ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
תיעוד מזעזע

אכזריות השוטר: משך בפאותיו של בחור חרדי ובעט בו בעוצמה כשהרים את הכיפה

בעוד התיעוד המחריד של שוטר אשר מושך בפאותיו של אברך חרדי חורך את הרשתות החברתיות וגורם לזעזוע עמוק, 'בחדרי חרדים' מפרסם סרטון דומה, בו נראה שוטר תופס בחוזקה בפאות של נער חרדי (21) ומושכן באכזריות ללא כל הצדקה ואף בועט בו כשהרים את כיפתו • צפו

אכזריות השוטר: משך בפאותיו של בחור חרדי ובעט בו בעוצמה כשהרים את הכיפה
שוטר מושך בפיאותיו של מפגין צילום: בנימין סמדג'ה

על רקע פרסום תיעוד הוידאו המזעזע בו נראה שוטר אלים מושך בפאותיו של עצור חרדי בבית שמש והתלונה שהוגשה על כך למח"ש, הגיע לידי 'בחדרי חרדים' תיעוד וידאו מעורר חלחלה, שבו נראה שוטר מבצע פעולה אכזרית דומה ומושך בפאותיו של בחור חרדי במהלך הפגנה שהתקיימה בבני ברק.

זה קרה לפני שבעה חודשים. אנשי 'הפלג הירושלמי' הפגינו ברחובות בני ברק על מעצרו בנתב"ג של תלמיד ישיבת בריסק יצחק אריה, שלא התייצב בלשכת הגיוס במשך שנתיים וחצי והוגש נגדו כתב אישום. במהלך ההפגנה נעצרו 28 חשודים בחשד להפרת הסדר הציבורי ונוצרו עומסי תנועה כבדים בסביבה.

בסיום ההפגנה ברחוב ז'בוטינסקי, צעדו המפגינים לעבר בית הכנסת דרכי שמואל של הפלג הירושלמי, ברחוב אברבנאל פינת הפלמ"ח, שם גם ברחו חמישה מפגינים מהרכב המשטרתי שמוביל עצורים (זינזנה), שנסע ללא גיבוי.

בסרטון וידאו שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' ניתן להבחין שאחד המפגינים עומד במרכז הכביש ונהדף על ידי אופנוע משטרתי שמתנגש בו פיזית. בהמשך, מאחר והוא עדיין מסרב לעזוב את הכביש, השוטרים דוחפים אותו, תופסים בו ומתחילים לפנותו לעבר המדרכה.

"עמדתי צמוד לאי תנועה, לא חשבתי שזה יפריע לשוטרים - ואז הגיע אופנוע ונכנס בי" משחזר ל'בחדרי חרדים' תלמיד הישיבה שמופיע בתיעוד, יחזקאל מ. (21). לדבריו, "שוטר הגיע אלי מאחורה ודחף אותי, קיבלתי מהם בעיטות".

מסיבה שאינה ברורה וללא שום הצדקה, רגע לפני שהשוטרים משחררים אותו בצד הכביש - שוטר תופס את אחת מפיאותיו של הבחור, ומושך אותה בחוזקה עד כדי כאב, דבר שגרם לבחור להסיט את ראשו לעבר יד השוטר כדי לנסות להפחית את הכאב.

"תפסו אותי שתי חבר'ה" ממשיך יחזקאל לשחזר, "פתאום אחד מהם אסף בידו את כל שיער הפיאה ומשך בעוצמה". מהתיעוד עולה שאותו בחור לא מייחס לכך חשיבות מיוחדת באותם רגעים, הוא נראה מסדר את הפיאות הקצרות שוב אל מאחורי אוזניו, ומגלה כי הכיפה נפלה במרכז הכביש. "כולם צעקו עליו, הוא שחרר ועזב אותי", מתאר יחזקאל.

בתיעוד הוידאו נראה יחזקאל חוזר לאחור בכדי לקחת את הכיפה, "התכופפתי לקחת את הכיפה, שוטר הגיע אלי מאחורה ודחף אותי קלות, הראיתי לו את הכיפה שלשמה חזרתי, אך הם החליטו לתקוף אותי". עוד לפני שהספיק להחזיר את הכיפה לראשו, השוטרים תופסים אותו, "נתנו לי עוד כמה בעיטות לפני שנתנו לי לחזור למדרכה". יחזקאל מוסיף שאחת הבעיטות שספג, הוא קיבל בצלעות. "היו לי כאבים כמה ימים וברוך השם הם חלפו", משתף הקורבן. 

מתי נחשפת לוידאו? "בחורים מהישיבה שלי צילמו את זה, רק למחרת זה נודע לי אבל לאור הניסיון שלי עם מח"ש לא הגשתי תלונה, פשוט המתנתי להזדמנות טובה על מנת לפרסם את זה בתקשורת". אתה לא חושב שתלונה במח"ש תעזור?, שאלנו אותו. "לא, אף אחד מהשוטרים לא היה עם תגי זיהוי" אומר יחזקאל. "צריך להפסיק את התופעה של שוטרים שמגיעים רכובים על אופנועים ללא תגי זיהוי", הוא מוסיף.

מ'האגודה להגנת זכויות הציבור החרדי' שמטפלת בתלונות נגד שוטרים של המפגינים מהפלג הירושלמי, נמסר כי השוטרים באירוע היו ללא תגי זיהוי, ולכן לא הוגשה נגדם עד היום תלונה במח"ש. עוד הם ציינו, שניתן אמנם להגיש תלונה באופן טכני, אך מניסיונם - אין לכך שום תוצאה.

למה איבדת אמון במח"ש? שאלנו את יחזקאל, וזה מספר על מקרה נוסף, שאירע בהפגנה בה השתתף, כשנה קודם לכן. מתברר כי גם הוא, כמו רבים אחרים בעלי חזות חרדית, נפל קרבן אף קודם לאירוע משיכת הפאות לאלימות שוטרים מחפירה שעוברת בשתיקה במערכת המשטרתית. "נעצרתי, אזקו את הידיים שלי מאחור והכניסו אותי לניידת. בדרך, על רחוב ז'בוטינסקי, הנהג עשה ברקסים ונהנה לראות אותי נאנק מכאב". אולם לדבריו הפגיעה בו המשיכה. "כשהגענו לתחנת המשטרה העמידו אותי ליד כ-15 עצורים נוספים מההפגנה, השוטר נתן לי ברכיות לבטן - בפני כל העצורים, הידק למקסימום את האזיקים, כך שנותרו לי סימנים חזקים וכואבים".

לאחר המקרה הזה, יחזקאל פנה למחלקה לחקירות שוטרים והגיש תלונה נגד השוטר שפרטיו היו ידועים לו. "הגעתי לשם יחד עם חבר שהיה עד ראייה, הגשתי תלונה והוא מסר עדות. בנוסף נתתי להם תמונות של הסימנים על הידיים, טלפונים של עדי ראייה נוספים שראו את הכל - אך למעשה לאחר כחצי שנה שנה קיבלתי מכתב שהתיק נסגר מחוסר ראיות", מגולל יחזקאל באכזבה.

בשולי הדברים נציין כי יחזקאל איננו היחיד שמתלונן כי טענות על אלימות משטרתית שהוצגו בפני המחלקה לחקירות שוטרים נפלו על אוזניים ערלות. שורת אזרחים, בהם לא מעט חרדים, שנפלו קורבן לאלימות שוטרים, תלו תקוות בחקירת מח"ש, אך למרבה האכזבה, התיקים נסגרו.

אלימות שוטרים הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד