י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סוף לאלימות השוטרים?

ארדן במסר תקיף: "שוטר אלים - לא יישאר בשורות המשטרה"

לאחר התיעוד המזעזע: השר לביטחון פנים גלעד ארדן מתייחס לתופעת האלימות שפושה לאחרונה במשטרה וטוען כי יגלה "אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים" • גם ממלא מקום המפכ"ל לא חסך בביקורת: "עלינו לזכור כי איפוק זוהי עוצמה" • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

ארדן במסר תקיף: "שוטר אלים - לא יישאר בשורות המשטרה"
גלעד ארדן צילום: המשרד לב"פ

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון שהתקיים מוקדם יותר היום (שלישי) לתופעת האלימות הפושה לאחרונה במשטרה ואמר כי יגלה "אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים". גם ממלא מקום המפכ"ל,  ניצב מוטי כהן, לא חסך בביקורת וטען כי "עלינו לזכור כי איפוק זוהי עוצמה". 

בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון, התייחס מ"מ מפכ"ל המשטרה גם למחאות בני הקהילה האתיופית שהופנתה בהם אלימות קשה כלפי שוטרים ואזרחים. גם השר ארדן התייחס לכך וכן לאלימות שוטרים, בהמשך לתיעוד השוטר שמשך בפאותיו של צעיר חרדי בבית שמש. 

מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, אמר כי "משטרת ישראל היא משטרה חזקה הנכונה לכל משימה ואתגר. משקלו של הביטחון האישי במשוואת החוסן הלאומי מוטל בעיקר על כתפינו וזוהי האחריות המוטלת עלינו. אנו מתמודדים בימים אלו עם אתגר משמעותי על שמירת האיזון שבין מתן האפשרות להבעת מחאה לגיטימית לבין אכיפה של הפרת החוק והסדר. עלינו לזכור כי איפוק זוהי עוצמה, עוצמה המחייבת אותנו כאנשי מקצוע ומאפשרת את הבעת המחאה הלגיטימית".

על האלימות הקשה של המתפרעים במהלך המחאות אמר מ"מ המפכ"ל: "היינו עדים לניצול של הרצון שלנו כמשטרה, לאפשר מחאה לגיטימית. חלק מהציבור פעל באלימות קשה כנגד אזרחים ושוטרים תוך הפרות סדר קשות. עשרות נעצרו עד כה ואנו נמצה עמם את הדין. בין מעשי האלימות חסרי התקדים היינו עדים גם לפגיעה בסמלי שלטון, פגיעה ברכוש, זריקת בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים והשלכת אבנים לעבר כוחות המשטרה, כשכל אלו הובילו לפציעתם של שוטרים רבים".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ביקש להודות להודות ולתת גיבוי לשוטרים. "גם בימים אלה עלינו לזכור כל אזרחי ישראל שמשטרת ישראל היא משטרה מעולה מהטובות בעולם שלמרות אתגריה החוקיים והמורכבים המחייבים אותה להתמודד גם עם אירועי טרור רבים וגם לתת שירות לחברה רב תרבותית ומקוטבת משטרת ישראל מצליחה לשמור בישראל על רמת ביטחון אישי מהטובות בעולם. תשוו את כל הנתונים בארץ למדינות המערב, ותבינו".

הוא הדגיש כי המשטרה גם עושה הכל כדי לאפשר בישראל, וזה דבר לא פשוט, את זכות המחאה והביטוי, "אולם גם זכות זו אינה גוברת על זכות הציבור לביטחון אישי ולחופש התנועה ויש להציב לה גבולות ברורים ואת הגבולות האלה אנחנו מציבים ונמשיך להציב".

עם זאת, הודה השר ארדן "זה לא אומר שאין תקלות, זה לא אומר שאין טעויות, שאין עשבים שוטים, זה לא אומר שאין שוטרים אלימים שמנצלים לרעה את הכוח שנותן להם החוק. בהם עלינו לטפל משמעתית או פלילית לפי החומרה. שוטר אלים שלא יודע לגלות איפוק לא צריך להישאר בשורות המשטרה. אין כאן מקום לטעויות או לסלחנות, כי בעידן שבו אנחנו חיים לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר יש נזק אדיר לאמון הציבור שמכוחו פועלת המשטרה".

"פעם אחר פעם אני מגלה לצערי ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך, ממשיכים לשרת בארגון גם אם בתפקיד אחר", אמר ארדן. "על כולנו לקבוע נורמה ברורה בנושא הזה: אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים". השר ארדן התייחס גם לגילויי גזענות ואמר כי המשטרה עשתה "עבודה מדהימה בשנים האחרונות כדי לקרב אלינו וכדי להתקרב אל האוכלוסיות שחיות איתנו כאן במדינה", לציבור הערבי, לציבור החרדי וכמובן לקהילת יוצאי אתיופיה. לדבריו, "היו לנו הישגים משמעותיים. המשטרה עשתה בנושא הזה יותר מכל ארגון ממשלתי אחר במדינת ישראל".

ניצב כהן הדגיש כי ההחלטות שהתקבלו ע"י פיקוד המשטרה "הן באחריותי ועל פי מיטב ניסיוני המקצועי והמבצעי. לא נאפשר פגיעה בשוטרינו. לא נאפשר התפרעות חסרת כל רסן ומנגד, נפעל תמיד באחריות לאכיפת החוק היכן ומתי שיידרש, זהו מקור עצמתנו. זהו המקום לשלוח לשוטרים בשמי ובשם הארגון כולו איחולי רפואה שלמה. שוטרים, אשר חרף פציעתם המשיכו לתפקד לצד חבריהם, נמשיך ללוות ולחבק אותם".

השר ארדן אמר כי יחד עם המפכ"ל "נקים בקרוב יחידה מיוחדת בפיקוד המשטרה שמשימתה בין היתר תהיה, להיאבק בגילויי גזענות היכן שהם קיימים במשטרה, ולוודא שינקטו אמצעים כנגד גילויים אלה". לדבריו, "זו חובתנו כמפעילי כוח ברשות ובסמכות החוק, לוודא שהכוח הזה מופעל במתינות ובאחריות ואך ורק כנגד עבריינים ופורעי החוק. משטרת ישראל היא של אזרחי המדינה כולם. משטרת ישראל היא שלנו. יש לנו רק משטרה אחת. חובתנו לשמור עליה, חובתנו להגן על יכולתה לתפקד, חובתנו להמשיך ולחזק אותה וכך נעשה. המשיכו במלאכת הקודש".

בהתייחס לחקירת מח"ש ולחיזוק הקשר עם קהילת יוצאי אתיופיה אמר מ"מ המפכ"ל מוטי כהן כי "שוטרי משטרת ישראל נדרשים לפעול לא פעם בתנאי קיצון ולעיתים הם נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים, להפעיל שיקול דעת מהיר ולקבל החלטות כבדות משקל. מחובתנו לזכור כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות, עד שיוכח אחרת בדין גם באירוע מצער וטראגי זה. משטרת ישראל היא משטרה של החברה הישראלית כולה. עשינו ונעשה הכל על מנת להדק את הקשר עם בני הקהילה האתיופית ויש לנו עוד הרבה מה לעשות בתחום זה".

גלעד ארדן שוטר אלים אלימות שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד