרמטכ"ל, ראש אגף המבצעים, ראש אגף המודיעין, מפקד חיל האוויר וראש צוות הבדיקה המטכ"לי, אלוף (מיל') ניצן אלון.

לאחר המבצע, מינה הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') גדי איזנקוט, צוות בראשות אלוף (מיל') ניצן אלון, לבחינה וללמידה של האירוע ולגיבוש המלצות ברמה המטכ"לית, הרב-זרועית והבין-ארגונית של המערכים המבצעיים המיוחדים. בצוות לקחו חלק מספר קצינים בכירים בסדיר ובמילואים, וכן נציגים בכירים מגופי בטחון נוספים. אותו הצוות פעל בהתבסס על מסקנות התחקיר המבצעי שהוביל מפקד מערך המבצעים המיוחדים, תא"ל ג', ולצד צוותים מקצועיים חיצוניים נוספים שפעלו לתחקור המבצע.

רא"ל כוכבי קיבל את ממצאי התחקירים כפי שהוצגו לו על ידי ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ואלוף (מיל') ניצן אלון, ושיבח את תהליך התחקור והלמידה הנוקב והמקצועי. הרמטכ"ל קבע כי משימת המבצע לא הושלמה, הביע צער עמוק על נפילתו של סא"ל מ' וציין את הגבורה שהופגנה על-ידי הלוחמים.

ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו התייחס לתוצאות התחקיר ואמר "הלקחים יופקו וההמלצות ייושמו. מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההירואית. אני מבקש לחזק בשם אזרחי ישראל את משפחתו של סא"ל מ' על גבורתו ופועלו".

"זהו אירוע יוצא דופן אשר מכוון זרקור על פעילות רחבה של יחידות, מערכים וגופים שלא מורגלים בדרך כלל לעסוק בהם", ציין דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס. "גזרת עזה מורכבת מאוד, הן מבחינת מאפייני האוכלוסייה והן מבחינת מורכבויות שלא קיימות בזירות אחרות. מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות מספר שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות".

"כוח של מערך המבצעים המיוחדים נקלע לסיטואציה מבצעית מורכבת באזור חאן יונס שהביאה אותו לבצע חילוץ בשטח", הסביר תא"ל מנליס. "אותו כוח הצליח לשהות בשטח גם לאחר שנחשף, וזאת בעקבות התנהלות ראויה להערכה של סא"ל מ' שהוביל להוביל את הכוח במשך דקות ארוכות".

"משנוצרו תנאים מסוימים", עוד הוסיף תא"ל מנליס, "שחששו לחיי שאר הכוח הוא למעשה לעבר מחבלי החמאס, כשלמעשה סאל א פותח באש לעבר קבוצת מחבלי החמאס שנמצאים בשטח הוא מבצע ירי שמוביל למותם של מחבלי חמאס, במסגרת חילופי אש נהרג גם סאל מ. הוא מצליח להחזיק את הכוח בשטח סאל א' בעקבות הירי, הם מבצעים חילוץ מוצלח כשההחלטה עליו מתקבלת בחפ"ק המבצע.

"הוצגו שורת מסקנות ולקחים הקשורים בתהליך התכנון של המבצע המיוחד, בשיטות המבצעיות שבשימוש המערך המיוחד, בפיקוד ובשליטה על מבצעים המיוחדים ובהתארגנות המערך", המשיך תא"ל מנליס. "גובשו לקחים באשר לממשקים בין מערך המבצעים המיוחדים לרמה המטכ"לית, אשר הטמעתם מתבצעת כבר בימים אלה ולאורם מגובשת תוכנית העבודה של המערך בראייה רב-שנתית".

הרמטכ"ל סיכם כי למערך המבצעים המיוחדים הישגים יוצאי דופן לאורך שנים אשר תרמו רבות לביטחון המדינה וכי המערך חיוני, מקצועי ואיכותי ומהווה זרוע חשאית שאין שני לה. עוד הדגיש כי הוא משוכנע ביכולתו המבצעית של המערך להמשיך ולפעול להובלת מבצעים הכרחיים לביטחון ישראל כפי שכבר בוצעו בהצלחה הלכה למעשה בחודשים האחרונים מאז האירוע.

רא"ל כוכבי ציין לחיוב את תפקוד הלוחמים בשטח ואת שרשרת הפיקוד בשטח ובחפ"ק ובפרט את סא"ל א' אשר פעל בקור רוח, באומץ לב ובגבורה ואפשר את חילוץ הכוח. הרמטכ"ל שיבח את כוחות חיל האוויר וגורמי הרפואה של החיל על פעילות חילוץ שהתאפיינה באומץ לב, במקצועיות ובאיכות מבצעית ראויה.

"נמשיך לחבק וללוות את משפחתו של סא"ל מ' ז"ל שנפל בפעולה זו", הוסיף דובר צה"ל, "תוך שהוא מגלה גבורה, אחריות ורעות לנשק".

חאן יונס תחקיר צה"ל מסתערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד