י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
רגעי האימה נחשפים

המכונאי צעק "תתרומם", הטייס הגיבור סירב

פרטים חדשים מתפרסמים סביב החילוץ ההרואי תחת אש של טייסי חיל האוויר במהלך הפעילות המבצעית שהתקיימה בחאן יונס

המכונאי צעק "תתרומם", הטייס הגיבור סירב
טייסים לפני המראתם צילום: unsplash

על רקע הכישלון המבצעי של הפעולה שהסתבכה בחאן יונס ב-11 בנובמבר, במהלכה נהרג סא"ל מ', יוסי יהושוע, הכתב הצבאי של 'ידיעות אחרונות' מביא פרטים חדשים על החילוץ ההרואי תחת אש של טייסי חיל האוויר ומדווח כי הטייס צפוי לקבל צל"ש.

כזכור, הפעולה החשאית בחאן יונס הסתבכה, הכוח נחשף על ידי אנשי חמאס, ובקרב היריות אחד הקצינים נהרג מאש חבירו, והכוח עשה את דרכו לכיוון הגבול בין ישראל לעזה, שם המתינו להם צוותי חילוץ.

על פי הדיווח של יוסי יהושוע, למרות הלחצים שהופעלו עליו, הן על ידי הממונים עליו והן מהמכונאי בבטן המסוק, הטייס לא נבהל מהעובדה כי אנשי חמאס כבר פתחו באש לא הרחק מהמסוק, ועיכב את ההמראה עד שקיבל אישור ממפקד הכוח כי כל הלוחמים חולצו מזירת ההיתקלות בלב הרצועה.

מבחינת חיל האוויר מדובר בתרחיש המסוכן ביותר שניתן לדמיין: חילוץ תחת אש של כוח שהסתבך באזור הכי צפוף בעולם כשהלוחמים על הקרקע במנוסה והאש מתקרבת למסוק. באותו זמן שהה בתא השליטה אל"מ ד', מפקד טייסת מנוסה שבעבר זכה בפרס על פעילות הטייסת בסוריה. לצד ע' ונ', שניהלו את המבצע המכונאים המוטסים רס"מ ק' ורס"ל מ', שיחד עם לוחמי יחידת 669 ניהלו את העלאת הלוחמים למסוק.

קשה לתאר את הדילמה שבה מצאו עצמם הטייסים, ע' ונ': מצד אחד הצורך המבצעי לחלץ את המסוק לפני שיספוג אש שעלולה להפילו. מנגד, המחויבות להמתין לסיום ספירה חוזרת של כלל הלוחמים, כדי לוודא שלא נותר איש מאחור. וכל זה, כאשר ברקע לא רק שריקת הכדורים של חמאס שהלכו והתקרבו למסוק, אלא גם דרמה ברשת הקשר.

מי ששמע את הקשר טוען כי זו דרמה יוצאת מהכלל: מצד אחד הטייס שהתעקש לספור את כולם, מנגד המכונאי הבין שיקח לו זמן רב לעשות זאת, וזמן יקר שבו כולם עלולים לשלם את מחיר העיכוב. למרבה המזל והודות לקור רוח של כל חברי הכוח, הפעולה הנועזת הסתיימה בשלום.

יוסי יהושוע מציין, כי שמונה חודשים אחרי המבצע ניתן לומר, כי "אירועי ליל ה 11 בנובמבר עלולים היו להסתיים באסון גדול יותר כאשר חברי הכוח נופלים בשבי החמאס, כשבידם הסודות הכמוסים ביותר של קהילת המודיעין. ממצאי התחקיר כבר העלו, כי הכוח שנחשף לא היה מיומן מספיק למשימה וסיפור הכיסוי שלו נחשף בקלות. לא במקרה מושמעת ביקורת רבה על כך שהתחקיר הסתיים ללא נקיטת צעדים פיקודיים.

עם זאת, "אי אפשר שלא לציין לטובה את התושייה, התעוזה וקור הרוח של הטייסים והמפקדים בשטח שבזכותם המבצע שהסתבך לא גרר את ישראל לתוך תסבוכת מבצעית שהייתה עלולה להצית מלחמה כוללת".

חאן יונס צה"ל רצועת עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד