ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
שיטת ה'גייט פאס'

המחדל החמור בנתב"ג: כתב אישום נגד ראש הרשת

שיטת ה'גייט פאס': כתב אישום נגד ראש הרשת שפעלה להבריח לישראל אזרחים גיאורגים - והצליחה לחמוק מעיניהם של כוחות הביטחון בנתב"ג • כל הפרטים

המחדל החמור בנתב"ג: כתב אישום נגד ראש הרשת
שדה תעופה צילום: Pixabay

שלושה שבועות לאחר חשיפת המחדל החמור - הלא היא המנהרה התת קרקעית כביכול להברחת עובדים זרים לישראל - הוגש כתב אישום ראשון בפרשה נגד מי שעמד לכאורה בראש הרשת.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום לבית משפט השלום בראשון לציון כתב אישום נגד דודי כהן (44) מראשון לציון בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות במרמה, עבירות על חוק הכניסה לישראל, עבירות לפי חוק הדרכונים, שיבוש מהלכי משפט, הדחה לחקירה וקשירת קשר לפשע.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עורכי הדין טל פרג'ון ואלעד אשכנזי, כהן עמד בראש רשת שפעלה להבריח לישראל אזרחים גיאורגים ואחרים, שזהותם לא ידועה, שלא כחוק ובמרמה. לצורך הגשמת תכניתו העבריינית הפעיל כהן רשת של משתפי פעולה.

כהן דאג להטיס את משתפי הפעולה לחו"ל ולתאם את חזרתם ארצה במקביל להגעת המוברחים לנתב"ג. משתפי הפעולה מסרו את התעודות שמסרו להם בביקורת הדרכונים (המכונות 'גייט פאס') למוברחים אשר עשו בהם שימוש לצורך יציאה מנתב"ג. כך הועלמה עובדת כניסתם של המוברחים לישראל ונמנע תיעוד ובקרה על כניסתם.

הנאשם יצר קשר עם משתף פעולה והזמין לו, ולעתים גם לבני משפחתו, טיסות ושהייה במלון למדינה זרה. ככלל, השהייה במדינה הזרה הייתה לתקופה קצרה של יום או יומיים ולעתים משתפי הפעולה טסו לחוץ לארץ ושבו לישראל באותו יום. הוא מימן את הטיסות, את המלון ולעתים העניק גם "כסף לבזבוזים" - לפחות לחלק ממשתפי הפעולה בעת שהותם בחוץ לארץ.

כהן תיאם את שובם של משתפי הפעולה לישראל, דרך נתב"ג, במקביל למוברחים אותם ביקש להכניס לישראל שלא כחוק ובמרמה. כהן הנחה את משתפי הפעולה כי עם שובם, לאחר שהונפק להם 'גייט פאס', עליהם להעבירו למוברח. כך למשל, הנחה הנאשם חלק ממשתפי הפעולה כי יניחו את ה'גיייט פאס' בתוך הדרכון שלהם, כך שיבלוט החוצה. לאחר מכן דאג הנאשם כי ה'גייט פאס' יילקח על ידי משתף פעולה נוסף שיעבירו למוברח.

לאחר קבלת הגייט פאס של משתף הפעולה, התקדם המוברח לעבר שער המעבר, הניח את ה'גייט פאס'על הסורק, השער נפתח והמוברח השאיר את ה'גייט פאס' על הסורק ונכנס לתחומה של מדינת ישראל.

זאת ללא ידיעת ביקורת הגבולות, תוך מצג שווא בפני ביקורת הגבולות ורשויות מדינת ישראל המסתמכות על רישומי הביקורת וקבלת הנחת דעתן לפיו מי שעבר באמצעות ה'גייט פאס' הוא משתף הפעולה. לאחר מכן דאג הנאשם או אחד ממשתפי הפעולה בהנחייתו להחזיר את ה'גייט פאס' המנוצל למשתף הפעולה.

לאחר קבלת ה'גייט פאס' חזרה, התקדם משתף הפעולה לעבר עמדת המעבר, ברוב המקרים כאשר הוא משוחח במכשיר הטלפון הנייד שלו או מעמיד פנים כי הוא משוחח באמצעותו, נצמד לנוסע תמים שהעביר את ה'גייט פאס' שלו בעמדת המעבר ועבר איתו בשער המעבר לפני שנסגר.

בנוסף מואשם כהן בעבירות הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט בכך שניסה תוך כדי החקירה לדלות פרטי חקירה מנחקרים, להשפיע על מעורבים בפרשה להסתתר מהמשטרה ולא להסגיר את שמו אם יחקרו.

עוה"ד פרג'ון ואשכנזי כתבו בבקשת המעצר כי "..שמירה על גבולותיה של המדינה ופיקוח על האנשים שמעוניינים להיכנס לתחומה הוא אינטרס בטחוני ואכיפתי ראשון במעלה... המשיב הפך גבולותיה של מדינת ישראל- הפקר וכל זאת, תוך הפעלת רשת מורכבת של משתפי הפעולה אותם גייס לפעילותו הפלילית....". 

"המסוכנות הגלומה במעשיו של המשיב- רבה היא ואין מקום לאיינה בחלופת המעצר שכן נוכח ריבוי העבירות, השיטתיות, מספר משתפי הפעולה שפעלו תחת השפעתו, הנחיותיו של הנאשם ויכולתו להמשיך ולבצע לכאורה את מעשיו גם "בשלט רחוק" בשילוב הסיכון החמור לביטחון הציבור ומדינת ישראל בביצוע עבירות אלה...".

החקירה נוהלה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 בשיתוף מרחב נתב"ג במשטרת ישראל ורשות שדות התעופה.

כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', מחקירת המשטרה עלה כי הרווח מכל הברחה של עובד, עומד על כעשרת אלפי דולרים. אחד העצורים הינו נהג מונית שהוביל את הגיאורגים אל מחוץ לשדה התעופה. על פי גורם בכיר המכיר את פרטי החקירה, "מדובר במנהרה תת-קרקעית שפעלה בנתב"ג".

לדבריו, "אם גיאורגים נכנסו זה יכול היה להגיע לעולם הטרור והפח"ע אבל אין לנו כרגע אינדיקציה שזה הגיע לכך". לדבריו, "הגיאורגים נכנסו במספר דרכים. יש לנו ראיות שחברות הכנופיות פעלו במספר אופנים דרך נתב"ג".

לכל אחד מחברי הרשת היה תפקיד מוגדר המסייע בהברחה תמורת בצע כסף כשהם פועלים להסוות את מעשיהם מעיני רשויות האכיפה. חשוב להדגיש כי לא מדובר בעובדי רשות שדות התעופה, אלא בעובדים ונותני שירות לחברות הפועלות בנתב"ג. גורם ביטחוני בכיר בנתב"ג ביקש להדגיש "קודם כל שיהיה ברור אין שום זיקה ושום קשר בין האירוע שבו מדובר לבין תחום האבטחה בנתב"ג.

עובדים זרים מנהרה הברחה נתבג כתב אישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד